START MET KAJABI
7 marketingstrategieën voor jouw Membership site

7 Marketingstrategieën voor jouw membership site

memberships online marketing

Een membership site kan zeer lucratief zijn, maar dan heb je wel leden nodig. De marketing van een membership site is anders dan van een training of een cursus. In deze blog gaan we dieper in op marketingstrategieën voor jouw membership site.

Voor je deze blog leest, is het belangrijk om te weten waarom mensen gemotiveerd zijn om lid te worden van een membership site. Eerder gaven we je al ‘7 manieren om jouw membership aantrekkelijk te maken voor leden’. In deze blog gaan we dieper in op marketingstrategieën voor jouw membership site.

Deze marketingstrategieën voor jouw membership zijn multi-inzetbaar. Je kan ervoor kiezen één strategie toe te passen, of om een aantal te combineren. Belangrijk is om jouw klant hierbij in gedachte te houden. Wat zijn de behoeften en verwachtingen van jouw klant?

Het is ook goed om in je achterhoofd te houden dat je in nooit opdringerig hoeft te zijn in je marketing. Een reeks aan mailtjes met ‘kijk mij, ik heb een membership met heel veel informatie’ als boodschap, gaat niet werken en is ook nergens voor nodig. Het feit dat jij de informatie, oplossingen en antwoorden waar mensen naar op zoek zijn, is reden genoeg om lid te worden van jouw membership. Je hoeft mensen alleen maar uit te nodigen om meer te leren over het onderwerp waarin jij expert bent.

Dat gezegd hebbende, wil ik je nu de 7 strategieën geven om toe te passen in je membership marketing. Hiermee weet je de meest ongemotiveerde klant bereid te maken om toch lid te worden.

 

1. Bied een proefabonnement aan

Wanneer mensen je aanbod afwijzen, zelfs met een optie voor een betaalplan, is het een idee om een gratis proefperiode aan te bieden. Alles wat gratis is, wordt gewaardeerd en slaan mensen meestal niet af. Mensen zijn vaak wat terughoudend als ze niet weten of er voldoende toegevoegde waarde in zit. Door een testperiode aan te bieden kunnen ze zelf ervaren wat ze van jouw membership vinden.

 

2. Schets een beeld van wat zij kunnen verwachten in een stappenplan

Het werkt goed om je potentiële leden een beeld te geven van wat zij kunnen verwachten wanneer zij lid worden van jouw membership. Geef ze een stappenplan: hier start je, vervolgens doe je deze kennis op binnen mijn membership, en tot slot kom je hier uit, bij het gewenste doel.

Voeg testimonials toe van eerdere leden of studenten, in combinatie met dit stappenplan, zodat de potentiële klant bewijs heeft dat jouw stappenplan werkt en het waardevol is om lid te worden van jouw membership.

 

3. Creëer een wachtlijst

Een wachtlijst wekt het gevoel van schaarsheid op. Mensen krijgen last van FOMO: Fear Of Missing Out. En niemand wil de enige zijn die niet mee kan praten. De wachtlijst geeft je ook tijd en ruimte om jezelf alvast te introduceren en je kennis te delen. Op deze manier positioneer je jezelf als autoritair figuur binnen je expertisegebied.

Een wachtlijst geeft het signaal van status af. Het wekt het idee dat er veel vraag naar is, wat betekent dat het wel goed moet zijn. Zodra de online deuren naar het membership opengaan, weten mensen dat ze niet langer alle belangrijke info en nieuwtjes missen.

Ook als je nog geen membership hebt is een wachtlijst een goed idee. Het helpt je een lijst met potentiële klanten te verzamelen voordat je jouw membership site lanceert. Plaats een ‘coming soon’, of ‘binnenkort’ bericht op je website. Vraag de mensen zich in te schrijven voor notificaties rondom de lancering.

Tip: geef de mensen die op je wachtlijst staan alvast toegang tot cursussen die weinig geld kosten of bied gratis downloads zoals een handboek of ebook aan. Zo licht je vast een tipje van de sluier op wat hen te wachten staat. En als je membership gelanceerd wordt, zullen ze extra enthousiast zijn om zich hiervoor aan te melden.

 

4. Zet voor een bepaalde periode ‘de deuren open’ voor publiek

Deze marketingstrategie levert je een piek in aanmeldingen voor je membership op, ongeacht je niche. Het idee is om alleen de mensen die je cursussen kopen of gekocht hebben toegang te geven tot je membership. Alle andere mensen moeten wachten voor een jaarlijkse of halfjaarlijkse membership toegang.

Wellicht wist je dat niet, maar deze strategie wordt ook toegepast in de retail, met VIP shoppers. Deze VIP klanten krijgen als eerste toegang tot producten die binnenkort verkrijgbaar zijn. Zij vertellen over hoe goed of leuk deze producten zijn aan de rest van de wereld. En voor je het weet is je product super populair, nog voordat het gelanceerd is.


