DO NOT MISS OUT! AMAZING THINGS ARE COMING!

Nieuw bij Kajabi?

HOME


BLOG

AANBOD


VIDEO'S

SUPPORT


TOOLS

VACATURES


ENGLISH

LINKTOPAY


LEDEN

Email marketing software, Kajabi als alternatief

kajabi email marketing

Grote kans dat als je dit leest betekent dat je bent op zoek naar een sofware om je email marketing te regelen. Je hebt al een pakket zoals MailChimp, ActiveCampaign, MailBlue, Aweber of GetResponse, maar wellicht passen de mogelijkheden niet bij wat je zoekt, of ben je geschrokken van de hoge bedragen die je nu ineens moet betalen, nu je mailinglijst is gegroeid.

 

Welke email marketing software?

Email marketing software verzorgt het versturen van je emails aan grote groepen mensen en bedrijven op een eenvoudiger manier, zonder dat jouw bedrijf als spammer wordt aangemerkt. Met email marketing software kun je losse emails versturen, nieuwsbrieven of geautomatiseerde emailseries op basis van het gedrag of de specificaties van de mensen op je mailinglijst.

Wanneer je voor het eerst naar email marketing software op zoek gaat, dan laten veel mensen zich leiden door de prijs. ‘Ik heb nog niet zo’n grote lijst en het hoeft dan ook niet veel te kosten.’ Een penny-wise beslissing die – naar mate je onderneming en de grootte van je mailinglijst gaat toenemen, een pound-foulish beslissing kan worden.

Geld lijkt belangrijk, maar er zijn 2 betere onderwerpen om een keuze te maken voor bepaalde email marketing software. Dit zijn:

  • Welke functionaliteiten heb je echt nodig bij jouw email marketing software?
  • Hoe groot verwacht je dat jouw mailinglijst minimaal gaat worden?

In deze blog behandel ik deze 2 onderwerpen en laat je zien dat er naast de voor de hand liggende email marketing software pakketten ook een alternatief is dat al snel heel interessant kan worden. Wij gebruiken zelf namelijk Kajabi voor al onze email marketing.

 

Functionaliteiten van email marketing software

Email marketing software laat zich grofweg uitsplitsen in 2 groepen functionaliteiten

  • Basis: die heb je nodig om nieuwsbrieven, emailseries te kunnen versturen.
  • Geavanceerde mogelijkheden: die heb je nodig als je op klant gerichte emails wilt maken, denk bijvoorbeeld aan de gepersoniseerde bonus aanbiedingen van de Albert Heijn.

 

De basismogelijkheden van email marketing software

De basismogelijkheden van email marketin software bestaan onder andere uit

  • het versturen van eenmalige nieuwsbrieven
  • het versturen van emailseries
  • het maken van opt-in pagina’s en landingspagina’s
  • koppelen met andere pakketten
  • het kunnen segmenteren van je klantenbestand op grond van hun acties zoals welk ebook hebben ze gedownload of welke email hebben ze geopend.

Deze acties zou iedere email marketing software standaard moeten aanbieden. Voor de meeste ondernemers is dit dan ook voldoende om hun email marketing campagnes op te zetten.

Echter zal je bij het zeer vaak gekozen pakket MailChimp zien dat in de gratis en het eerste betaalde pakket (Essential), deze opties niet standaard zijn. Je kan met het gratis pakket geen emailseries maken en in het Essential pakket kun je maar 3 groepen mensen segmenteren.

 

De geavanceerde mogelijkheden van email marketing software

Onder de geavanceerde mogelijkheden van emailmarketing software kun je de volgende onderdelen verwachten:

  • scoren van je contacten op hun gedrag (openen email is 10 punten, openen blog is 20 punten) en daar acties op zetten
  • meer mogelijkheden met landingspagina’s
  • SMS marketing
  • Conditionele content (zoals de bonusaanbiedingen)
  • Persoonlijke berichten op de website
  • Koppeling met de Facebook audiences

Deze opties zijn voor de meeste kleine ondernemers niet direct noodzakelijk. De prijs voor deze extra opties is ook relatief hoog. Je moet rekenen op snel een verdubbeling tot vervijfvoudiging van de basiskosten. Wanneer je serieus email marketing in geavanceerde zin inzet in jouw bedrijf, worden deze opties wellicht interessant.

 

Hoe groot verwacht je dat je mailinglijst wordt?

Een startende ondernemer laat zich nog wel eens leiden door de kleinte van de mailinglijst, anders gezegd: ‘Ik heb nog geen lijst dus kies ik voor een gratis pakket’. Op zich logisch, maar de kans is groot dat je van een koude kermis thuiskomt.

