Zomer Deal: 3 Maanden Kajabi voor slechts $99 - korting van $500 !!
Aanmelden voor:

22

DAG

14

UUR

48

MIN

14

SEC

START MET KAJABI
5 contentstrategie oefeningen voor ondernemers

5 Contentstrategie oefeningen voor ondernemers

online business online marketing

Contentmarketing is de beste manier om je kennis te delen. Je bouwt hiermee waardigheid, autoriteit en vertrouwen op bij je publiek. Onmisbaar in jouw online business dus. Toch wordt contentmarketing geregeld te simpel gedefinieerd als ‘het schrijven van content en dit publiceren’. Maar een goede contentstrategie heeft een veel diepere laag.

In dit artikel vertel ik je wat contentmarketing precies is en geef ik je vijf contentstrategie oefeningen, om je op weg te helpen met het aanleggen van een voorraad aan goede ideeën voor je contentmarkting.

Maar voor je begint, download deze handige "Worksheets - 5 Contentstrategie oefeningen voor ondernemers". 

Download de worksheets: 5 Contentstrategie oefeningen voor ondernemers

 

 

  

 

 


Wat is contentmarketing?

Contentmarketing gaat over het creëren van content over en voor jouw merk en/of business, op een minder directe manier, zodat het geen verkooppraatje wordt. In plaats van in het luchtledige richting je potentiële klanten te praten, spreek je hen direct aan. Dit doe je op zo’n manier dat je hun interesse wekt en mensen uitnodigt het gesprek aan te gaan. 

Volgens het Content Marketing Institute, zegt 96% van de succesvolle B2B content marketeers dat contentmarketing er voor zorgt dat het publiek jouw bedrijf als een vertrouwelijke bron gaat zien. Je wint het vertrouwen van het publiek door vrijgevig te zijn met je kennis en autoritaire en creatieve content te delen.

Het is dus meer dan simpelweg content publiceren. Maak prikkelende content, content die nieuwsgierigheid wekt en waar mensen meer over willen leren. Ik geef je vijf contentstrategie oefeningen die je kan gebruiken bij je eigen vertrouwen winnende content.

 

Contentstrategie oefeningen voor ondernemers

Voor je op zoek gaat naar ‘hoe vaak moet ik een blog posten?’, moet je een actieplan hebben. Dit begint met een brainstorm.

 

Brainstormen

Een goede brainstorm, wie houdt er niet van? Schrijf al je ideeën op, digitaal of op papier, en kijk hier naar zonder al te kritisch te zijn of op de details te letten. Dat is voor later. De onderwerpen die je kan (of moet) gebruiken in je content kan je in beeld krijgen met deze brainstorm. Dit kan best lastig zijn als je bij nul begint. Stel jezelf dus een aantal vragen voor je gaat brainstormen. 

De eerste stap in je brainstorm is jezelf afvragen wat je met je content wilt bereiken. Wat is je ultieme doel? Schrijf dit eerst op en werk dan terug vanaf dat punt om met ideeën te komen die niet direct je product aanprijzen, maar eerder het idee wekken dat jouw product de meest logische oplossing is voor het probleem waar je publiek mee zit. Deze conclusie zal je publiek trekken aan de hand van jouw content.

Denk dus aan wie jouw content daadwerkelijk gaat zien:

  • Wie is je user persona, je ijkpersoon?
  • Wie zijn de mensen die uiteindelijk de beslissing nemen jouw product te kopen?
  • Hoe gebruiken zij jouw content?
  • Welk type content gebruiken zij normaalgesproken?

 

Houd in gedachten dat we het niet alleen maar over tekstuele content hebben. Afbeeldingen, video’s, infographics, whitepapers, diagrammen: dit is allemaal content. Wat belangrijk is, is dat je content creëert waar je ideale klant gebruik van wil maken.

Bijvoorbeeld. Jij bent een SEO expert en hebt een cursus waarin je in twee weken tijd uitlegt hoe je bovenaan in de ranking komt te staan. Wanneer iemand zoekt op ‘hoe werkt SEO?’, is de kans groot dat deze persoon net begint aan het ontdekken van zoekmachineoptimalisatie. Waarschijnlijk doet deze persoon research naar informatie, maar is ie niet in staat om een cursus te kopen. Iemand die zoekt naar ‘hoe krijg ik een nieuwe site in 2 weken bovenaan in Google?’, is bereid om actie te ondernemen. Deze laatste persoon zal waarschijnlijk eerder in jouw funnel belanden en jouw product kopen. Je content is niet alleen bedoeld om deze mensen aan te trekken, ze helpen ook om hen kennis te laten maken met de oplossingen van jouw merk of bedrijf.

