START KAJABI MET BONUSSEN
Creëer meer én sterkere content met Contentpijlers
online marketing

Creëer meer én sterkere content met Contentpijlers

In mijn algoritme op Instagram Reels hoor ik vaak een liedje voorbij komen waarin gezongen wordt: “Everything is content, every-thing is con-tent”. Je ziet een content creator met (soms meerdere) camera’s of smartphones alles vastleggen in de meest normale, niet spannende situaties. Als ondernemer zal je dit misschien wel herkennen? Overal is wel een inhaker voor content bij te bedenken.

Althans, zo lijkt het, want dat is wat je bij anderen veel ziet. Maar als je zelf aan de slag gaat, lijkt het of het helemaal niet zo makkelijk is. Want wat een werk is dat!

Voor veel startende ondernemers is het meestal financieel nog niet mogelijk om je contentcreatie uit te besteden door er iemand voor in dienst te nemen. Daarom geef ik in deze blog een aantal tips om zelf kwalitatieve content te creëren, zonder dat dit ten koste gaat van de core business werkzaamheden. Het begint allemaal met contentpijlers. Nooit van gehoord? Geen zorgen, ik leg het je uit.

 

Wat zijn contentpijlers?

Contentpijlers zijn de ruggengraat van de je contentstrategie. Contentpijlers werken als een kruispunt tussen jouw bedrijfsdoelen en wat je publiek waardevol vindt. Ze zijn de basis van je contentstrategie. Het makkelijkste vergelijk je een contentpijler met de onderverdeling binnen een krant: binnenland, buitenland, politiek, sport. Het zijn belangrijke onderwerpen waarmee je als bedrijf geassocieerd wilt worden. Onder zo'n pijler vallen meerdere artikelen, blogs en ook sociale media uitingen.

 

Waarom is het verstanding om contentpijlers te hebben?

Een tijdje terug schreef ik al een stukje over contentpijlers in de blog ‘5 Contentstrategie oefeningen voor ondernemers’.  Hierin legde ik al uit dat je contentpijlers niet alleen bedoeld zijn om de mensen aan te trekken die écht geïnteresseerd zijn in wat jij ze te vertellen hebt. De contentpijlers helpen ook om deze mensen kennis te laten maken met de oplossingen van jouw merk of bedrijf. Je laat ze zien: als je [product/dienst] koopt, kan je [uitkomst getoond in content] verwachten.

In deze blog ga ik dieper in op hoe je de juiste contentpijlers kiest voor jouw onderneming en hoe je hier kwalitatieve content bij kan maken.

 

Hoeveel contentpijlers is verstandig?

Drie tot vijf contentpijlers is het beste aantal voor jou als ondernemer om relevante content te kunnen creëren voor jouw bedrijf. Vijf is echt het maximum, omdat je anders te veel gaat versnipperen en dat is juist niet wat je wilt. Ik zeg het nog maar eens: Keep It Simple! Hier gaat de vergelijking met de krant wat minder goed op. Een krant heeft misschien wel 10 contentpijlers, maar bedenk wel dat een krant wel 100 artikelen per dag kan produceren. Dat geldt voor de meeste ondernemers niet.

Het is daarom belangrijk een goede balans te creëren in je content. Met gemiddeld 4 contentpijlers blijft je content overzichtelijk, divers en kun je je doelgroep voldoende blijven boeien én aan je binden.

Deze balans is niet alleen terug te vinden in de onderwerpen, ook in de vormen waarin je jouw content aanbiedt. De ene week een blog, de andere week een video. Of schrijf eens een whitepaper (pdf), neem een podcast op of maak een infographic.

Al deze contentvormen hebben een eigen platform waarop ze het beste tot hun recht komen. Maar het mooie van sociale media is dat je deze content ook weer kan delen op andere platformen. Zo wordt jouw content crossmediaal. En hoef je minder content te verzinnen voor al die losse platforms.

Bijvoorbeeld:

  • Je YouTube video deel je in je blog en een fragment ervan zet je in een story op Instagram.
  • Een stukje uit een blogpost verwerk je in een Instagrampost, waarin je verwijst naar het blogartikel op je site.
  • Je TikTok deel je ook op Instagam Reels, en vice versa.
  • Een audiofragment uit je podcast plaats je op Facebook, waarin je de link naar de podcast deelt.
  • Etc., etc.

