START KAJABI MET BONUSSEN
7 manieren om jouw membership aantrekkelijk te maken
memberships

7 Manieren om jouw membership aantrekkelijk te maken

Memberships schieten als paddenstoelen uit de grond. Als je er nog geen hebt, ben je het misschien wel al aan het overwegen. Maar je blijft toch met een aantal vragen zitten. Geen zorgen, wij hebben de antwoorden. 

Wat is het verschil tussen een Online Cursus en een Online Membership? Wellicht ben je op zoek naar voorbeelden en vraag je je af welke soorten memberships sites er zijn

Een membership, wat is dat eigenlijk? Feitelijk is een membership ‘alles waar je maandelijks voor betaald’. Wat je aanbiedt binnen een membership kan nogal uiteenlopen. Wat voor de een werkt, werkt voor de ander minder. Het is afhankelijk van je content en doelgroep hoe je jouw online membership het beste vorm kan geven. 

Een eerste tip voor de verkoop van je membership site. Jij hebt informatie, oplossingen of antwoorden waar mensen naar op zoek zijn, daarom is er geen reden om opdringerige marketing toe te passen. Vertel de mensen dat je een membership site hebt en nodig hen uit om meer te leren over het onderwerp waar jij jouw kennis over deelt. Dit kan je heel gemakkelijk doen door een membership site script te ontwikkelen, die je steeds opnieuw gebruikt wanneer je iemand over jouw membership vertelt. Hierin beschrijf je kort wat het membership in houdt, wie jij helpt en hoe je hen helpt. Blijf lezen voor een membership script template, later in de blog. 

Nu rest alleen nog de vraag: Hoe krijg ik mensen enthousiast om lid te worden van mijn membership? In deze blog geven we 5 tips om jouw membership site aantrekkelijk te maken voor het publiek.

 

1. Houd een live webinar

Een live webinar helpt de aandacht te trekken van jouw beste potentiële klanten. Met de webinar licht je een tipje van de sluier op van wat ze kunnen verwachten wanneer ze zich aanmelden voor jouw online membership. 

Door een webinar te houden positioneer je jezelf als expert in jouw niche. Nadat je het publiek een training gegeven hebt, vertel je over jouw membership en alle voordelen die leden krijgen.

Binnen Kajabi kan je via een Event een Zoom webinar hosten. Om een Event in te stellen ga je naar Marketing > Events. Geef het Event een naam en selecteer de datum en tijd van de webinar. Binnen het Event plaats je de Zoom link. Vervolgens ga je jouw publiek enthousiasmeren om de webinar te volgen, door hen mails te sturen.

 


 

2. Bied extra toegevoegde waarde op je blog

Je blog is een supergoede tool om jouw kennis op te delen. Binnen je membership kun je extra verdiepende artikelen aanbieden. Hiertoe hebben dus alleen leden toegang. Ook kan je de blog inzetten als een manier om mensen enthousiast te maken voor jouw membership.

Binnen Kajabi kun je heel makkelijk blogartikelen publiceren. Onderaan de blogpagina kun je een Call To Action (CTA) toevoegen, waarin je aangeeft dat je ook een membership aanbiedt. Als jouw blogcontent waardevol en prikkelend genoeg is, zullen mensen snel geneigd zijn zich aan te melden voor jouw membership site.

 

3. Verzorg een optie voor een betaalplan

De prijs van een membership, en elk ander product, is het grootste bezwaar. Nu kan je je prijs laten zakken, maar dat betekent ook dat je jouw kennis minder waardevol maakt. Hierdoor kan jouw membership geen winst opleveren of, misschien wel erger, je laat de buitenwereld zien dat je niet gelooft in de waarde van jouw aanbod.

Het laatste wat je wilt is concurreren met andere membership sites wie de laagste prijs aanbiedt. Een lage prijs moet nooit de doorslag gevende factor zijn.

In plaats daarvan, kun je een betaalplan aanbieden. Hierin kun je een lichte korting geven. Zo besparen ze geld door direct een jaarlijks of halfjaarlijks abonnement te nemen.

Met Linktopay koppel je makkelijk een betaalplan aan je Kajabi producten en worden maandelijks de bedragen automatisch geïnd.

 

4. Bied een gratis proefperiode aan

Een proefabonnement is een van de beste manieren om potentiële leden een kijkje in de keuken te geven, zonder dat ze ervoor hoeven te betalen. Ook dit kan je binnen Kajabi makkelijk realiseren. Ga naar Products > Offers. Klik binnen het offer op ‘create a new offer’, Ving ‘restrict access to the number of days in your trial’ aan. Je kan de proefperiode van 1-60 dagen instellen. 


