Zomer Deal: 3 Maanden Kajabi voor slechts $99 - korting van $500 !!
Aanmelden voor:

22

DAG

14

UUR

48

MIN

14

SEC

START MET KAJABI
Welke prijs geef je jouw online cursus?

Welke prijs geef je jouw online cursus?

online cursussen

Pfff, het was een klus, maar hij is af: je online cursus staat. Gefeliciteerd! Nu kan je jouw cursus in de markt gaan zetten. Veel ondernemers lopen nu tegen de volgende hobbel op de weg aan. Want welke prijs geef je jouw online cursus? Misschien had je van tevoren vast iets in gedachten, maar na al het bloed, zweet en tranen dat in het maken van de cursus zit, vraag je je af of je er niet meer voor moet vragen. Hoeveel is te veel of juist te weinig?

In dit artikel leg ik je uit hoe je het juiste prijskaartje aan jouw cursus hangt. Er zijn namelijk diverse factoren om mee te nemen in je prijsafweging. Ik bespreek deze factoren en geef je een aantal tips voor het bepalen van je prijs. Tot slot heb ik een mooie aanbieding voor je die je niet wilt missen. Lees snel verder!

 

Hoeveel vragen ondernemers voor hun online cursussen?

Er is geen specifieke grens waar je boven of onder moet zitten bij de prijsbepaling van je cursus. Maar er worden wel diverse onderzoeken gedaan welk bedrag er gemiddeld gevraagd wordt voor online cursussen.

Uit het onderzoek van Multiscope (2022) blijkt dat het afgelopen jaar zo’n 3,6 miljoen Nederlanders één of meerdere online trainingen volgden. Gemiddeld werd er € 1.036 aan zo’n opleiding uitgegeven. Er zit nog een verschil in uitgaven per leeftijdscategorie, ik noem ze even, zodat je misschien vast een beeld hebt van jouw doelgroep: 

  • 35 tot 49-jarigen besteedde per persoon gemiddeld het meest aan een online cursus € 1.567.
  • 18 tot 34-jarigen besteedde per persoon zo’n € 900 aan een online cursus.
  • 50-plussers besteedde per persoon het minst aan een online cursus: € 648.

Zo’n online cursus is veelal gevolgd vanuit het werk, en werd dan ook vergoed door de werkgever (54%), bijna 2 op de 5 opleidingen wordt betaald door de consument zelf en slechts 2% werd betaald door de overheid.

Als maker van cursussen heb je echter niet zoveel aan deze informatie. Misschien dat de data van de onderzoeken van Podia en Thinkfic je helpen, al zijn deze gegevens gebaseerd op de Amerikaanse markt.

Podia concludeerde:

  • De gemiddelde prijs van een eerste online cursus is $ 157.
  • 89% Van de online cursussen kost minder dan $ 350.
  • De gemiddelde online cursus kost $ 137. 

Thinkfic raadt af om je cursus voor minder dan $ 50 aan te bieden, gemiddeld adviseren zij om je cursus te verkopen voor $ 199, afhankelijk van je cursusdoelen, de waarde van je cursus en in welke niche je werkt.

Per branche hebben zij een overzicht gemaakt wat een online cursus gemiddeld kost:

  • Business & Marketing - $ 234
  • Carrière ontwikkeling - $ 220
  • Fashion & Beauty - $ 216
  • Software & Technologie - $ 179
  • Gezondheid & Fitness - $ 175
  • Persoonlijke ontwikkeling - $ 169
  • Kunst & Entertainment - $ 129
  • Overige - $ 161

Deze onderzoeken kunnen je inzicht geven in wat een goede prijs zou kunnen zijn. Het probleem is alleen dat je het complete plaatje mist. Baseer hier dus vooral niet je prijs op. Waar baseer je je prijs dan op? Op een aantal factoren, ik neem ze met je door.

 

Welke factoren zijn van invloed op de prijs van je cursus?

Zoals ik aangaf, er zijn diverse factoren die een rol spelen in de prijsbepaling van je cursus.

 

Welke uitkomst of transformatie biedt jouw cursus?