 

Contentstrategie oefening 1

Open een spreadsheet of document op je computer of pak pen en papier. Schrijf je hoofdonderwerp bovenaan de pagina. Als je grote deelonderwerpen bespreekt, schrijf je deze ook op. Hieronder schrijf je het doel voor je content. 

Probeer je mensen richting een landingspagina te sturen om ze vervolgens ergens voor aan te laten melden en een bepaalde funnel in te krijgen?

Probeer je mensen voor je nieuwsbrief te laten aanmelden?

Maak je keuze en schrijf vervolgens alle ideeën voor content op die je te binnen schieten. Idealiter zijn deze ideeën zowel gerelateerd aan je hoofdonderwerp(en) als dat ze helpen je doel te bereiken. Dit is niet het moment om kritisch te zijn over je ideeën, schrijf gewoon alles op wat je kan bedenken. Zodra deze lijst af is, kan je terugkijken en de lijst opschonen, door prioriteiten te stellen en je beste ideeën te markeren.

 

Contentpijlers

Contentpijlers moet je zien als de ruggengraat van je contentstrategie. Contentpijlers zijn een kruispunt tussen jouw bedrijfsdoelen en wat waardevol is voor je publiek. Onder deze pijlers creëer je belangrijke stukken content. Deze stukken hebben jouw naam of bedrijfsnaam als stempel op zich gedrukt, ze zijn jouw eigendom. Denk aan: ebooks, gidsen, whitepapers, case studies, rapporten en verslagen of andere formats met hoogwaardige content.

Het is het meest wenselijk dat je drie tot 5 contentpijlers hebt, waarvan de eerste het hoofdonderwerp is waarin jij coacht. Van belang is dat je balans creëert in je contentpijlers, in zowel onderwerp als in vorm. Op deze manier houd je overzicht voor jezelf en je publiek, en zo kan je doelgroep informatie opdoen via een kanaal of platform die eenieder prettig vindt.

Wat is het verschil tussen een contentpijler en gewone content? Een contentpijler is dus de hoofdcategorie, de ‘gewone content’ is onderdeel van de contentpijler.

Bijvoorbeeld, jij bent expert in hondentrainingen. Je wilt met name bekend worden om jouw puppytrainingen. Dit wordt dus je belangrijkste contentpijler. Bij deze contentpijler maak je content die alles te maken heeft met het trainen van je pup. Denk aan een blog over belangrijkste eerste stappen om je puppy zindelijk te maken. Of een podcast over je pup aanleren dat hij niet aanslaat wanneer iemand aanbelt.

 

Contentstrategie oefening 2

Kijk terug naar de brainstorm van oefening 1 en probeer je ideeën in categorieën te plaatsen. Idealiter komen alle ideeën overeen met twee tot vijf hoofdonderwerpen waarin jij coacht, dit zijn je contentpijlers. De dienst of het product dat jij aanbiedt en waar je het meest om bekend wil zijn wordt jouw hoofdcontentpijler. De andere pijlers zijn onderwerpen rondom dit product of deze dienst. Vervolgens houd je een brainstorm voor content bij deze contentpijlers.

Maak voor elke contentpijler een leidend blogartikel (podcast mag ook, in elk geval iets wat terugleidt naar een platform waar jij zeggenschap over hebt, dus geen Instagram of Facebook). Dit blogartikel wordt een ‘evergreen’ artikel, iets waar men heel het jaar door op zoekt en wat altijd relevant is. Zorg ervoor dat je zoekwoordenonderzoek hebt gedaan om de juiste zoekwoorden op een natuurlijke manier te verwerken in dit artikel. Bepaal een deadline voor wanneer je het artikel af wilt hebben.

Vervolgens kan je dit artikel gaan promoten op andere kanalen en men terug laten leiden naar het blogartikel op jouw website. Je hebt nu in elk geval voor elke pijler één artikel staan. Nu kun je de rest van je content in gaan plannen.

 

Contentplanning

Zonder plan blijven je ideeën liggen, dus de volgende stap is een plan maken die het proces in kaart brengt hoe jouw content bij je publiek terecht komt. Het is verstandig dit proces op te schrijven. Een uitgeschreven contentstrategie geeft je een soort ‘kwaliteitsgarantie’. Je content moet:

  • overeenkomen met de doelen die je promoot;
  • vallen onder een van de contentpijlers die je hebt gemaakt;
  • geen spelling- en grammaticafouten bevatten;
  • interessant zijn om te lezen;
  • ervoor zorgen dat gebruikers gemotiveerd worden de volgende stap te zetten.

