START MET KAJABI
Community software

Kajabi Community Software

online business online marketing

Wie kent Hyves nog? Nog geen 15 jaar geleden was dit dé community in Nederland, iedereen had het. Maar… Binnen een jaar had Facebook het overgenomen. Hyves werd massaal verlaten en eindigde als een game platform. Iedereen zat op Facebook. Facebook leek de onoverwinnelijke ongekroonde koning van de sociale media.

En toen kwamen Twitter, Instagram, Pinterest, Whatsapp, TikTok en nog vele andere nieuwe sociale media. En sommigen verdwenen weer even snel als dat ze kwamen. Wie gebruikt nog Periscope? Of Clubhouse?

Het gaat razendsnel. Praat eens met een tiener en je zal namen horen van sociale media die je nog echt nog niet eerder gehoord had. En vraag ook eens of ze nog Facebook hebben. Het antwoord: ja, om mee te gamen. Een pad dat Hyves al belopen had…

De conclusie? Sociale media hebben niet het eeuwige leven, het is zelfs twijfelachtig of ze een 10-jarig bestaan hebben.

 

Online Community op sociale media of Facebook?

Wanneer je een online cursus of coaching aanbiedt, is het gebruikelijk dat je een online community erbij geeft zodat de cursisten met elkaar kunnen praten, overleggen, vragen stellen en elkaar helpen. Tot enkele jaren geleden – toen iedereen nog op Facebook zat – was het heel gebruikelijk dat je dan een besloten community op Facebook aanmaakte, waar alleen je cursisten toegang tot hadden. Facebook heeft daar zelfs een eigen community functie voor.

Maar de tijden veranderen en dit dus ook. Er kleven behoorlijk wat bezwaren aan een community op Facebook:

  • Niet iedereen heeft nog een Facebook account. Sommige cursisten kunnen niet mee doen.
  • Facebook wil eigenlijk geen commerciële communities. Je zal niet de eerste zijn waarbij de community wordt geblokkeerd. Einde groep, al je deelnemers kwijt.
  • Je hebt geen grip op wat de mensen wel of niet te zien krijgen. Dat is afhankelijk van de algoritmes van Facebook.
  • Je bouwt geen eigen mailinglijst op. Ik heb communities gezien met 40.000 leden, waarbij de community-eigenaar ze niet kon bereiken omdat hij ze niet kon mailen. Het is een enorme uitdaging om je Facebook mensen op je mailinglijst te krijgen.

Voor mij zijn dit onoverkomelijke bezwaren om een community op Facebook op te zetten. Vooral dat je heel veel energie moet stoppen om de community groot te krijgen, om vervolgens erachter te komen dat je de mensen amper kan bereiken omdat Facebook zijn eigen algoritmes heeft en jij geen emailadressen van de communityleden.

 

Online Community Platform

Gelukkig zijn er alternatieven voor een Facebook groep of community. Er is speciale online community software. Software die helemaal ingericht is om een hechte community tussen je cursisten of volgers op te bouwen. Voorbeelden van community software zijn:

Huddle – Nederlands product van IMU. Dit platform is eigenlijk meer een community platform dan e-learning software met veel gamification mogelijkheden.

Facebook – We moeten hem noemen, maar onze argumenten tegen dit platform heb je hiervoor al gelezen.

Circle.so – Een mooi platform om een online community op te bouwen vanaf $ 39 per maand.

Open Social – Met verschillende community types, om mensen te activeren, te motiveren of te laten oefenen.

Tribe – Een van de meest gebruikte oplossingen en een platform dat je tot 500 leden gratis kan gebruiken.

 

Kajabi's Online Community Platform

Binnen de leeromgeving van Kajabi vind je ook de community.  De community software is een van de vele onderdelen van het platform Kajabi en bestaat uit twee onderdelen: een forumfunctie en een tijdlijnfunctie. Binnen het forum gedeelte van deze community software kun je topics of onderwerpen maken en daar de verschillende posts onder sorteren. Het tijdlijn onderdeel is een chronologisch overzicht van alle berichten, waarbij het nieuwste bericht bovenaan staat.

 

Links: de tijdlijn van de community. Rechts: de verschillende onderwerpen.

Hoewel de community functie van Kajabi wellicht wat minder uitgebreid is dan de hiervoor genoemde software, biedt het voor de meeste online trainers voldoende mogelijkheden om in contact te staan met hun cursisten. Er zijn verschillende grote voordelen om de community binnen je eigen leeromgeving zoals Kajabi te houden.

  • Je cursisten blijven voor je cursussen en de community binnen één leeromgeving met dezelfde look & feel die ze gewend zijn.
  • Jij kan zelf, op ieder moment, je community leden mailen.
  • Je cursist hoeft geen Facebook account te hebben en hoeft niet opnieuw ergens anders in te loggen.

 

Benieuwd naar de community functie van Kajabi? Probeer het 30 dagen gratis uit.
Meld je aan via deze site, krijg onze Nederlandstalige trainingen en ondersteuning gratis >>

 

 

 

Bastiaan de Koning - Online Cursus & Kajabi Specialist

Sinds 2014 gespecialiseerd in het bouwen en verkopen van online cursussen en leeromgevingen. Kajabi Users NL is onze website voor de ondersteuning van Kajabi gebruikers. Opgericht in overleg met Kajabi zelf. Heb je vragen over Kajabi of Linktopay? Stuur ons een berichtje.

CONTACT