KAJABI UITPROBEREN
Het recept voor een winstgevend online jaar in 2022

Het recept voor een winstgevend online jaar in 2022

online business online coaching online cursussen online marketing

Twee jaar geleden kwam een voedingscoach bij me. Ze wilde de overstap naar online maken. Dezelfde coaching die ze altijd al gaf, maar dan vertaald in een online training. En toen kwam Covid-19. Zij kreeg het ook, ze bleef hier maanden last van houden. Dit was direct het einde van de live coaching. Al haar focus ging op de online trainingen. Super gemotiveerd en nu bijna 2 jaar verder heeft ze een succesvol droominkomen, alles online.

Dit is een succesverhaal waar ik trots op ben dat ik daaraan heb mogen bijdragen. Maar ik zie ook verschillende ondernemers worstelen en opgeven. Het is blijkbaar niet zo makkelijk om online succesvol te worden. En dat klopt! Want als het echt makkelijk was, dan zou het iedereen toch lukken? Daarom geef ik je in dit blog het recept om 2022 helemaal naar jouw online hand te zetten. Doe jij mee?

Ingrediënten voor een winstgevend 2022


Het recept

Het neerzetten van een winstgevend online bedrijf heeft een vaste receptuur. Je kan daar best vanaf wijken indien je meer ervaring hebt, of als je bepaalde onderdelen al klaar hebt staan. Als je begint, adviseer ik je om alle stappen te doorlopen. Versnellen heeft zelden zin, want je komt jezelf vanzelf weer tegen in een volgende stap.

 

1. Een steengoede reden om te voltooien

De nummer 1 reden waarom ondernemers niet succesvol worden, is dat ze geen goede reden hebben waarom ze moeten doorgaan. Zonder dit met psychologische rapporten te onderbouwen, komt het op het volgende neer.

Er zijn genoeg redenen te verzinnen om te starten: ik ben klaar met mijn oude werk, ik wil iets anders, ik wil het wel eens proberen, ik moet toch iets?
Dit zijn veelal push-factoren: redenen om iets niet meer te doen, om het oude te verlaten. Je werkt tijdelijk totdat je erachter komt dat het nieuwe (jouw online bedrijf) minder makkelijk en snel loopt dat je verwachtte. Op dat moment heb je een andere motivatie nodig. Een motivatie om door te gaan. Een reden om te voltooien.

De eerste stap die je moet zetten is voor jezelf te bepalen: wat is de reden om jouw online onderneming tot een succes te maken?
Dit is een pull-reden: een reden die je naar de toekomst trekt. Is dit omdat je over 1 of 2 jaar vanuit het buitenland wilt werken? Is dit omdat je vroeg met pensioen wilt? Is het omdat je meer tijd wilt besteden aan je familie, hobby of een goed doel? Hoe sterker jouw reden om te voltooien is, hoe makkelijker je kan doorgaan wanneer het eens tegen zit.

Gooi alle push-redenen overboord en neem alleen je pull-redenen mee als ingrediënt. 

 

2. Een realistisch doel in geld en tijd

Het tweede ingrediënt is een realistisch doel in tijd en geld. Ik geloof niet in overnight success. De mooie verhalen van ‘Karin’ of ‘Simone’ die 20 duizend euro in hun eerste webinar verdienden zijn echt onzin. Wat je niet verteld is, is dat Karin of Simone al meerdere andere webinars hebben gegeven, dat ze al een mailinglijst hadden, dat ze waarschijnlijk al meerdere keren op hun bek waren gegaan, voordat ze dit succes behaalden. 

Ben jij nieuw in de wereld van online ondernemen, gun je zelf dan een realistisch tijdpad. Bedenk dat je zeker 8-16 uur per week bezig zal moeten zijn met je online bedrijf. Daarnaast zal het eerste jaar vooral nodig zijn om nieuwe technieken te leren en nieuwe kennis op te doen. Ook moet je bereid zijn om te willen investeren. Zonder geld geen business. Je kan ook geen winkel beginnen zonder eerst een pand te huren en in te richten. Wat dat betreft is online ondernemen spotgoedkoop, maar de gedachte dat je met een paar tientjes en wat Youtube filmpjes klaar bent is niet realistisch. 

