START KAJABI MET BONUSSEN
9 Voorbeelden van Memberships
memberships online business

9 Voorbeelden van online memberships

Je ziet het steeds vaker voorbij komen: een membership (lidmaatschap). Klanten betalen een bedrag per maand om exclusieve content of aanbiedingen te ontvangen. Dit kan via een website, maar ook via een app. Er zijn heel veel mogelijkheden. Voor ik hier op in ga, even back to the basics.

Een membership, wat is dat eigenlijk? Een membership is feitelijk ‘alles waar je maandelijks voor betaald’. Wat je krijgt binnen een membership kan nogal uiteenlopen.

 

Voor welk type membership moet ik kiezen?

Voordat je aan de slag gaat met een membership, is het belangrijk om te bepalen of een membership überhaupt wel bij jou en je business past. De valkuil zit hem in het lonkende ‘passieve inkomen’. Vaak wordt onderschat hoeveel werk er eigenlijk in een membership zit. Je kan snel leden verliezen, wanneer jouw content te veel op elkaar lijkt of niet exclusief genoeg is in verhouding met de gratis content die jij aanbiedt.

Wil jij zeker weten of het iets voor jou is? Lees dan onze blog ‘Online cursussen versus Online Memberships’. Hierin leggen we je alles uit over het verschil tussen een online cursus en een membership en hoe je bepaalt welke van de twee bij jouw onderneming past.

Wanneer je besluit voor een membership te gaan, is er een volgende keuze om te maken. Welk type membership past het beste bij jouw business? Om je hier bij op weg te helpen, hebben we een overzicht gemaakt van de 9 meest voorkomende typen memberships.

 

1. Software met een licentiemodel

Hierbij kun je denken de software op je computer of aan apps. Je betaalt een maandelijks of jaarlijks bedrag om gebruik te kunnen maken van een app of onderdelen binnen een app. Een voorbeeld hiervan is Spotify: je hebt een betaalde versie, reclamevrij en een niet-betaalde versie, waar je om de zoveel nummers een advertentie van 30 seconden tussendoor krijgt. Het bedrag is laagdrempelig en een abonnement is snel afgesloten.

Het aanbieden van software is niet voor iedereen de eerste keuze. Software kost veel geld om te ontwikkelen en te onderhouden. Maar het is wel een van de meest lucratieve abonnementsvormen, want als men eenmaal met jouw software werkt, is de kans groot dat ze dat lang blijven volhouden.

 

2. Database, catalogus of bibliotheek

Dit moet je eigenlijk zien als een soort kaartenbak. Je hebt een bak vol onderwerpen, waar je steeds iets uit pikt om binnen je membership aan te bieden. Dit kan van alles zijn: tools, tips, inspiratie, noem maar op.

Binnen jouw bedrijf zou dit een verzameling van kleinere tools en downloads kunnen zijn. tooltjes die men kan gebruiken in specifieke situaties, zonder dat men hele cursussen hoeft te volgen. Wanneer je in het verleden al regelmatig downloads, checklists en dergelijken hebt gemaakt, is een database zo gevuld. Maar ook als je nog niets hebt, kun je beginnen met enkele tools die je maandelijks aanvult met nieuwe onderdelen.

 

3. Betaalde nieuwsbrief

Binnen dit type membership geef je jouw leden de laatste nieuwtjes en tips rondom jouw business. Eigenlijk is dit te vergelijken met een abonnement op een krant. Hierbinnen kun je met verschillende niveaus werken. Een standaard lidmaatschap of een premium lidmaatschap, waarbij je diepgaandere stukken of exclusievere tips aanbiedt. Een lid betaalt een hoger bedrag voor zo’n premium lidmaatschap.

Zit jouw business in een vakgebied waar veel nieuwe ontwikkelingen zijn (wie niet?) dan is de betaalde nieuwsbrief een interessante mogelijkheid. Natuurlijk moet je wel zorgen dat jij als eerste je kennis hebt en verzameld, maar ik vertrouw erop dat jij je kennis op orde hebt.

 

4. Doorlopende coaching of maandelijkse vraag & antwoord uurtjes

Dit lidmaatschap vereist iets meer werk vanuit jouw kant, zorg er dus voor dat het bedrag dat je maandelijks vraagt voor dit type lidmaatschap, eerlijk is naar jezelf! Je leden betalen een bepaald bedrag per maand om een x aantal sessies of minuten aan coaching of training te kunnen inplannen. Hierin kunnen ze alle vragen stellen die zij hebben rondom jouw expertise.

Dit is wellicht de makkelijkste online membership om op te zetten. Een wekelijks of maandelijks vragenuurtje kan al de basis zijn van jouw nieuwe membership product. En dat kost - afgezien van de marketing - niet veel meer tijd dan dat ene uurtje. Als je nog geen ervaring hebt met memberships, is dit wellicht de makkelijkste om te starten.

 

5. Nieuwe maandelijkse trainingen

Onze eerste membership was een membership waarbij de leden iedere maand een nieuwe training kregen. Dat viel tegen, want een training maken kost tijd en zo ook het opzetten van dit membership. Na 12 maanden hebben we de stekker eruit getrokken. 

