START KAJABI MET BONUSSEN
De ontwikkelingen voor e-learning: vooruitblik 2023
online business

De ontwikkelingen voor e-learning: vooruitblik 2023

De coronajaren hebben een grote verandering gebracht in de online wereld. Thuiswerken is heel normaal geworden en zal ook bij vele bedrijven blijvend mogelijkheid zijn. Zoom calls, Teams vergaderingen en FaceTime meetings zijn de normaalste zaak van de wereld geworden. We hoeven niet meer continu fysiek bij elkaar te zijn om te vergaderen.

Wat je in het begin zag was dat veel mensen worstelden (en wellicht nog steeds) hoe ze dit goed moesten vormgeven. Hoe je dit het beste kon doen. Maar wat je ook ziet is dat het steeds normaler is. En dat het ook zijn voordelen heeft. Coaching of cursussen kosten veel minder tijd: je hebt geen reistijd meer, en vaak is het overleg, de coaching sessie of de cursus efficiënter en korter.

Dat biedt ook weer mogelijkheden. Hoe meer men gewend is aan online lessen, vergaderen, online coaching, hoe makkelijker het is om jouw cursus aan de man te brengen. Je hoeft ze niet meer uit te leggen waarom het volgen van een online cursus efficiënt en makkelijk is. Dat hebben ze al ervaren.

Er is genoeg ruimte voor de groei van de online kennisindustrie. We zien ook steeds meer fysieke praktijken die ook online een programma gaan aanbieden (hierover later meer).

In deze blog blik ik vooruit op 2023. Wat worden de nieuwste trends op het gebied van e-learning?

 

Trends voor e-learning 2023

Wil je als coach in het komende jaar een verschil gaan maken, houd dan direct rekening met de volgende trends.

 

1:1 Coaching wordt gemakkelijker

Eén-op-één coaching via online sessies komen steeds meer voor en men maakt er ook goed gebruik van. Deze trend zal ook alleen maar groter worden, omdat we door de ontwikkelingen gedurende de pandemie hebben ontdekt dat je niet altijd bij elkaar in één ruimte hoeft te zijn om een goed gesprek te kunnen voeren.

Binnen het software programma Kajabi, waar wij mee werken, is het Coaching product verder doorontwikkeld. Er zijn vele mogelijkheden om het nog makkelijker te maken. Het hele administratieve proces is geautomatiseerd. Je klant krijgt toegang tot de digitale versie van de coachsessie. Daar ziet je klant de lesstof voor die sessie, eventuele documenten om te downloaden. Je klant kan zelf het tijdstip van de sessie inplannen en wijzigingen binnen de door jou aangegeven tijdsslots. Je klant krijgt direct een email met de link naar de online sessie, via Zoom of Kajabi zelf. Na de sessie kun je de opname online zetten zodat je klant de sessie kan terugkijken. Behalve de sessie zelf, heb je geen omkijken meer naar de administratieve rompslomp. Lees meer: Online coaching eenvoudig met Kajabi.

 

Mobile-first e-learning

Nagenoeg iedereen heeft een smartphone bij zich. En hoe makkelijk is het om daar even een filmpje op te bekijken, een podcast te beluisteren, of wat nieuwe kennis op te doen. Zorg ervoor dat jouw e-learning platform mobiel-vriendelijk is. Dat je cursisten makkelijk door je lessen kunnen navigeren. Dat ze de video lessen ook als audio kunnen beluisteren, bijvoorbeeld in de auto. En dat ze als ze thuis zijn, de lessen op hun computer weer verder kunnen bekijken.

Welk e-learning platform je ook kiest, let er op dat de mobiele variant direct goed geregeld is. Kajabi heeft zijn eigen mobiele app die men kan downloaden. En daarnaast zijn alle cursussen ook in de mobiele browser makkelijk te bekijken en te beluisteren.

  

Blended learning voor een hogere succesratio

Bij blended learning maak je gebruik van een combinatie tussen online cursussen met interactief onderwijs. Het interactieve onderwijs kan online via een webinar gegeven worden, maar ook offline in een klaslokaal. Dit kan positief werken op de succesratio, gunstig voor zowel jouw cursist als jouw bedrijf/cursus. Ook het sociale leeraspect komt hierbij kijken.