 

3. Een flinke portie leergierig

De wereld van online ondernemen is voor veel mensen helemaal nieuw. Het is ook een totaal andere wereld dan waar de meeste dagelijks zich in begeven. Denk aan:

  • Het bouwen en onderhouden van je website
  • Het bedenken, maken en online zetten van je online training
  • Het constructief zichtbaar zijn online als bedrijf
  • Het mailen van je volgers en klanten
  • De marketing van je trainingen en producten 

Kun je het allemaal zelf? Ja. Voor een belangrijk deel is het heel goed zelf te doen, maar… (je voelde hem al aankomen) gun jezelf de tijd om het te leren. Als je alles zelf doet, kost het meer tijd. Natuurlijk kun je ook veel uitbesteden en daarmee versnellen, zoals het bouwen van je website of de marketing. Ook dan adviseer ik je om te volgen wat er gebeurt, want je wilt weten wat de processen zijn binnen jouw nieuwe online bedrijf.

 

4. Een simpel uitvoervaar plan

Ik zie veel nieuwe online ondernemers blind staren op slimme marketing trucjes. Zaken als neuromarketing (lees het echte verhaal: Invloed van Robert Cialdini), uitgebreide marketingfunnels, upsells, one-click-shopping, heatmaps. Het klinkt allemaal geweldig om je winstmarges te verhogen. En dat zijn ze ook. Om je winst-MARGE te verhogen. De winstmarge van een nieuw bedrijf is meestal nihil. Dus leuk al die trucjes, ze kosten heel veel tijd. Zonder goed simpel en uitvoerbaar plan, wordt het helemaal niets. Dus zorg dat je eerst een goed product hebt en dat gaat/leert verkopen.

Keep It Simple:

  • Eén overzichtelijk product om te verkopen.
  • Een uiterst simpele marketingfunnel. En gaan!
  • Daarna verbeteren, winst maximaliseren.
  • Wanneer je dat hebt gedaan, dan kun je gaan nadenken over de zaken hiervoor.

Ik gun iedereen zijn succes en eigen pad en uitzonderingen daargelaten. Mijn ervaring met mijn klanten is dat de écht succesvolle nieuwe ondernemers dit hele simpele plan volgen:

  • Een online training van 4 tot 8 weken
  • Prijsniveau 97 tot 297 euro
  • Een goede advertentiecampagne
  • Een webinar om te verkopen

Dit is voldoende voor 150-200K omzet, zonder alle mooie beloftes als neuromarketing of kassakoopjes.

 

5. 100% Doorzettingsvermogen

En daar ga je. Alle ingrediënten op zijn plaats en gas geven. Net als autorijden. Weet je nog? De eerste keer achter het stuur? Rondkijken, schakelen, gas geven met rechts, remmen met links, oh nee, ook rechts. Het leek onmogelijk. Na 30-40 lessen, ging het best goed. Rijexamen. Gezakt. Balen. En weer lessen en weer op voor examen. Geen gezeur. Je weet dat er een moment komt dat je dat rijexamen hebt gehaald. Opgeven was geen optie.

Dat stukje doorzettingsvermogen wil ik ook zien bij je online onderneming. Opgeven is geen optie. Want geloof me, er komen vele momenten dat je denkt, waarom zou ik doorgaan? Bijvoorbeeld, wanneer het maken van je cursus langzaam loopt. Of als er niemand reageert op je e-mails. Of wanneer niemand je cursus koopt. Of als je negatieve reacties krijgt op je advertenties. Het kan allemaal. Dus lees je ‘steengoede reden om te voltooien’ terug en ga door. Je hebt een doel, een missie, laat je niet uit het veld slaan.