 

Contentstrategie oefening 3

Denk aan het proces dat je doormaakt om te schrijven, bewerken, publiceren en het promoten van elk stukje content. Vervolgens schrijf je dit op, zodat je dit consistent gedaan krijgt. Een voorbeeld, je kan de volgende stadia doorlopen wanneer je jouw content ontwikkelt:

  • Ideeën bedenken
  • Creatie
  • Bewerken
  • Herzien
  • Publiceren
  • Distribueren

 

Je kan in een project management tool, zoals Asana, een bord aanmaken die een column heeft voor elk stadium van je contentcreatieproces. Hierna creëer je een kaart voor elk stukje content die je wilt maken in de komende maanden. Ook de informatie die jou kan helpen schrijf je op. Deze onderdelen moeten er zeker op staan:

  • Kernwoord of onderwerp
  • Onderdeel van welke contentpijler
  • Type content
  • Kanaal
  • Einddatum

 

Onthoud, als het op contentstrategie aankomt gaat het niet over één manier of methode die voor iedereen werkt. Maak gebruik van een methode waar jij baat bij hebt en het meest comfortabel mee bent. Het gaat erom dat je een plan hebt en deze opvolgt terwijl je ondertussen een consistente publicatie routine van hoge kwaliteit onderhoudt.

 

Contentcreatie

Dit onderdeel is waar de meeste contentstrategie oefeningen willen dat je begint. Maar dat komt op hetzelfde neer als een nieuwe auto kopen, zonder een rijbewijs te hebben. Om strategisch te zijn, heb je een plan nodig. Het goede nieuws is, dat je niet vast zit aan een lang blogartikel of geschreven content. Alle onderstaande typen content vormen een onderdeel van je contentmarketing strategie:

 

  • Blogartikelen – deze kunnen lang of kort zijn, gedetailleerd of enkele tips bevatten. Ze zijn makkelijk te delen op sociale media en op je eigen website.
  • Ebooks – meer diepgaande, doelgerichte en precieze content over een specifiek onderwerp. Vaak wordt dit weggegeven als gratis download, in ruil voor de naam en email van de gebruiker.
  • Case studies – dit zijn grafieken, diagrammen en andere ondersteunende elementen van informatie die details geven over hoe jouw bedrijf een specifiek probleem oplost van een klant en hoe het eindresultaat eruit ziet. Case studies worden vaak gebruikt aan het einde van de funnel, om te bewijzen dat je ervaren bent en een expert bent in jouw niche.
  • Templates – dit zijn vooraf uitgewerkte voorbeelden van informatie, waarbij de gebruiker alleen maar de ontbrekende informatie in hoeft te vullen of aan moet passen wat er gedaan moet worden om het eindresultaat te behalen.
  • Infographics – dit is een grafische voorstelling van hapklare feiten, statistieken of details over jouw niche of het proces om het einddoel te bereiken.
  • Video’s – video’s kunnen gebruikt worden om dezelfde informatie te delen die je in een blogartikel zou zetten, zoals tutorials, voorbeelden, het doorlopen van een stappenplan, en nog veel meer.
  • Podcasts – dit is een diepgaand audiogesprek over een specifiek onderwerp. Podcasts vormen vaak een onderdeel van een serie waarin informatie wordt gedeeld over een bepaald onderwerp.
  • Sociale media – deze frequente, korte berichten zijn gerelateerd aan jouw business, missie en hoofdonderwerp. Voor de content op sociale media, kun je denken aan product reviews, losse ideeën, tips en strategieën en vaak nodig je gebruikers uit om een reactie gegeven over hun eigen ervaring of problemen. Een contentstrategie voor sociale media gaat meer over het delen van content en het publiek uitnodigen het gesprek aan te gaan, dan dat je een hele hoop content alleen maar zendt en hoopt dat er wat van wordt opgepikt.

 

Natuurlijk, met zoveel kanalen tot je beschikking, is het verleidelijk om alles tegelijk te gaan proberen. Sommige merken doen dit ook. Maar het is moeilijk om je contentmarketing goed te doen als je jezelf te veel uitspreidt. Daarom beginnen we gewoon met één kanaal.