Het is voor je cursist best lastig om jezelf telkens opnieuw te stimuleren om een online cursus in je eentje af te maken. Het sociale aspect van een groepssessie, dan wel online als offline, werkt goed om gemotiveerd te blijven. Op de HBO of Universiteit heb je naast de colleges bijna altijd ook werkgroepen, juist om dat sociale leer aspect te integreren. Door een community naast je cursus aan te bieden of door elke cursist een cursus buddy te geven, zul je zien dat jouw cursisten gemotiveerder zullen zijn en blijven. 

De verschillende leervormen bij blended learning en het sociale aspect zullen je cursus beter doen aanslaan. Lees hier meer over Blended learning met online cursussen in Kajabi

  

Adaptief leren

Bij adaptief leren wordt het cursusmateriaal afgestemd op de behoefte van de cursist. De gedachte hierachter is dat een cursist beter het cursusmateriaal in zich opneemt wanneer zijn of haar interesse daar ligt.

Dat kun je in jouw cursussen vertalen door meer in modules of pakketten te denken dan in een megagrote cursus waar je cursist maanden mee bezig is. Kijkend naar onze klanten zien we dat kortere cursussen veel makkelijker verkopen (in veel hogere aantallen). Dit werkt ook beter dan de grote jaarprogramma’s. Denk ook goed na of je je cursus wil ‘drippen’, waarbij je wekelijks een stukje vrijgeeft, of alle content in 1 keer vrijgeeft. Zeker als je meerdere onderwerpen behandelt, zal je cursist willlen cherry-picken. Hoewel we als trainer geneigd zijn om te zeggen dat ze eerst les en dan les 2 mogen volgen, kun je je afvragen waarom je ze die mogelijkheid zou onthouden?

 

Volg je statistieken

Als ondernemer gaat het je er wellicht om, om zoveel mogelijk cursussen te verkopen. Als gepassioneerd trainer of coach is het veel belangrijker dat je cursisten de eindstreep halen. Als gepassioneerd ondernemer-trainer wil je beiden: veel cursisten die zo veel mogelijk je cursus afmaken. Daarom zal je kritisch op jezelf moeten blijven. Want is hetgeen je aanbiedt werkelijk zo goed? Weet je dat ook? En als je ziet dat het niet zo is, pas je het dan ook aan?

Er zijn verschillende statistieken die je moet volgen:

  • Hoeveel cursisten schrijven in?
  • Hoeveel cursisten hebben de eerste les bekeken?
  • Hoeveel cursisten hebben de cursus afgemaakt?
  • Hoeveel cursisten hebben je cursus gepromoot?
  • Hoe vaak worden je e-mails geopend?
  • Welke lessen zijn het meest en het minst bekeken?
  • Waar haken de meeste cursisten af?
  • Hoeveel cursisten volgen je live-trainingen?

Door deze gegevens te verzamelen krijg je een veel beter beeld in de effectiviteit van je online cursus. Met deze informatie kun je de kwaliteit en de effectiviteit verbeteren. Mijn advies is om in 2023 deze cijfers veel beter te volgen. Kies daarom een leerplatform dat deze statistieken voor je bijhoudt.

 

Gamification spelelement in je cursussen

Weet je nog vroeger op de basisschool? Als je goed je huiswerk had gedaan, dan kreeg je een sticker van de juf: ‘Goed gedaan’ of ‘Je bent een kanjer’. Of jij kreeg het niet en het kind naast je weer wél, voor de zoveelste keer…

Waarom was dat? Omdat het werkt. Het is prettig als iemand tegen je zegt dat je het goed gedaan hebt. En dat vinden we nog steeds, ook nu we groot geworden zijn.

Met gamification kun je dit oplossen binnen je online cursussen. Gamification houdt in dat je een spelelement inbrengt in je cursus, zoals bijvoorbeeld die sticker. Dat kan digitaal als een badge die je cursist kan verdienen, door een bemoedigende e-mail te sturen als een module is afgerond. Of door een certificaat te sturen wanneer ze een bepaalde module of training hebben afgerond.