Hiermee bedoelen we: welke oplossing biedt jouw cursus voor je cursisten? Denk aan de uitkomst van de cursus, het doel dat je cursisten willen en gaan bereiken. Stel jezelf hiervoor de volgende vragen:

  • Hoe zal het leven van mijn cursist in positieve zin veranderen na het volgen van mijn cursus?
  • Welke problemen zullen mijn cursisten oplossen door het volgen van mijn cursus?
  • Hoe significant of veelbetekenend zijn de resultaten van mijn cursus?

Verandert bijvoorbeeld de kwaliteit van leven voor je cursisten, halen ze er persoonlijke voldoening uit? Denk ook aan ontwikkeling op het gebied van hun carrière, kunnen ze opklimmen en meer inkomen genereren dankzij het volgen van jouw cursus? Ook het verbeteren van relaties kan een waardevolle uitkomst zijn. Het hebben van een nieuwe vaardigheid of hobby kan ervoor zorgen dat je cursisten meer aanzien of status krijgen binnen hun sociale kringen.

Durf dus groot te denken. Jouw cursus tikt minstens één, maar waarschijnlijk meer van deze boxjes af.

 

Wat voor soort cursus bied je aan?

Het soort cursus dat je aanbiedt bepaalt ook welke prijs je eraan kan geven. Een cursus waarbij mensen zelfstandig aan de slag gaan, is minder waardevol dan een cursus waarbij ook livesessies ingepland zijn. Ga dus goed na voor jezelf: welke elementen en leermomenten bevat mijn cursus en in hoeverre bepalen deze de waarde van mijn cursus? Denk dus aan: volledig zelfstandige cursus, drip cursus, live sessies, 1:1 coaching, maak je gebruik van groeps- of cohort coaching, etc.?

Vraag je je af of cohort coaching iets voor jou is? Lees onze blog: ‘Wat is cohort coaching?’ om hier meer over te leren.

 

Welk doel heeft je cursus voor jouw business?

Elke cursus die je maakt heeft een ander doel voor jouw onderneming. Wellicht is het een welkomstcursus. Misschien is dit dé cursus waar jouw business bekend om staat, ook wel een ‘flagship cursus’ genoemd. Of is het doel van de cursus een upsell van een basiscursus, waarbij je cursist een laagje dieper gaat? Er zijn verschillende prijssuggesties voor diverse doelen van cursussen. Ik geef je een indicatie: 

  • Lead magnet – gratis
  • Introductie cursus – € 5 tot € 75
  • Mini-cursus – € 20 tot € 200
  • Flagship cursus – € 150 tot € 2500+
  • Gevorderden training – € 2000 tot € 5000+
  • Training en coaching gecombineerd – € 3000 tot € 10.000+

LET OP: Dit is slechts een prijssuggestie die je kan gebruiken als leidraad bij het bepalen van jouw prijs, kijk voor jezelf wat goed voelt en wat passend is.

 

Welke kosten heb je gemaakt om jouw cursus in elkaar te zetten?

Het maken van jouw cursus heeft zo ook een eigen prijskaartje. Als je veel investeringen hebt gedaan om jouw cursus compleet te kunnen maken, kan je dit meenemen in je prijsberekening. Bepaal een minimum bedrag dat je denkt nodig te hebben om deze kosten terug te verdienen.

Bijvoorbeeld:
Je hebt € 1000 besteedt aan het volgen van een extra opleiding om een geverifieerd coach te worden in jouw gebied.  Je hebt € 500 betaalt aan het huren van camera- en geluidsapparatuur. Je cursus is een mini-cursus van 7 dagen met toegang tot een community. Je wilt minstens 100 deelnemers. Om op zijn minst die € 1500 terug te verdienen moet je cursus dus € 15 kosten.
Je hebt zelf een maand lang geploeterd om je cursus te maken, in totaal 150 uur, daar mag je ook zeker wat voor rekenen, je schat jezelf natuurlijk laag in 😉, dus laten we zeggen € 10 per uur. Is nog eens € 1500.
Je wilt dus € 3000 terugverdienen op 100 man.
Alles bij elkaar opgeteld zou deze cursus minimaal € 30 moeten kosten, maar dan heb je € 0 winst, per persoon zo’n € 15 winst maken zou toch wel lekker zijn om een boterhammetje te kunnen betalen! Je hebt er ook een community bij, dus het mag wat meer kosten, € 10 erbij?
Totaal komen we dus uit op € 55, dit is het bedrag dat je mini-cursus op zijn minst zou moeten kosten.