 

Hoe kies je de juiste contentpijlers voor je bedrijf?

Contentpijlers schud je niet zomaar uit je mouw. Er gaat wat denkwerk aan vooraf. Ik geef je wat aandachtspunten om mee te nemen in je afweging.

 

Waar staat je bedrijf voor?

First things first, de belangrijkste contentpijler heeft alles te maken met waar je bedrijf voor staat. Hoe duidelijker je het verhaal van je bedrijf hebt, hoe duidelijker die pijler zal zijn? Je belangrijkste contentpijler komt dus overeen met de doelstelling van je bedrijf, je belangrijkste product of de belangrijkste dienst die jij aanbiedt. Voor ons is de belangrijkste contentpijler: 'Kajabi Expert'. Heel Kajabi Users NL draait om de dienstverlening rondom het product Kajabi. 

 

Bepaal je marketingdoelen

Om een contentstrategie te laten slagen, is het van belang dat je meetbare marketingdoelen hebt. 

Bijvoorbeeld: wanneer je als marketingdoel hebt ‘vindbaar zijn in zoekmachines’, dan zorg je ervoor dat je met regelmaat content creëren en publiceert. Maak de content ook zoekmachine vriendelijk, dat wil zeggen: verwerk de zoekwoorden in je blogartikelen die jouw bedrijf op een hoge plek laten komen in de zoekresultaten.

Of gaat het meer om de sales, wil je mensen iets leren (educatie) of wil je meer volgers op sociale media? Bepaal jouw marketingdoelen en bepaal welke contentpijlers daar bij horen. Voor ons is educatie op het vlak van online cursussen belangrijk. Want onze ervaring is dat de serieuze ondernemer uiteindelijk overstapt naar Kajabi. Door onze lezers te onderwijzen op het vlak van online cursussen creatie, zien we een groei binnen onze dienstverlening. Onze tweede contentpijler is dan ook 'online producten maken'.

Het is natuurlijk top als jouw sociale media posts viral gaan, of dat je 100.000 volgers hebt. Viral gaan staat niet garant aan inkomsten. Viral is niet het doel. Viable wel (lees: Seth Godin - this is marketing). Het is belangrijk dat je content maakt en deelt waar jij gepassioneerd over bent, dan hou je dat het langste vol en maak je ook de meest waardevolle content. Zeg nou zelf, 2 likes op een Facebookpost waar je €4500 aan leads uit haalt, is interessanter dan 45.000 likes op een bericht dat niets oplevert?

 

Denk vanuit je klanten

Je content zal beter aanslaan bij je doelgroep wanneer deze inspeelt op hun wensen, verlangens en behoeften. Hierdoor weet je jouw klant te raken. Je klant voelt zich door jou begrepen en wil aan de slag met de oplossingen die jij te bieden hebt. Terug naar onze business. Onze klanten willen online geld verdienen met online cursussen. Ze willen weten: Welke software (pijler: Kajabi), hoe doe ik dat (pijler: online producten maken) en hoe verkoop ik dat (pijler: online ondernemen). Onze contentpijlers zijn wat dat betreft opgesteld vanuit de behoefte van onze klanten. 

 

Wees specifiek en concreet

Bij het maken van je contentpijlers wil je zo specifiek mogelijk te zijn, beschrijf tot in detail voor wie je de content maakt, welke vorm je gebruikt en wat het doel van je content is. Als je hiermee bezig bent en er direct al ideeën naar boven komen drijven, schrijf deze dan vast op.

Voor elke pijler kun de volgende aspecten invullen:

  • Het doel – wat wil je bereiken met deze pijler?
  • Kanaal/platform – waar ga je je content plaatsen?
  • Frequentie – hoe vaak ga je content publiceren ((twee)wekelijks, maandelijks, een paar keer per maand)?
  • Vorm – welk jasje trek je je content aan (dit kunnen verschillende uitingen zijn zoals tekst, video, podcast, pdf, post, poll etc)?