Voor het platform Kajabi hebben we een speciaal Gamification product ontwikkeld, waarmee je heel eenvoudig badges en certificaten kan toekennen aan alle acties die men heeft gedaan, denk aan: ze hebben een les bekeken, een toets, quiz of assessment goed gemaakt, een email geopend, document gedownload, hoofdstuk afgerond.

 

Verkort je videotrainingen

Videolessen zorgen dat je cursist meer gemotiveerd blijft. Maar er zijn ook spelregels. Als eerste de lengte. Ik ken zeer weinig trainers die een uur op video kunnen boeien. De meeste trainingen zitten helaas vol met ‘blabla, kijk eens hoe goed ik ben’, of zijn technisch zó lastig dat men het niet meer begrijpt. Als men niet meer geïnteresseerd is, haakt men af. Erger nog, ze kijken je volgende video niet meer. Om te boeien, zorg voor goed opgebouwde relatief korte video’s.

Afhankelijk van jouw ervaring denk aan 3 tot maximaal 15 minuten. 15 minuten is al aan de lange kant, dus hou het liever korter en wees tot he point. Als het onderwerp meer tijd nodig heeft, knip je video in losse stukken.

Google doet dit in wezen ook. Als jij een vraag intypt in de zoekbalk, dan geeft Google je suggesties binnen een video wat een antwoord op je vraag kan zijn. Dan hoef je niet meer helemaal op zoek te gaan naar het juiste stukje in de video waar het antwoord gegeven wordt.

Als tweede, bedenk welke manier van video je wilt gebruiken. In mijn blog ‘5 Methodes voor video in je online cursus’ ga ik in op verschillende video mogelijkheden. In het kort zijn dit de presentatie methode, de voice-over, de screen capture en de talking head. Kies de methode waarbij jij zo natuurlijk mogelijk over komt.

Als derde denk aan de audio opname van de video. Zelf luister ik vooral in de auto naar trainingen en dan kan ik de video niet bekijken. Kan jouw video ook als audiobestand beluisterd worden?

 

Content verzamelen – Content curation

De laatste trend die ik wil noemen is het verzamelen van content, ook wel content curation genoemd. Wanneer je over een bepaald onderwerp iets wilt weten, dan is de kans groot dat je die kennis online gratis kan vinden. Zeker als je een beginner bent op dat onderwerp. Dus als jij een cursus wilt maken over persoonlijke effectiviteit of nachtfotografie, om twee onderwerpen te noemen, bedenk dat je het opneemt met de gratis content online.

Hoe kun je je dan onderscheiden? Door te zorgen dat je volledig bent, makkelijk toegankelijk, gesystematiseerd. Zodat je cursist geen tijd verliest met googlen, zelf alles uitvogelen, de verkeerde blogs lezen. Je cursist wil gemak, en dat moet je bieden. Een van de opties is om dat zoekwerk voor hun te doen en die content te verzamelen en te ordenen. Bied het aan als zelfstandig product, of als bonus bij je eigen training.

 

Conclusie e-learning 2023

De markt voor e-learning zal alleen maar groter worden en veel sneller dan de afgelopen jaren. Het is daarom nu tijd om daar op in te spelen en jouw keuzes te maken. Welke online cursus of coaching ga jij aanbieden? Hoe houd je jouw cursisten geboeid en geïnteresseerd? Met deze trends weet je waar je op moet letten. Veel succes!

 

Handige links om snel stappen te zetten

 

Succes,
Bastiaan 

 

Bastiaan de Koning - Officially Preferred Kajabi Expert

Sinds 2014 gespecialiseerd in het bouwen en verkopen van online cursussen en leeromgevingen. 100% gespecialiseerd in Kajabi en de enige Nederlandstalige Preferred Kajabi Expert. Sinds 2022 officieel template leverancier voor Kajabi en in mei 2024 uitgeroepen tot top partner van Kajabi in Austin Texas.

CONTACT