 

Welke kosten maak je om je cursus te promoten?

Ons rekenvoorbeeld toont aan dat je minimale prijs echt wel wat hoger mag, wil je van de inkomsten van deze cursus kunnen leven. In dit rekenvoorbeeld hebben we namelijk nog niet eens de marketingkosten meegerekend. Om deze 100 mensen te kunnen bereiken moet je namelijk ook adverteren. En het maken van zo’n advertentie kost ook weer tijd. En tijd is geld 😉. 

Houd er rekening mee dat de marketingkosten voor een laaggeprijsde cursus in principe net zoveel zijn als een cursus die hoger geprijsd is.

Bijvoorbeeld:
Je geeft € 1000 uit aan advertentiekosten, waar je 200 leads uit haalt voor een cursus van € 50. Je hebt dan een conversieratio van 10%, ofwel 20 sales nodig om je advertentiekosten terug te verdienen.
Als je dezelfde cursus voor € 200 verkoopt, hoef je slechts 5 keer je cursus te verkopen om dit terug te verdienen, de conversieratio is dan 2,5%.

 

Hoeveel tijd besparen je klanten met het volgen van jouw cursus?

De waarde van je cursus, alsook de hoogte van je prijs, wordt mede bepaalt door de tijd die je cursist bespaart wanneer ie jouw cursus volgt. Door een oplossing te bieden die je cursisten heel veel tijd op een dag bespaart, wordt jouw cursus waardevoller. Dit kan je vrij letterlijk nemen: bespaar je je cursist een halve dag aan werk door het leren van de vaardigheid uit jouw cursus, is dat meer waard dan wanneer de oplossing van je cursus slechts 2 uur op een werkdag van 8 uur bespaart.

Bijvoorbeeld:
Je cursist zou zelf zo’n 50 uur werk steken in het maken van een eigen marketing strategie. De marketingcursus die jij geeft, belooft je cursist een hele marketingstrategie neer te zetten in 5 uur tijd. Je bespaart je cursist zo’n 45 uur! Dat mag wat kosten, toch? Zeker wanneer jij jouw eigen systeem of strategie hebt ontwikkeld, mag je meer vragen voor de cursus.

 

4 Tips voor het kiezen van de juiste prijs voor jouw online cursus

 

1. Stel je prijs niet te laag in

Ga niet te laag zitten. Vergeet niet dat jouw tijd en het werk dat je in het maken van de cursus gestoken hebt ook wat waard is. Een lage prijs staat ook niet per se garant aan meer cursisten. Niet iedereen vertrouwt het als een cursus laag geprijsd is. Soms is het beter om je cursus voor een hogere prijs aan te bieden, dit toont aan dat er waarde in zit. ‘Maar haken er dan niet meer mensen af, omdat de prijs hoog is?’ Kan, maar dat hoeft niet te betekenen dat je minder inkomsten maakt. Daarnaast, wil je klanten die jouw cursus als koopje zien, of klanten die waarde hechten aan jouw cursus en business?

Stel, je verkoopt je cursus voor € 50 euro. Om € 5000 te verdienen, moet je 100 keer jouw cursus zien te verkopen. Als je voor € 250 je cursus aanbiedt, heb je slechts 40 cursisten nodig om al €10.000 aan inkomsten te genereren. Dat is nogal een verschil!

Hierbij komt kijken dat je met een kleiner klantenbestand meer aandacht kan geven aan elke klant, wat jou als expert in je niche nog weer waardevoller maakt. Het is een win-win voor beide partijen!