 

6. Voldoende durf om te investeren

Dit ingrediënt is onontkomelijk. Ik zie veel wannabe ondernemers (sorry voor het woord) die niet serieus durven te investeren in hun bedrijf. Als een ondernemer tegen mij zegt dat ie liever een Wordpress website bouwt, dan met Kajabi aan de slag gaat – omdat Kajabi duur is – zegt dat mij iets over zijn of haar investeringsbereidheid. Kies je voor tijd of geld? Ik snap de keuze wel, als je weinig geld hebt, is het eng om te investeren, en dat kleine beetje dat je hebt ook nog te verliezen. Maar om stappen te maken heb je de goede tools nodig. En dat kost geld. Het bespaart je weer heel veel tijd. Wat is het belangrijkste voor je, tijd of geld?

Wanneer je een succesvol ondernemer vraagt wat de reden was voor hun succes, dan hoor je vaak, dat ze ergens op een gegeven moment groots durfden te denken te denken en durfden te investeren. Zet je mindset zo, dat jij ook durft te gaan wanneer het nodig is. Je wilt een succesvol 2022, dan komt dat moment heel snel dit jaar.

 

7. Enige duizenden euro’s om te starten (die verdien je terug)

Met alleen een Instagram of TikTok account kun je heel succesvol worden. Maar helaas ik ben geen Instagram influencer, ik heb daar het gezicht en lijf niet voor. Mijn business is te saai voor honderdduizenden Youtube views, dus ik heb andere wegen nodig.

Online ondernemers die werken zoals ik, moeten hun plaats kopen tussen de andere ondernemers. Dat heet adverteren. Zonder adverteren worden de meeste bedrijven niet gezien. En adverteren kost geld, vooraf…

Hoewel het volgende deel volledig arbitrair is, geeft het wel een indicatie van waar je zoal op moet investeren:

  • Website + bouwen
  • Leeromgeving + bouwen
  • Online cursus + maken, opnemen, plaatsen
  • Email marketing + onderhouden
  • Webinar software + onderhouden
  • Sociale media onderhouden
  • Adverteren

Even een rekensommetje. Een lead op je mailinglijst kost tussen de 50 cent en de 3 euro, afhankelijk van je business. Om 10.000 volgers te krijgen via advertenties, ben je 5.000 tot 30.000 euro kwijt. Wanneer van die 10.000 volgers 5% jouw training koopt, à 200 euro, zet je 500 x 200 euro is 100.000 euro om. En geloof me, dan doe je het heel goed.

Dus terugrekenend, om 100.000 euro om te zetten, heb je minimaal 5K of meer nodig. Plus de kosten van je website, leeromgeving, cursus en eventueel de assistentie om het te bouwen en te onderhouden.

Een advertentiecampagne moet zichzelf terugbetalen. Maar voorafgaand zal je moeten investeren. Je weet nu dat je daar iets voor moet gaan reserveren.

 

8. Toegang tot de juiste kennis en trainingen

Mijn grootste fout was dat ik alle wielen opnieuw probeerde uit te vinden. Ik vond dat ik het zelf moest bedenken want anders was ik niet origineel of uniek. Wat een kostbare eigenwijze gedacht was dat.

Sinds 2010 heb ik vele cursussen en trainingen gevolgd. Van de Fotoacademie tot bijna alle trainingen van OpenCircles, tot vele online marketing trainingen van Brendon Burchard, Jeff Walker, Dean Graziosi, Amy Porterfield en meer. Ik denk ruim 50.000 euro aan trainingen. Was het allemaal waardevol? Nee. Heb ik er spijt van? Zeker niet. Alle trainingen hebben mij gebracht waar ik nu sta. En wat zeker is, als ik de trainingen niet gevolgd had, dan was ik nog steeds aan het aanmodderen (of gestopt).

Vind dus niet alle wielen zelf uit. Laat je goed begeleiden of coachen. Zorg dat je een goede marketingtraining volgt (en afmaakt) van echt gerenommeerde trainers, zoals Amy Porterfield of Marie Forleo. En als je het geld hebt, laat je direct coachen.