Om deze strategie te laten werken is het van belang dat je mensen laat weten dat je de mogelijkheid om lid te worden slechts tijdelijk aanbiedt. Promoot het idee dat ze een ‘insider’ kunnen worden binnen jouw community, iemand met toegang tot producten en informatie die ‘de gewone klant’ niet heeft.


5. Creëer een ‘splinter cursus’

Of jouw membership site al gelanceerd is of nog in de steigers staat, een ‘splinter cursus’ kan goed werken het publiek te prikkelen om zich aan te melden.

Wat is een ‘splinter cursus’? Je versplintert een bestaande cursus op in kleine stukjes of kiest een specifiek onderdeel om aan te bieden op je membership site. Bied deze cursus aan als een losse en eenmalige aanschaf.

Creëer een lichtere versie van de cursus voor niet-leden, en bied toegang tot een pro-versie wanneer mensen zich aanmelden voor jouw membership.

Net als bij het proefabonnement, geeft zo’n ‘splinter cursus’ de mensen een idee wat zij kunnen verwachten, zonder dat ze vastzitten aan een maandelijks betaling. Door het uit te proberen bepalen ze of ze jouw membership waardevol genoeg vinden om zich hier voor aan te melden.

 

6. Stuur een privé uitnodiging aan een eerdere klant

Dit is het tegenovergestelde van het proefabonnement. Je benadert hier juist een klant die al eerder een product van je gekocht heeft. Je stuurt de klant een privé uitnodiging en laat weten dat ie bepaalde waardevolle informatie mist die je binnen je membership aanbiedt.

Met deze strategie laat je jouw studenten weten dat je hun successen belangrijk vindt en hen graag verder helpt groeien in dit process. Ook blijf je top-of-mind bij je klanten.


Deze strategie werkt erg goed met al bestaande membership sites. Een deel van je studenten heeft in een eerder stadium je aanbod om lid te worden afgewezen, maar mogelijk willen ze zich nu wel aanmelden. Het enige wat zij nodig hebben om hen over de streep te trekken is de privé uitnodiging. Wellicht gooi je er nog een korting bovenop voor de eerste maand.

Ook als je nog maar net je membership gelanceerd hebt, komt deze strategie van pas. Nodig je volgers of eerdere studenten uit om ‘founding members’ te worden van je memberhship site. Je geeft ze het gevoel onderdeel te zijn van iets nieuws en spannends. En later kunnen ze zeggen: “Ik was er van begin af aan bij”.

En het heeft nog een voordeel. Jouw cursisten die mogelijk alles al hebben doorlopen, hebben met je membership de mogelijkheid om door te blijven leren, dan wel gemotiveerd te blijven. Je membership is een ideale middel om bestaande klanten langer betalende klanten te laten zijn.

 

7. ‘Before and after story’

Je ideale klant heeft een einddoel in gedachten, iets waarvan ie het heel graag wil behalen of bereiken. Deze klant is bereid hier tijd en moeite in steken. En geld. Het enige wat ie nodig heeft is een manier waarop dit doel bereikt kan worden en ondersteuning. Dit is waar jouw membership van pas komt.

Om deze klant over de streep te trekken om lid te worden van jouw membership, is het belangrijk om resultaten te tonen van andere leden of studenten. De welbekende ‘before-and-after story’. Licht hierbij de successen uit die mensen hebben ervaren tijdens het volgen van jouw trainingen.

 

Pas deze strategieën toe voor jouw eigen membership

Hopelijk geven deze strategieën je voldoende inspiratie om het aantal leden van jouw membership site een boost te geven. Ben je nog op zoek naar een platform waarin je jouw membership site aanbiedt? Wij zijn doorgewinterde Kajabi gebruikers en raden je zeker aan om dit eens te proberen. En je kunt het nu gratis uitproberen. 

 

Krijg via ons 30 dagen gratis Kajabi op proef, in plaats van de standaard 14

Meld je aan via deze site, krijg onze Nederlandstalige trainingen en ondersteuning gratis >>

 

 

Lotte
Website design & social media

 

Deze blog is mede geïnspireerd op de blog van Kajabi.

 

 

Bastiaan de Koning - Online Cursus & Kajabi Specialist

Sinds 2014 gespecialiseerd in het bouwen en verkopen van online cursussen en leeromgevingen. Kajabi Users NL is onze website voor de ondersteuning van Kajabi gebruikers. Opgericht in overleg met Kajabi zelf. Heb je vragen over Kajabi of Linktopay? Stuur ons een berichtje.

CONTACT

Disclaimer according to Kajabi Partner Program Agreement article 4.3
Kajabi Users NL was founded by Bastiaan de Koning with explicit approval by Kajabi / Kajabi.com in June 2019 and renewed in Februari 2021. Bastiaan de Koning / KJB Users NL / or someone from our team is not an employee or representative of Kajabi, LLC. We are an independent Kajabi Partner and we receive referral payments from Kajabi in this role. All opinions expressed herein are our own and are not official statements of Kajabi or any party affiliated with Kajabi.