 

2. Doe onderzoek naar concurrenten/concullega’s

Nog een belangrijke tip, spiek ook een beetje bij je concurrenten en concullega’s. Wat vragen anderen voor eenzelfde type cursus als de jouwe? Wat bieden zij zoal in hun cursus, en wat onderscheidt jouw cursus van die van hen?

Jouw cursus is jouw cursus, met deze vergelijking bedoelen we dus ook niet dat je dezelfde prijs moet kiezen als de rest. Het doel is met name inzicht krijgen in wat anderen doen en vragen, om zo een inschatting te maken voor wat je jezelf en jouw cursus waard vindt en vooral ook wat het publiek uit jouw niche het waard vindt om te betalen voor een cursus als de jouwe.

 

3. Bepaal hoe waardevol jouw cursus is

Jouw cursus heeft een bepaalde waarde. Deze waarde wordt bepaald door een aantal factoren. Een aantal heb ik hierboven al besproken.

Denk aan:
De uitkomst van je cursus, wat houden je cursisten eraan over?

Wat voor soort cursus is het (klein, groot, met of zonder persoonlijke begeleiding, etc.)?

De kwaliteit van je cursus, dit hoeft niet te betekenen dat je met heel duur camera- en geluidsapparatuur je video’s hebt opgenomen. Dit gaat puur over de inhoud (lesstof en cursusmateriaal) in combinatie
met de uitkomst van de cursus.

Ook de mate van ondersteuning bepaalt de waarde van je cursus. Een cursus met wekelijkse 1:1 coaching momenten is waardevoller dan een cursus waarbij je alleen via een vragenformulier of whatsapp chat ondersteuning biedt.

Tot slot is ook de mate van exclusiviteit van je cursus een aspect die bepaalt hoe waardevol jouw cursus is. Dit gaat over de kwaliteit die je cursus uitstraalt: heb jij een prachtige website, is het grafisch design van je cursus op en top, werk je met mogelijkheden om je cursisten met elkaar te laten netwerken en samenwerken? Hoe meer klasse en kwaliteit je cursus uitstraalt, hoe meer je ervoor kan vragen. Mits, de inhoud en uitkomst natuurlijk gelijk staat aan deze exclusieve uitstraling!

Je begrijpt het, al deze factoren hangen ook weer samen met elkaar. Deze samenhang speelt een grote rol in het bepalen hoe waardevol jouw cursus is.

 

4. Test verschillende prijsbepalingen

Het kan per niche verschillen welke prijs voor een cursus acceptabel is. Probeer dus verschillende bedragen uit. Zeker wanneer jouw cursus nog een ruwe diamant is die opgepoetst moet worden, is het verstandig om laag te beginnen en na elke poetsbeurt de prijs iets te verhogen.

Soms is het zo dat een lagere prijs gezien wordt als ‘mindere kwaliteit’. En een hoge prijs juist als heel waardevol. Houdt dus in de gaten of je meer cursussen verkoopt bij een hogere prijs. Zie je dit toenemen? Dan zit er nog wat rek in hoeveel je kan vragen voor je online cursus. Zodra het aantal nieuwe verkopen af gaat nemen bij het verhogen van de prijs, heb je het ‘resistance point’ ontdekt. Dit is het punt waarop je het maximum bedrag hebt bereikt dat je voor jouw cursus kan vragen.

Deze voorbeeldgrafiek toont aan hoe je dit ‘resistance point’ ontdekt.

Andere zaken die je kan testen:

  • Richt je je op de juiste doelgroep?
  • Komt je boodschap goed over, speel je duidelijk genoeg in op het pijnpunt van je doelgroep?
  • Is je CTA (Call To Action) sterk genoeg of is het wellicht wat te agressief?
  • Communiceer je duidelijk de gewenste uitkomst van je cursus in je aanbod?

 

Wanneer kan je jouw cursus een lagere prijs geven?

Dient jouw cursus puur als lead magnet? Of is het een testronde om te kijken of het aanslaat bij je doelgroep? Voel je vrij om weinig te vragen of de cursus gratis aan te bieden. Door het product te testen, kom je weer allerlei zaken tegen die voor verbetering zorgen. Hierdoor kan je aanpassingen doen en je cursus waardevoller maken. De volgende ronde dat je deze verbeterde cursus in de markt zet, kan je er meer voor vragen.

