START MET KAJABI
Cursussen vs. Memberships

Online cursussen versus online memberships

memberships online business

In 2013 volgde ik mijn eerste training over online memberships. Het klonk als de kip met het gouden ei. Ik was super geïnteresseerd, maakte veel aantekeningen en bedacht hoe ik dit in mijn bedrijf kon verwerken. Maar ik bleef met veel vragen zitten. De trainer kon mij niet overtuigen. Het klopte niet. En als ik met medestudenten er over sprak, bleven ze de woorden van de trainer herhalen. Ze waren gevangen in een foutief beeld van wat een membership feitelijk is. 

Het advies destijds was om een live training te geven van een dag, deze op te nemen met video, daarna in stukken te knippen en dit in losse stukjes achter elkaar aan te bieden voor een vast maandbedrag. Het was zo simpel, toch?

Lang verhaal kort: Een cursus in losse stukken aanbieden is geen membership, maar een losse cursus die je in stukken aanbiedt voor een gespreide betaling.

In deze blog leg ik het verschil uit tussen een online cursus en een membership en waarom een membership ontzettend lucratief en interessant kan zijn om aan je online business toe te voegen. 

 

Wat is een online membership?

Een online membership is een abonnement waarbij de gebruiker periodiek nieuwe content of ondersteuning krijgt. De gebruiker kan op ieder moment instappen in het membership en kan de aangeleverde content of ondersteuning direct toepassen. Dit is een groot verschil met online cursussen, waarbij de cursist een vast leertraject moet doorlopen.

 

Boek versus tijdschrift

Het makkelijkste om het verschil tussen een online cursus en een online membership te laten zien, is door de volgende vergelijking te maken. 

Een online cursus is als een boek. Bij een online cursus moet je een vast leertraject volgen van a tot z, les 1 tot les 10, bladzijde 1 tot het eind. Je moet alles lessen doorlopen, mag niets overslaan omdat je anders gaten in je opleiding krijgt. Ook kun je niet bij deel 3 beginnen (denk aan een vervolgcursus) zonder dat je de vorige delen hebt gedaan.

Een online membership is als een tijdschrift. Bij een membership kun je op ieder moment instappen en meelezen. Je hebt geen voorkennis nodig. Vorige edities, lessen of onderdelen hoef je niet terug te kijken om te begrijpen waar het over gaat. De informatie die je op dit moment in je membership krijgt, is nu relevant voor je. En je weet dat komende maand er nieuwe interessante informatie, artikelen, tools of ondersteuning gaat komen.

Wanneer je een online membership wilt gaan beginnen, stel jezelf dan de vraag of je content kan leveren die actueel is, waarbij mensen op ieder moment kunnen instappen en die je uitdagend en interessant kan houden, maand in en maand uit. Als een van de vragen ‘nee’ is, dan is de kans groot dat je membership geen succes gaat worden.

 

Afgesloten traject versus continuïteit

Een online cursus is dus voor een vaardigheid die je in een bepaalde tijdsperiode kan aanleren. Wanneer je de online cursus vanuit de cursist bekijkt, dan zal een koper jouw cursus kopen om iets nieuws te leren. Je cursist wil binnen een afgeronde tijd een nieuwe vaardigheid leren. Iets dat ie kan toepassen in privé of binnen het werk. Zo’n traject heeft een kop en een staart. Als jij zegt dat jouw cursus 10 jaar gaat duren voor ze iets kunnen, dan zal niemand instappen. Als jij kan garanderen dat ze de vaardigheid in 1 maand kunnen leren, is je kans op succes vele malen groter.

Een membership is voor doorlopende kennis, ondersteuning, entertainment of ontspanning. Bij een membership moet men het gevoel hebben dat ze het kunnen gebruiken wanneer ze het nodig hebben. Dat ze er op kunnen terugvallen. En waarbij het niet erg is als je een keer overslaat. Een membership biedt continuïteit en rust aan de gebruiker. Bij een membership is het ‘harde leren’ minder van belang. Men is meer op zoek naar verdieping, toepassingen van de kennis, ondersteuning bij de kennis. Daarom leent een online membership zich prima als verdiepingsproduct naast een grotere online cursus. De online cursus is voor de kennis, het membership voor de extra ondersteuning en verdieping.

 

Grote investering versus laagdrempelig maandbedrag

De verkoopprijs van een online cursus – zeker als deze wat groter wordt – is al snel enige honderden euro’s en loopt makkelijk op tot enkele duizenden euro’s. Dat vraagt een behoorlijke investering van je cursisten. Vaak moeten ze daar even over nadenken, soms zelfs geld bij elkaar zoeken voor ze kunnen instappen. De prijs is voor een cursist vaak een reden om niet mee te doen.

Een online membership kan veel lager geprijsd zijn. Denk aan 10 euro per maand, of 50 of 100. Dat is een bedrag dat de meeste mensen zonder problemen kunnen betalen. Dat maakt een online membership laagdrempeliger dan een cursus.

 

 

Incidenteel werk versus doorlopend werk

Wanneer je met een membership begint, moet je jezelf heel goed afvragen hoeveel werk het maandelijks gaat kosten en hoe je die content gaat realiseren. Vele online memberships sneuvelen omdat de maker het niet volhoudt om iedere keer weer nieuwe content te maken. Een membership kost doorlopend werk. Het onderhouden van een membership zal een vast tijdsbeslag leggen op je online bedrijf. Wanneer je zelf voor de inhoud zorgt, weet dan dat je iedere maand op een vast moment nieuwe content moet leveren, koste wat kost. En dat vraagt toewijding, tijd en middelen. 

