START MET KAJABI
Kajabi Community software

Kajabi Community Software

online business online marketing

Kajabi heeft een grote stap voorwaarts gezet als community. Je kan nu een volledige community in Kajabi onderhouden. Iets wat eerst alleen beschikbaar was op sociale media platforms. Maar kun je daar op vertrouwen?

Wie kent Hyves nog? Nog geen 15 jaar geleden was dit dé community in Nederland, iedereen had het. Maar… Binnen een jaar had Facebook het overgenomen. Hyves werd massaal verlaten en eindigde als een game platform. Iedereen zat op Facebook. Facebook leek de onoverwinnelijke ongekroonde koning van de sociale media.

En toen kwamen Twitter, Instagram, Pinterest, Whatsapp, TikTok en nog vele andere nieuwe sociale media. En sommigen verdwenen weer even snel als dat ze kwamen. Wie gebruikt nog Periscope? Of Clubhouse?

Het gaat razendsnel. Praat eens met een tiener en je zal namen horen van sociale media die je nog echt nog niet eerder gehoord had. En vraag ook eens of ze nog Facebook hebben. Waarschijnlijk niet...

De conclusie? Sociale media hebben niet het eeuwige leven, het is zelfs twijfelachtig of ze een 10-jarig bestaan hebben.

 

Online Community op sociale media of Facebook?

Wanneer je een online cursus of coaching aanbiedt, is het gebruikelijk dat je een online community erbij geeft zodat de cursisten met elkaar kunnen praten, overleggen, vragen stellen en elkaar helpen. Tot enkele jaren geleden – toen iedereen nog op Facebook zat – was het heel normaal dat je dan een besloten community op Facebook aanmaakte, waar alleen je cursisten toegang tot hadden. Facebook heeft daar zelfs een eigen community functie voor.

Maar de tijden veranderen en dit dus ook. Er kleven behoorlijk wat bezwaren aan een community op Facebook:

  • Niet iedereen heeft nog een Facebook account, steeds meer mensen verlaten Facebook. Sommige cursisten kunnen niet mee doen.
  • Facebook wil eigenlijk geen commerciële communities. Je zal niet de eerste zijn waarbij de community wordt geblokkeerd. Einde groep, al je deelnemers kwijt.
  • Je hebt geen grip op wat de mensen wel of niet te zien krijgen. Dat is afhankelijk van de algoritmes van Facebook.
  • Je bouwt geen eigen mailinglijst op. Ik heb communities gezien met 40.000 leden, waarbij de community-eigenaar ze niet kon bereiken omdat hij ze niet kon mailen. Het is een enorme uitdaging om je Facebook mensen op je mailinglijst te krijgen.

Voor mij zijn dit onoverkomelijke bezwaren om een community op Facebook op te zetten. Vooral dat je heel veel energie moet stoppen om de community groot te krijgen, om vervolgens erachter te komen dat je de mensen amper kan bereiken omdat Facebook zijn eigen algoritmes heeft en jij geen emailadressen hebt van de community-leden.

 

Online Community Platform

Gelukkig zijn er alternatieven voor een Facebook groep of community. Er is speciale online community software. Software die helemaal ingericht is om een hechte community tussen je cursisten of volgers op te bouwen. Voorbeelden van community software zijn:

Huddle – Nederlands product van IMU. Dit platform is eigenlijk meer een community platform dan e-learning software. Lees meer over de vergelijking tussen Kajabi vs Huddle hier. 

Facebook – We moeten hem noemen, maar onze argumenten tegen dit platform heb je hiervoor al gelezen.

Circle.so – Een mooi platform om een online community op te bouwen vanaf $ 39 per maand.

Open Social – Met verschillende community types, om mensen te activeren, te motiveren of te laten oefenen.

Tribe – Een van de meest gebruikte oplossingen en een platform dat je tot 500 leden gratis kan gebruiken.

 

Kajabi Community Platform

Binnen de leeromgeving van Kajabi vind je ook de community. De community software is een van de vele onderdelen van het platform Kajabi en wordt begin 2023 in een nieuw jasje gestoken! Daarmee schiet de community functie van Kajabi door naar een nieuwe ongekende hoogte. Van een wat spartaanse functie, krijgt Kajabi nu allerlei nieuwe mogelijkheden die je alleen in professionele community tools tegen komt. En... Kajabi rekent daar niets extra's voor. Het wordt een vast onderdeel van het toch al zeer uitgebreide pakket.


Kajabi Community professioneel door Vibely

Kajabi is namelijk een samenwerking aan gegaan met het community platform Vibely. In plaats van alles zelf ontwikkelen en uitdenken, heeft Kajabi zijn eerste bedrijf opgekocht om te integreren in hun eigen software. De Vibely software biedt heel veel mogelijkheden voor de community. De belangrijkste drijfveer daarachter is dat mensen met elkaar in contact komen en op elkaar gaan reageren. Ze moeten gestimuleerd worden om terug te komen, uitgedaagd te worden en anderen te helpen. Om dat te bereiken zijn er vier hoofdonderdelen waar deze community uit bestaat:

1) Challenges

De challenges zorgen voor interactie binnen je community. Challenges zijn er om mensen uit te dagen in actie te komen en bewust iets te doen binnen jouw community. Vraag je leden zichzelf voor te stellen, iets te delen over de eigen business of vraag ze bijvoorbeeld een video van je te bekijken. Maar je kan ze ook uitdagen om bepaalde onderdelen van je cursus uit te werken en te delen. Deze challenges kan je een deadline geven. Doen mensen mee, dan kunnen ze punten verdienen (hierover later meer).