 

Contentstrategie oefening 4

Bepaal welk type content je graag regelmatig wilt publiceren. Om je keuze te maken, moet je deze twee dingen overwegen:

  • Wat vindt jouw publiek leuk?
  • Wat is voor jou het makkelijkste om regelmatig te creëren?

 

Drie formats die goed werken voor online ondernemers zijn podcasts, blogs en video’s. Kies er één en maak een schema voor jezelf. Ga je elke week nieuwe content creëren of wordt het één of twee stukken content per maand? Er is geen goed of fout. Kies een frequentie waar jij vanaf nu consistent in kan zijn.

 

Niche content en specialisatie

Een contentstrategie gaat zowel over weten wat te plaatsen en waar te plaatsen, zodat het terecht bij het juiste publiek en grip krijgt bij je klanten. Dat is waarom het logischer is om specifieke onderwerpen te kiezen dan algemene onderwerpen. Niche content, waarbij je focust op een klein deelonderwerp van een groter onderwerp, kan je helpen om eruit te springen in de wereld van online coaching. Ga op zoek naar dat stukje waar jij gespecialiseerd in bent en waar nog niemand het over heeft. Zorg dat dit je focus wordt en snel genoeg zal je gezien worden als een leider in jouw werkveld.

 

Een voorbeeld, stel jouw hoofdonderwerp is internetmarketing, maar je hebt besloten om content te maken waarin je focust op hoe je video’s op YouTube kan marketen. Om dit artikel tot een niche artikel te maken kan je tot in het kleinste detail treden over elk aspect van YouTube marketing: het benodigde materiaal, hoe je een professionele video maakt en hoe je deze bewerkt, hoe je een kanaal maakt, hoe je volgers krijgt, etc.

 

Contentstrategie oefening 5

Kijk nog eens naar jouw contentstrategie en ga op zoek naar de onderwerpen en ideeën die erg breed zijn. Kijk voor elk van deze grote onderwerpen of je hier een (of meerdere) deelonderwerp(en) uit kan pakken om op te focussen. Op deze manier breng je zo strak mogelijk focus aan in jouw contentstrategie, zodat je zo snel mogelijk dé expert kan worden in jouw werkveld.

 

Aan de slag met jouw contentstrategie in Kajabi

Tot slot, maar zeker niet onbelangrijk, is een van de hoofdvragen die je jezelf moet stellen wanneer je jouw contentstrategie ontwikkelt: waar en hoe ga je jouw content publiceren? Kajabi kan hierbij een helpende hand bieden. Binnen Kajabi kan je bouwen, promoten en je business uitwerken. Door gebruik te maken van de handige tools en services die Kajabi biedt, werk je jouw contentstrategie en contentpijlers uit. Maak gebruik van de verschillende geïntegreerde kanalen, zoals blogs, podcasts, email.

Benieuwd hoe je aan jouw contentstrategie kan werken binnen Kajabi? Je kan het nu 30 dagen gratis uitproberen! 

Meld je aan via deze site, krijg onze Nederlandstalige trainingen en ondersteuning gratis >> 


Als je dat gedaan hebt, kan je aan de slag met de oefeningen die ik besproken heb in dit artikel:

  • Brainstorm je beste ideeën en onderwerpen
  • Creëer je eerste contentpijler
  • Breng in kaart hoe jij te werk gaat wanner je content creëert
  • Maak een schema om regelmatig je content te publiceren
  • Bepaal je niche onderwerpen, zodat je op kan vallen als expert in jouw werkveld

Ik wens je heel veel succes met het maken van je contentstrategie.


Lotte

Website design & social media

 

Deze blog is geïnspireerd op het artikel van Kajabi.

 

 

Bastiaan de Koning - Online Cursus & Kajabi Specialist

Sinds 2014 gespecialiseerd in het bouwen en verkopen van online cursussen en leeromgevingen. Kajabi Users NL is onze website voor de ondersteuning van Kajabi gebruikers. Opgericht in overleg met Kajabi zelf. Heb je vragen over Kajabi of Linktopay? Stuur ons een berichtje.

CONTACT

Disclaimer according to Kajabi Partner Program Agreement article 4.3
Kajabi Users NL was founded by Bastiaan de Koning with explicit approval by Kajabi / Kajabi.com in June 2019 and renewed in Februari 2021. Bastiaan de Koning / KJB Users NL / or someone from our team is not an employee or representative of Kajabi, LLC. We are an independent Kajabi Partner and we receive referral payments from Kajabi in this role. All opinions expressed herein are our own and are not official statements of Kajabi or any party affiliated with Kajabi.