De mensen die je cursus getest hebben, zijn de ‘founders’ of ‘founding members’ van je cursus. Deze groep mensen kun je bij je houden door hen een standaard korting aan te bieden op de toekomstige producten die je gaat maken, de zogeheten ‘founding member korting’.

 

Wanneer is het acceptabel een hogere prijs te vragen voor jouw cursus?

Ik benoemde het al eerder in dit artikel, de exclusiviteit en klasse van jouw cursus maken je cursus waardevoller. Je kan dan ook meer vragen voor je cursus wanneer je één of meerdere van de volgende onderdelen aanbiedt binnen je training:

  • Gratis toegang tot en community.
  • Live Q&A’s en webinars.
  • 1:1 coaching.
  • Bied verschillende mogelijkheden om de stof tot je te nemen. Maak bijvoorbeeld zowel een werkboek als een serie video’s. De cursist kan zo zelf kiezen op welke manier ie de cursus volgt.
  • Bied een betaalplan aan, cursisten kunnen bijvoorbeeld in 3 termijnen betalen, hiervoor vraag je per termijn iets meer dan dat je het gehele bedrag in één keer zou betalen.
  • Creëer verschillende product niveaus, ieder niveau heeft een eigen prijskaartje. Niveau 1 heeft bijvoorbeeld toegang tot de community, niveau 2 heeft de community én de mogelijkheid op 1:1 coaching, niveau 3 heeft daarnaast óók live Q&A momenten, etc., etc.

 

Betaalmethoden en kortingen in Kajabi met Linktopay

Zoals je misschien weet, werken wij met het alles-in-één platform Kajabi. Hierin bouw je jouw website én leeromgeving in een handomdraai. Je leeromgeving is beveiligd met een login. Ook je marketing en blogartikelen onderhoud je binnen het platform Kajabi. En dit alles heb je voor één vaste prijs. Zonder extra plug-ins, rompslomp of extra kosten. Klinkt goed, toch?

Het kan nog beter! 

Probeer Kajabi nu 30 dagen gratis – in plaats van de standaard 14 dagen.

Meld je via ons aan en krijg ons ondersteuningspakket er gratis bij!

Kajabi is een Amerikaans platform, dus de betalingen gaan vooral met Creditcard. Om je Europese klanten gemakkelijk te laten betalen met iDeal, Sofort of BanContact, hebben we een eigen betaalsysteem ontwikkeld: Linktopay. Het dashboard installeer je gemakkelijk binnen je Kajabi omgeving. Net als bij de Offers van Kajabi, kun je met Linktopay kortingscodes of coupons beschikbaar maken om je klanten een mooie prijs te bieden op jouw producten.

Benieuwd naar Linktopay?

Wij bieden standaard een proefperiode van 28 dagen.

Meer informatie over Linktopay vind je op de website.


Ik hoop snel jouw goed geprijsde cursus aangeboden te zien in de prachtige Kajabi leeromgeving.

 

Lotte
Website design & social media

 

Deze blog is geïnspireerd op dit artikel van Kajabi en dit artikel van SellCoursesOnline.

 

Bastiaan de Koning - Online Cursus & Kajabi Specialist

Sinds 2014 gespecialiseerd in het bouwen en verkopen van online cursussen en leeromgevingen. Kajabi Users NL is onze website voor de ondersteuning van Kajabi gebruikers. Opgericht in overleg met Kajabi zelf. Heb je vragen over Kajabi of Linktopay? Stuur ons een berichtje.

CONTACT

Disclaimer according to Kajabi Partner Program Agreement article 4.3
Kajabi Users NL was founded by Bastiaan de Koning with explicit approval by Kajabi / Kajabi.com in June 2019 and renewed in Februari 2021. Bastiaan de Koning / KJB Users NL / or someone from our team is not an employee or representative of Kajabi, LLC. We are an independent Kajabi Partner and we receive referral payments from Kajabi in this role. All opinions expressed herein are our own and are not official statements of Kajabi or any party affiliated with Kajabi.