5. Creëer een eenvoudig membership script

Zoals beloofd in de intro, een template voor een membership script.

Eigenlijk is dit een korte pitch waarin je uitlegt wat de waarde is van jouw membership. Het template ziet er als volgt uit:

Mijn membership] is een [korte beschrijving] membership groep voor [beschrijving van jouw ideale lid/je doelgroep]. Onze missie is om [grote belofte]. We doen dit door [je methode.


Nadat je dit hebt verteld, ben je stil. Laat het publiek reageren, laat hen vragen stellen. Het is jouw taak om te luisteren. Als ze bezwaren geven, bespreek deze. Maar: nooit aandringen of pushen! 

Als je potentiële lid past bij jouw membership, zal ie vragen om lid te mogen worden. En als het nu niet uitkomt, komen ze waarschijnlijk terug op het moment dat ze een maandelijks abonnement wel kunnen veroorloven.

Er zijn een aantal regels voor het creëren van je membership site script:

  • Allereerst, Kiss. Kiss? Ja, Keep It Stupid Simple.
  • Focus op het probleem dat je wilt oplossen.
  • Leer de pitch uit je hoofd, opnieuw en opnieuw, zodat je het strak en zonder hakkelen kan vertellen.

Wat je ook nog kan doen is de pitch toevoegen aan het einde van elke (marketing)video die je maakt.

6. Bied voldoende vormen van ondersteuning

Creëer tastbare manieren van ondersteuning en support. Stel bijvoorbeeld een vast moment van de dag in waarop je vragen beantwoordt, plan Q&A sessies of houd maandelijkse trainingsessies. Of bied zelfs email support aan.

Op deze manier valideer je de belofte dat je steun aanbiedt. Mensen zien het regelmatig terugkeren, dus er is bewijs. Ze zijn er zeker van dat ze bij elke stap worden ondersteund.

Als lid hebben ze ook de mogelijkheid contact te leggen met en vragen te stellen aan andere leden. Allemaal onder toeziend oog van jou, de expert. Ook dit verzekert ze ervan dat hun leer- of groeiproces in goede handen is (jouw handen).

Disclaimer, wanneer je support aanbiedt, gaat het niet gaat over een community of netwerken – al zijn deze beiden ook erg waardevol. De focus ligt op het feit dat je leden toegang hebben tot contact met jou, je team en mensen die hetzelfde proces doormaken. Ze hebben de mogelijkheid advies te krijgen van experts en ervaringsdeskundigen.

 

7. Voed de nieuwsgierigheid

Zoals we al beschreven in de blog met ‘7 redenen waarom mensen lid worden van een membership site’, zijn sommige mensen simpelweg nieuwsgierig naar het onderwerp waarin jij coacht/traint. Dit zijn niet je beste potentiële klanten. Wanneer ze gezien hebben waar ze zo nieuwsgierig naar waren, zijn ze ook weer snel verdwenen. Daarom moet je een manier vinden om hen te overtuigen een commitment voor langere termijn aan te gaan.

 Deze mensen kun je overtuigen om langer lid te blijven door hen te voeden met aanlokkelijke aanbiedingen:

  • Stappenplannen voor beginners
  • How to video’s die de basics toelichten
  • Een introductie van de terminologie in je expertisegebied

 Dit soort handige tools en materialen, zal hun nieuwsgierigheid gevoed worden, voor dit moment in elk geval. Nu ze deze kennis hebben opgedaan, zullen ze mogelijk verdieping willen, waardoor ze voor een langere periode tevreden blijven en lid blijven van jouw membership.

 

Membership binnen Kajabi

Zoals je in de voorbeelden al zag, Kajabi is werkt makkelijk en snel om jouw membership aantrekkelijk te maken. Ben je nog geen Kajabi gebruiker, maar ben je wel nieuwsgierig geworden? Meld je via ons aan, je krijgt dan 30 dagen Kajabi op proef, in plaats van de standaard 14. Ook ontvang je ons Bonuspakket! Hierin zitten o.a. gratis Nederlandstalige Kajabi trainingen en een 1:1 Business Strategie gesprek met Bastiaan de Koning.

Aanmelden 30 dagen gratis Kajabi

 

Lotte
Website design & social media

 

Deze blog is mede geïnspireerd op de blog van Kajabi.

Bastiaan de Koning - Officially Preferred Kajabi Expert

Sinds 2014 gespecialiseerd in het bouwen en verkopen van online cursussen en leeromgevingen. 100% gespecialiseerd in Kajabi en de enige Nederlandstalige Preferred Kajabi Expert. Sinds 2022 officieel template leverancier voor Kajabi en in mei 2024 uitgeroepen tot top partner van Kajabi in Austin Texas.

CONTACT