 

9. No-nonsense software waar je snel mee kan werken

“Een Wordpress website is prima om mee te beginnen en het is goedkoop.” Hmmm… Ik denk dat je daarmee jezelf in de vingers snijdt. Wordpress is een complex online platform met vele plug-ins om het draaiende te krijgen. Moeilijk om te stylen zonder externe templates. Als er een update komt, dan moet je hopen dat je website nog draait na de update. Je hebt veel tijd of kennis of een websitebouwer nodig om je online cursus online te krijgen. Je hebt externe video hosting nodig, en via allerlei trucjes moet je verschillende software tools aan elkaar knopen.

Van 2007 tot 2017 heb ik vele Wordpress websites en leeromgevingen gebouwd. In 2014 begon ik met Kajabi. Sinds 2017 zijn we helemaal gestopt met Wordpress, gestopt met ActiveCampaign, gestopt met Vimeo. We draaien nu helemaal op Kajabi, voor de website, de leeromgeving, coaching, e-mailmarketing, videohosting. Alles binnen 1 pakket, vanaf 1 dashboard, voor 1 vaste prijs. No-nonsense en razendsnel. Als ik nu zou starten, was dit het enige dat ik nog zou nemen.

De meeste starters vinden Kajabi duur (ongeveer 150-200 euro per maand). Maar bedenk dat je dan wel grotendeels klaar bent. Tel de kosten van je Wordpress website (Phoenix), je leeromgeving (Huddle), je emailmarketing (ActiveCampaign, of MailBlue), je videohosting (Vimeo) eens bij elkaar op. Schrik niet als je veel meer kwijt bent voor deze losse tools die je dan nog aan elkaar moet knopen dan een alles in één online business pakket als Kajabi.

Mensen die overstappen naar Kajabi noemen dat een verademing, zo makkelijk en snel als het gaat. Kajabi is niet voor niets het snelst groeiende online business platform ter wereld met een marktwaarde van 2 miljard dollar (Reuters, mei 2021).

Als je nog geen website of leeromgeving hebt, kies dan voor software die makkelijk en snel is. 

Probeer Kajabi 30 dagen gratis uit, meld je aan via deze site.
Krijg onze Nederlandstalige trainingen en ondersteuning gratis >>

 

10. Een snufje lef

Het laatste ingrediënt is een snufje lef. Je hoeft echt geen extravert te zijn om online succesvol te worden. Een beetje zichtbaar zal je wel moeten worden. En dat vraagt wat lef.
Lef om je op boven het maaiveld uit te steken.
Lef om door te gaan, wanneer je omgeving zegt: 'Weet je dat wel zeker?', 'Zou je niet gewoon stoppen?', 'Het kost zoveel tijd…'
Lef om je eigen keuze te maken.
Lef om succesvol te worden.

Lef om 2022 geweldig winstgevend 2022 te maken!

Zorg jij voor dat snufje lef? Dan staan wij klaar om je te helpen. Wij bieden de software en de ondersteuning om je online bedrijf snel en professioneel online te zetten, zodat jij je kan focussen op de inhoud, je bedrijf, je doel. Wij doen dat met het pakket Kajabi, waarmee we vele ondernemers succesvol hebben gemaakt. Hoor jij daarbij dit jaar?

 

Blijf gefocust, blijf groeien en inspireer de mensen om je heen!

Bastiaan

Bastiaan de Koning - Online Cursus & Kajabi Specialist

Sinds 2014 gespecialiseerd in het bouwen en verkopen van online cursussen en leeromgevingen. Kajabi Users NL is mijn site voor de ondersteuning van Kajabi gebruikers. Opgericht in overleg met Kajabi zelf. Heb je vragen over Kajabi of Linktopay? Stuur ons een berichtje.

Contact

Ontvang mijn gratis handboek 'Jouw Cursus Online in 28 Dagen' in je email!

Ja, ik wil het handboek

x