Dat is anders bij een online cursus. Die maak je eenmalig en is daarna keer op keer te verkopen. Uiteraard kun je de cursus updaten en aanvullen, maar het meeste werk zit in de eerste keer wanneer je de cursus ontwerpt en feitelijk maakt. Een online cursus vraagt een piekbelasting op je tijd en daarna kun je ‘het maken’ weer lange tijd loslaten.

Dat biedt dus ook mogelijkheden. Het opzetten van een serieuze online cursus vraagt veel tijd en voorbereiding en je weet (meestal) niet bij aanvang hoeveel mensen zullen instappen. Met die onzekerheid vraagt het maken van een online cursus erg veel investering die je pas op een later moment (royaal) terug gaat verdienen. Daar staat tegenover dat een online membership juist vrij eenvoudig op te zetten is. Het hoeft niet zo ‘groots’ als die online cursus te zijn. Met een uur of 2 per maand aan tijdsinvestering kun je al starten. Wat dat betreft is een membership makkelijker om te beginnen, maar zoals ik hiervoor beschreef, lastiger vol te houden.

 

Incidenteel inkomen versus doorlopend inkomen

We komen op een punt van geld en inkomsten. Daarin zijn memberships en cursussen wezenlijk verschillend. Met als belangrijkste onderscheid: een online cursus levert incidenteel of piek-omzet, een membership zorgt voor continuïteit in je bedrijf. Ik licht het toe.

Wanneer je een online cursus hebt gemaakt, moet je die in de markt zetten. De kans dat mensen je cursus zomaar kopen is klein, dus je zal doorlopend actief marketing moeten toepassen om nieuwe verkopen te realiseren. Afhankelijk van je marketing moet je regelmatig webinars geven of live trainingen waarin je je online cursus aanbiedt en verkoopt. Dit vraagt dus – net als bij een membership – doorlopende aandacht en tijd.

Het is mogelijk om de marketing van de verkoop van een online cursus volledig te automatiseren. Het probleem hierbij is, dat dit de meest moeilijke vorm van marketing is. Mijn advies is om eerst te leren je cursus live te verkopen, voor je je focust op geavanceerde automatische marketing funnels.

Een online cursus levert dus alleen inkomen op wanneer jij die cursus actief verkoopt. Stop jij met je marketing, dan loopt je omzet direct terug. Als je je conversiecijfers kent, weet je wat je gaat verdienen met je marketing, maar je hebt geen gegarandeerde omzet.

Een online membership werkt anders. Men betaalt een vast bedrag per maand en bindt zich voor langere tijd. Jij – als verkoper – weet nu al wat deze klant je in de komende maanden gaat opleveren. Dat geeft zekerheid. Als jij 100 klanten hebt die € 50 per maand betalen, weet je dat je de komende maanden iedere maand minimaal € 5.000 als omzet zal hebben. Dit ligt aan de basis van je omzet, alles wat je daarnaast doet, komt daarbovenop.

Een online membership geeft dus zekerheid over je toekomstige inkomsten. En met die zekerheid kun je investeren en toekomstige verplichtingen aangaan of gewoon rustiger slapen.

 

Een online membership zorgt voor progressieve omzet

Er is nog een belangrijk onderscheid tussen memberships en online cursussen. Een membership zorgt voor een progressieve omzetstijging. Dat houdt in dat je iedere maand meer omzet hebt dan de vorige maand (mits je je marketing op orde hebt).

Stel je begint net met je online membership. Je start met 10 mensen die 50 euro per maand betalen. In de eerste maand heb je 500 omzet. Stel dat dan iedere nieuwe maand er 10 nieuwe mensen bij komen en er 20% afvallers (je hebt altijd stoppers). In de tweede maand heb je dan 18 deelnemers en € 900 omzet. In de derde maand 25 deelnemers en € 1250 omzet. Dat levert het volgende staatje op:

 

Je ziet dat je omzet maandelijks toeneemt bij dezelfde maandelijkse marketinginspanning.

Weet wel dat er altijd een groep is die stopt. Stel dat dit 10% van je abonnees is, dan moet je zorgen dat het aantal stoppers maandelijks minimaal aangevuld wordt met nieuwe abonnees.

 

Wat doe jij: online cursus of online membership?

Ik denk dat je nu duidelijk is dat een online cursus is echt iets anders dan een online membership. Wat jij inzet, is geheel aan jou en wat bij je past.

Het is niet dat de een beter is dan de ander. Beiden zijn krachtige producten om aan te bieden. Het verschil zit in het werk, de continuïteit en het allerbelangrijkste, in waar je cursist of abonnee behoefte aan heeft.

 

Online membership in Kajabi

Binnen Kajabi is het geen probleem om een online membership op te zetten. Je kan de producten van Kajabi zowel inzetten als online cursus als voor een membership. De maandelijkse betalingen kun je regelen met onze Kajabi plug-in Linktopay. Bovendien kunnen de memberships prima naast de online cursussen bestaan. Je kan je deelnemers zelfs met 1 klik van het ene product door laten klikken naar het andere.

 

Wil je het zelf uitproberen? Meld je dan via ons aan, krijg 30 dagen Kajabi gratis én ons Nederlandstalige ondersteuningspakket.

Meld je aan via deze site, krijg onze Nederlandstalige trainingen en ondersteuning gratis >>

 

Succes en groet!
Bastiaan

 

 

 

Bastiaan de Koning - Online Cursus & Kajabi Specialist

Sinds 2014 gespecialiseerd in het bouwen en verkopen van online cursussen en leeromgevingen. Kajabi Users NL is onze website voor de ondersteuning van Kajabi gebruikers. Opgericht in overleg met Kajabi zelf. Heb je vragen over Kajabi of Linktopay? Stuur ons een berichtje.

CONTACT