Voor een lidmaatschap met regelmatig nieuwe trainingen geldt: hier gaat heel veel werk inzitten, dus zorg dat je op een makkelijke manier aan je trainingen komt en vraag er ook voldoende voor. Elke maand nieuwe trainingen, tools en downloads aanbieden, vereist veel input vanuit jouw kant. Een tip die ik je hierbij mee wil geven: maak het niet te lang en ingewikkeld. Maximaal 2 A4’tjes met informatie per training of bijvoorbeeld een half uurtje video.  

 

6. Sparen voor korting of cadeau's

Wij Nederlanders zijn er dol op: spaaracties. Je spaart punten of zegels, waarmee je korting kan krijgen op producten óf een product zelfs helemaal gratis krijgt. Al is ‘gratis’ hier relatief, natuurlijk. Denk aan de spaaracties bij een supermarkt: bij elke 5 of 10 euro aan boodschappen, spaar je een zegeltje en bij een volle spaarkaart krijg je korting op messen, glazen, bestek, servies, toegangskaartjes voor een dierentuin, pretpark of museum, poppetjes, knuffels, gadgets… Er is te veel om op te noemen.

Bij een spaaractie zal men niet snel betalen voor je membership, maar het heeft ook een ander doel: klantenbinding. Binnen de online business wereld heb ik verschillende spaaracties gezien, zoals het aantal comments en reacties die iemand geeft onder een blog, het aantal shares op social media, het aantal nieuwe leads dat iemand aanbrengt voor jouw bedrijf. Er zijn tools om dat te registreren en die kun je dan belonen met korting of extra trainingen.

 

7. Doorlopende korting en speciale aanbiedingen

Binnen dit type membership krijgen je leden standaard korting op jouw producten. Dit kan een bepaald percentage zijn dat vast staat, bijvoorbeeld: ‘altijd 30% korting’, of je biedt tijdelijke losse kortingen aan in de vorm van een coupon/voucher. Een bekende variant is de klantenkaart van de Gall&Gall. Je betaalt een tientje per jaar en krijgt standaard x% korting op bijvoorbeeld whisky en daarnaast speciale ledenacties.

Voor een online business zie ik de korting meer als een onderdeel van een groter membership product. Bijvoorbeeld maandelijkse coaching en bovendien 30% korting op de online trainingen. Je kan met de kortingen je bestaande membership nog aantrekkelijker maken.

 

8. Premium podcast en blog

De podcast is een erg populair medium. Je kan hier heel goed een membership op toepassen. Leden betalen dan voor exclusievere content, een gesprek waarbij er nog dieper op de materie wordt ingegaan, een kijkje achter de schermen, een versie zonder promotiepraatjes van sponsoren tussendoor.

Ook voor je blog kun je een membership toepassen. Ook hier geldt: binnen het lidmaatschap krijg je exclusievere content, een verdieping op het onderwerp of binnen een blogartikel geef je kortingscodes vrij op de producten die je aanbiedt.

Hoewel podcasts en blogs meestal gratis worden aangeboden, kun je dus aan premium content denken binnen je membership.

 

9. Betaalde community

Binnen een betaalde community, kun je jouw studenten en cursisten veel toegevoegde waarde bieden. Ze kunnen met elkaar over onderwerpen praten, vragen stellen aan elkaar en experts of docenten, en op deze manier heel veel leren. Het biedt jou ook de mogelijkheid binnen de community verschillende lesmaterialen aan te bieden of (nieuwe) producten te promoten, bijvoorbeeld met een exclusieve community kortingscode.

Een community is een prima tool om tijdens je online cursus aan te bieden als ondersteuning. Na je online cursus zou je de community kunnen aanbieden als een membership, bijvoorbeeld dat je toegang tot de community kan blijven behouden voor 25 euro per maand met alle voordelen die daar bij hoorden.

 

Overeenkomsten en verschillen

Zoals je hebt kunnen lezen, hebben veel memberships overeenkomsten met elkaar. Het is dan ook niet gek als je ervoor wilt kiezen om twee type membership types met elkaar te combineren. Dat kan ook, er is geen goed of fout. Het belangrijkste is, dat het bij jou en je online business past.

 

Membership binnen Kajabi

Kajabi, het platform waar wij mee werken, biedt ook de mogelijkheid om een membershipsite in te bouwen. Je kan je cursus content drippen, emailseries maken met het ingebouwde emailmarketingsysteem, couponcodes aanmaken voor producten, klanten/leden kunnen inloggen op een afgeschermde pagina… en nog veel meer. Allemaal zonder extra tools of plug-ins aan te schaffen.

Wil je ontdekken of een membershipsite bij Kajabi iets voor jou is? Probeer het nu 30 dagen gratis!

Aanmelden 30 dagen gratis Kajabi

 

 

Lotte
Website design & social media

Bastiaan de Koning - Officially Preferred Kajabi Expert

Sinds 2014 gespecialiseerd in het bouwen en verkopen van online cursussen en leeromgevingen. 100% gespecialiseerd in Kajabi en de enige Nederlandstalige Preferred Kajabi Expert. Sinds 2022 officieel template leverancier voor Kajabi en in mei 2024 uitgeroepen tot top partner van Kajabi in Austin Texas.

CONTACT