 

Je contentpijlers zichtbaar maken

Je maakt het voor zowel jezelf, als voor je doelgroep makkelijker wanneer je jouw contentpijlers duidelijk naar buiten communiceert. Maak dus categorieën aan in bijvoorbeeld je menubalk, tags onder blogposts, hoogtepunten (highlights) op je Instagram, etc. Zo weet je publiek wat het kan verwachten.

Zoals ik al eerder schreef, kranten zijn heel duidelijk in hun contentpijlers. Vaak worden deze categorieën gehanteerd:

  • Binnenland of regio
  • Buitenland
  • Sport
  • Politiek
  • Media & Cultuur

 Dit komt zowel terug op de website als in de krant. De artikelen zelf hebben vaak ook nog duidelijk de categorie erbij vermeld. Hetzelfde geldt voor de berichten op sociale media.

 

Hoe maak je kwalitatieve content voor je contentpijlers?

De ideeën voor je contentpijlers staan. Nu is het tijd om content te maken die onder deze pijlers vallen. Het feit dat je nu 3-5 pijlers hebt, zal het al makkelijker maken om je ideeën voor content op te schrijven.

Ik geef je nog een aantal tips om rekening mee te houden wanneer je aan de slag gaat met het schrijven of maken van je content. Dit lijstje staat overigens in willekeurige volgorde.

 

  1. Relevantie – deel iets wat relevant is voor jouw business en voor hun business.
  2. Herkenbaarheid – wees uniek in je tone of voice, laat je huisstijl naar voren komen, wees herkenbaar voor je publiek.
  3. Leesbaarheid – loop je content na op foutjes, laat iemand het proeflezen, ben je écht geen schrijver? Huur dan een ervaren content creator in die jouw ruwe teksten omtovert tot een mooi verhaal.
  4. Hergebruiken/recyclen – wees niet bang een goed verhaal meerdere keren te gebruiken, dan wel met wat aanpassingen zodat het bij de context past.
  5. Deelbaarheid/shareability – trek de aandacht, gebruik korte en compacte zinnen, voeg eventueel emoji’s toe (mits het bij jouw bedrijf past), zorg voor de juiste metadata bij je blos, gebruik hashtags, houd rekening met karakterlimieten op sociale media (aantal zichtbare tekens wanneer je een bericht deelt).
  6. SEO – hou altijd Google in je achterhoofd, schrijf op SEO zodat je beter vindbaar zal zijn in Google.
  7. Evergreen content – maak content die altijd bruikbaar is, ongeacht de tijd van het jaar, je doelgroep zoekt het hele jaar door naar antwoorden op deze vraag. Een foute kersttrui is heel leuk... met kerst!
  8. Jouw platform – je eerste pijler is een product of dienst die jij levert. Zorg dat je jouw pijler bouwt op je eigen platform of website. Een betrouwbaar platform, waar je niet ineens gehackt, geshadowbanned of beperkt kan worden door de grillen van Facebook, instagram of Google. Je zal niet de eerste zijn die een geweldige following had op Insta en van de ene op de andere dag alles kwijt is.

 

Creëer je content in Kajabi

Een voorbeeld van zo’n betrouwbaar platform dat ‘van jou’ is, is Kajabi. Kajabi is een alles-in-één platform, waarop je jouw website host en je emailmarketing verzorgt. Jouw content publiceer je hier veilig én gemakkelijk. Blogs en podcast zijn in deze software geïntegreerd, dus je kan direct aan de slag met jouw contentpijlers. En dat allemaal voor één vaste prijs.

Je kan Kajabi nu 30 dagen gratis uitproberen.

 

Meld je aan via deze site, krijg onze Nederlandstalige trainingen en ondersteuning gratis >>


Ik wens je heel veel succes met het maken van jouw contentpijlers!

 

Lotte

Website design & social media

 

 

Bastiaan de Koning - Officially Preferred Kajabi Expert

Sinds 2014 gespecialiseerd in het bouwen en verkopen van online cursussen en leeromgevingen. 100% gespecialiseerd in Kajabi en de enige Nederlandstalige Preferred Kajabi Expert. Sinds 2022 officieel template leverancier voor Kajabi en in mei 2024 uitgeroepen tot top partner van Kajabi in Austin Texas.

CONTACT