2) Meetups

Met meetups kun je live-video hosten binnen je community in Kajabi. Tot wel 200 personen kunnen live meedoen, met beeld, geluid, chat, screen shares en zelfs break-out rooms.  Dit is een hele fijne functie, want je hoeft nooit meer een Zoom call op te zetten. In de meetups regel je een live sessie in een handomdraai. Na afloop komt de opname in de community, voor je leden om terug te kijken.


3) Circles

De circles zijn het forum-gedeelte van deze community. Hierin kun je categorieën aanmaken waarin men vragen kan stellen of op elkaar kan reageren. Je kan kiezen tussen een feed, dus losse posts of een chat. Je kan deze circles openbaar (voor iedereen toegankelijk) of privé (alleen met verleende toegang) maken, zodat sommige leden wel toegang hebben en andere weer niet. De toegang is gelinkt aan een Offer binnen Kajabi. De circles zie je op de afbeelding links in de sidebar staan. De chat functie van de circles is openbaar. Als een community lid 1:1 met je wilt chatten moet diegene op het spreekwolkje rechts bovenin klikken. Ook deze functie is nieuw, want het was tot nu toe nog niet mogelijk voor de leden om onderling berichten naar elkaar te sturen.

 

4) Announcements

Plaats een kort bericht of een aankondiging die in een berichtenbalk bovenaan de pagina komt te staan, zichtbaar voor alle communityleden (zie de blauwe balk op de eerste afbeelding).


5) Bonus: Leaderbord

De nieuwe Kajabi community brengt veel meer gamification (spelelement) met zich mee. Zo kunnen je leden met bepaalde acties punten verdienen en is er een Leaderbord om te zien wie het hoogste scoort. Dit leent zich uitstekend voor een maandelijkse spotlight, zet de topscoorder van de maand eens in het zonnetje met een shout-out bijvoorbeeld!

De software is op dit moment nog vol in ontwikkeling. Wij hebben al een eerste kijkje kunnen nemen en zijn al heel enthousiast. We gaan dus ook vol inzetten op deze community om onze Nederlandstalige Kajabi gebruikers met elkaar in verbinding te brengen.

Naar verwachting wordt deze nieuwe community functie voor iedereen uitgerold begin 2023. Dat betekent dat in het voorjaar we allemaal de meest mooie communities kunnen gaan opzetten! 


Kajabi Legacy Community

Terwijl de nieuwe Vibely community nog in ontwikkeling is, kun je op dit moment nog gebruik maken van de huidige Kajabi Legacy Community. Deze bestaat uit twee onderdelen: een forumfunctie en een tijdlijnfunctie. Binnen het forum gedeelte van deze community software kun je topics of onderwerpen maken en daar de verschillende posts onder sorteren. Het tijdlijn onderdeel is een chronologisch overzicht van alle berichten, waarbij het nieuwste bericht bovenaan staat. De legacy community zal blijven bestaan wanneer je deze al als product hebt aangemaakt. Wanneer je toegang krijgt tot de nieuwe Vibely community, dan kun je niet langer een nieuwe legacy community meer aanmaken. Maar ja, wie wil die dan nog hebben?

 

Links: de tijdlijn van de community. Rechts: de verschillende onderwerpen.

 

Jouw Kajabi community als membership

Als je nog niet voldoende overtuigd was over de schitterende nieuwe community functie in Kajabi, geef ik je nog een aantal grote voordelen om de community binnen je eigen leeromgeving zoals Kajabi te houden:

  • Je cursisten blijven voor je cursussen en de community binnen één leeromgeving met dezelfde look & feel die ze gewend zijn.
  • Jij kan zelf, op ieder moment, je community leden mailen.
  • Je cursist hoeft geen Facebook account te hebben en hoeft niet opnieuw ergens anders in te loggen.

Maar de meest interessante reden om een community in Kajabi te starten is dat je dit onderdeel kan gaan maken van een membership. Hoe gaaf is het als je een low-priced community kan aanbieden, waarin jouw cursisten met elkaar kunnen chatten, op elkaar kunnen reageren en waar jij jouw live calls kan houden. Voor je leden stimuleert dit enorm om verder te gaan. En voor jouw bedrijf betekent dit dat er een vaste stroom aan inkomen binnen gaat komen. Omdat de community binnen Kajabi draait, Jeb je dus ook volledige controle over wie wel en wie niet toegang krijgt. Wanneer betalingen stoppen, kun je ze makkelijk weer uit de community verwijderen. Jij bent immers binnen Kajabi in control. Probeer dat maar eens met een Facebook community.

Wil je meer weten over memberships, lees:

 

Gratis de Kajabi Community uitproberen

Ben jij nieuwsgierig geworden naar de community functie van Kajabi?
Meld je aan voor onze gratis proefperiode, dan krijg je onze Nederlandstalig Bonuspakket gratis.

 

 

 

Bastiaan de Koning - Online Cursus & Kajabi Specialist

Sinds 2014 gespecialiseerd in het bouwen en verkopen van online cursussen en leeromgevingen. Kajabi Users NL is onze website voor de ondersteuning van Kajabi gebruikers. Opgericht in overleg met Kajabi zelf. Heb je vragen over Kajabi of Linktopay? Stuur ons een berichtje.

CONTACT