START MET KAJABI
Waarom mensen lid willen worden van jouw Membership site

Waarom mensen lid worden van jouw Membership site

memberships

In onze vorige blogs vertelden we je wat het verschil is tussen Online Cursussen en een Online Membership. Hierin werd al duidelijk, een membership site heeft veel voordelen. Het belangrijkste is dat je elke maand een terugkerend inkomen hebt. Maar er zijn nog meer voordelen. Het feit dat je veel vrijheid hebt om een business te draaien rondom jouw passie en hier een community bij kan bouwen, bijvoorbeeld. Eerst even resumé.

Wat is een online membership?

Bij een online membership krijgt de gebruiker periodiek nieuwe content of ondersteuning. Dit zit verpakt in een abonnement. Op ieder moment kan de gebruiker instappen in het membership en de aangeleverde content of ondersteuning direct toepassen.

Het creëren van een online membership geeft echter geen garantie dat er ook altijd mensen terugkeren. Voor veel online ondernemers is het creëren en onderhouden van een membership een uitdaging. Hoe krijg je de mensen enthousiast voor jouw membership? En hoe zorg je dat ze maandelijks blijven terugkeren?

In deze blog gaan we kijken waarom mensen lid willen worden van jouw membership site.

7 redenen waarom mensen lid worden van een membership site

1. Educatie

De voornaamste reden dat mensen lid worden van een membership, is dat zij iets willen leren. Meestal bevat een membership dan ook een training met een community, waarin leden vragen kunnen stellen, feedback kunnen krijgen, zichzelf op hun kennis en vaardigheden kunnen toetsen en connecties kunnen maken met anderen die dezelfde interesses hebben. 

2. Nieuwe of betere resultaten

Een krachtige motivatie voor het abonneren op jouw membership, is de belofte van resultaat. Dit is de nummer 1 verkoopbenadering voor de fitness en gezondheidsindustrie. Men moet er zeker van zijn dat er resultaten geboekt zullen worden, anders willen ze er geen tijd, geld en moeite in stoppen. Hetzelfde geldt voor de branche van online coaches en trainers.

3. Ondersteuning en verantwoordelijkheid

Een van de belangrijkste voordelen van lid zijn van een membership, is de support en ondersteuning die je krijgt. Het maakt niet uit of deze ondersteuning gegeven wordt door de coach/trainer, door andere leden, of door allebei. Ook de verantwoordelijkheid van ergens lid van zijn speelt een rol bij het behalen van je doelen. Leden voelen zich verantwoordelijk naar zichzelf en naar elkaar om actief deelnemer te zijn van het membership.

4. Identiteit en erbij willen horen

De community is de motor van jouw membership. Het membership zelf, is slechts het voertuig. Mensen willen graag contact leggen met like-minded people, mensen die dezelfde normen, waarden en interesses hebben. 

Vaak zien mensen communities als een supportgroep, maar dat is niet het enige, laat staan het belangrijkste doel van een community. Veel leden vinden de identiteit die zij creëren binnen een community nog belangrijker. Het geeft een gevoel van erbij horen, omdat ze weten dat ze begrepen worden en er niet alleen voor staan.

Wanneer je mensen uitnodigt lid te worden van jouw membership site, is het van belang dat je de communityregels met hen deelt. Zo weten nieuwe leden dat ze deel worden van een waardevolle groep met dezelfde ideeën en interesses.

5. Contact met een expert die zij respecteren

Geloof het of niet, veel leden van een membership vinden de educatie of community niet eens het belangrijkste aspect. Het gaat hen er met name om dat ze contact hebben met jou, de expert. Helemaal wanneer jij de enige naam bent die zij kennen in de industrie waarin jij jouw business draait en wanneer jij al een groot aantal volgers hebt.

Gebruik dit in je voordeel wanneer je jouw membership promoot. Laat potentiële leden weten dat het een bijzondere kans is om in direct contact te komen met jou, de expert. 

Het zal je verbazen hoeveel mensen bereid zijn te betalen om een korte brainstormsessie met je te hebben. Afhankelijk van de mate en diepgang van je kennis, kun jij een geweldige bron van informatie zijn. Dit kan een van jouw sterkste verkoopargumenten zijn. 

6. Nieuwsgierigheid

Voor sommige mensen is nieuwsgierigheid een grote drijfveer achter de motivatie om lid te worden van een membership. Misschien is het onderwerp nieuw voor hen of willen ze meer diepgang. En het liefst leren ze alles zo snel mogelijk. Wellicht zijn ze vooral gefascineerd in je aanbod en willen ze een kijkje achter de schermen om te zien hoe alles werkt. 

Een waarschuwing, deze mensen zijn niet per se je beste potentiële klanten. Wanneer ze gezien hebben waar ze zo nieuwsgierig naar waren, zijn ze ook weer snel verdwenen. Daarom moet je een manier vinden om hen te overtuigen een commitment voor langere termijn aan te gaan. Wil je weten hoe je deze mensen kunt overtuigen om langer lid te blijven? Lees dan de blog: ‘7 manieren om jouw membership aantrekkelijk te maken voor leden’ [link].

 

7. Een makkelijke informatiebron

Het komt ook voor dat er mensen lid worden van jouw membership site, zonder dat ze geïnteresseerd zijn in jouw trainingen of ondersteuning. Ze zijn lid omdat jij de basis legt voor hun eigen onderzoeken. Jij hebt onderzoeken, case studies of statistieken gedaan, gemaakt of gevonden, welke moeilijk te vinden zijn voor anderen. Voor dit type potentiële leden, is deze informatie is de belangrijkste reden om lid te worden van jouw membership. Wanneer jij content en informatie aanbiedt, dat nergens anders gedeeld wordt, zullen deze mensen als een zwerm bijen op je af komen.

Stel rapporten samen met grafieken, statistieken en toelichtingen. De potentiële leden weten hoe zeldzaam deze informatie is en zullen lang van deze metaforische ‘honing’ blijven genieten. 

Start nu jouw eigen membership in Kajabi

De redenen om lid te worden van een membership zijn wat mij betreft voldoende om zelf eens een membership site te overwegen. Ben je nog op zoek naar een platform waarin je jouw membership content aanbiedt? Dan zou ik je aanraden Kajabi eens te proberen. Wij werken al jaren met dit platform en zijn erg tevreden. Ben je nieuwsgierig of het iets voor je is? Ik heb een mooi aanbod voor je. 

 

Probeer Kajabi via ons 30 dagen gratis op proef, in plaats van de standaard 14

Meld je aan via deze site, krijg onze Nederlandstalige trainingen en ondersteuning gratis >>

  

Lotte
Website design & social media

 

Deze blog is mede geïnspireerd op de blog van Kajabi.

Bastiaan de Koning - Online Cursus & Kajabi Specialist

Sinds 2014 gespecialiseerd in het bouwen en verkopen van online cursussen en leeromgevingen. Kajabi Users NL is onze website voor de ondersteuning van Kajabi gebruikers. Opgericht in overleg met Kajabi zelf. Heb je vragen over Kajabi of Linktopay? Stuur ons een berichtje.

CONTACT

Disclaimer according to Kajabi Partner Program Agreement article 4.3
Kajabi Users NL was founded by Bastiaan de Koning with explicit approval by Kajabi / Kajabi.com in June 2019 and renewed in Februari 2021. Bastiaan de Koning / KJB Users NL / or someone from our team is not an employee or representative of Kajabi, LLC. We are an independent Kajabi Partner and we receive referral payments from Kajabi in this role. All opinions expressed herein are our own and are not official statements of Kajabi or any party affiliated with Kajabi.