Wanneer je serieus gaat adverteren, kan je mailinglijst zomaar met 100 mensen per dag groeien. Binnen enkele maanden zit je dan al op de 5.000 contacten. En bij zo’n aantal betaal je evenveel als de ogenschijnlijk duurdere pakketten, maar je hebr minder functionaliteiten.

 

Laten we de prijzen van enkele pakketten eens naast elkaar zetten.

In dit overzicht kies ik voor de kleinste betaalde versies van de meest bekende pakketten in Nederland en daar zet ik het ook Kajabi naast, ik leg later uit waarom. De prijzen zijn per maand en vertaald naar euro’s bij een dollarkoers van 0,85 cent. Bij de meeste pakketten krijg je korting indien je per jaar betaalt.

  • MailChimp: gratis bij aanvang, maar beperkt in de mogelijkheden en de prijs loopt snel op. De Essential versie heeft veel beperkingen zoals het aanmaken van verschillende groepen contacten.
  • ActiveCampaign (AC): een in basis prima uitgebreid pakket maar zeer veel mogelijkheden bij de geavanceerde mogelijkheden.
  • MailBlue: dit is precies hetzelfde als ActiveCampaign, maar je betaald 15% meer omdat er een Nederlandse wederverkoper tussen zit.
  • Kajabi: email marketing is een ‘gratis’ onderdeel van dit alles-in-één pakket. Kajabi is bij aanvang het duurste, maar bij een mailinglijst van meer dan 5.000 contacten, al zeer interessant.

 

Uit het overzicht blijkt als snel dat de prijzen van email marketing software snel oplopen naar mate je mailinglijst gaat groeien. Bij aanvang betaal je enkele tientjes per maand, maar om het moment dat je mailinglijst 5.000 bereikt dan zit je bij ActiveCampaign al ruim boven de 100 euro per maand. Bij Mailchimp ligt dat omslag punt wat later, echter het Essential pakket van MailChimp is nog steeds zeer beperkt, en wil je meer mogelijkheden, dan moet je al snel naar het duurdere Standard pakket.

Wat betreft MailBlue, nogmaals dit is precies hetzelfde als ActiveCampaign, maar je betaalt de dollarprijzen in euro’s. Feitelijk is MailBlue dan 15% duurder dan ActiveCampaign. 

 

Kajabi als alternatief voor ActiveCampaign of MailChimp

Kajabi is een alles-in-één pakket en de meeste mensen kennen dit pakket uitsluitend als een software pakket voor online leeromgevingen en het verkopen van online cursussen. Maar Kajabi snapt dat je geen online cursussen kan verkopen zonder dat je een mailinglijst kan aanhouden en email marketing software mogelijkheden hebt, dus biedt Kajabi standaard ook email marketing aan. 

Met Kajabi krijg je de email marketing functionaliteiten die je mag verwachten van een basispakket bij de andere email marketing software pakketten.

Standaard biedt Kajabi aan email marketing mogelijkheden:

  • 10.000, 25.000, 50.000, 100.000 of 200.000, afhankelijk van het gekozen pakket
  • Onbeperkt versturen van marketing emails
  • Onbeperkt aantal landingspagina’s
  • Directe integratie met de cursusomgeving
  • Onbeperkt segmenteren op basis van tags, gedrag, acties van de contacten
  • Versturen van nieuwsbrieven
  • Versturen van emailseries (die starten na een aanmelding of actie)
  • Versturen van tijdsgebonden emailseries (in aanloop van een event of webinar)
  • Versturen van berichten en notificaties behorende bij de cursussen.
  • Automations zoals het starten en stoppen van emailseries op basis van bepaalde acties.

 

Wat dat betreft is Kajabi goed vergelijkbaar met het lite pakket van ActiveCampaign. Wil je meer functionaliteit, zoals het scoren van je contacten, of uitgebreid A/B testen dan zou je moeten kiezen voor de uitgebreidere (en aanzienlijk) duurdere pakketen van ActiveCampaign.

Wat betreft MailChimp, Kajabi biedt, door het onbeperkt kunnen segmenteren en het maken van landingspagina’s en emailseries meer dan de lite versie van MailChimp.

 

Kajabi gebruiken zonder website of leeromgeving

Het klinkt wat ongebruikelijk, want waarom zou je Kajabi aanschaffen als je niet de mogelijkheden van de website of de leeromgeving zou gebruiken. Hierboven heb ik je laten zien, dat Kajabi al interessant wordt voor uitsluitend de mailinglijst en email marketing functionaliteit, wanneer je boven de 5.000 contacten gaat komen. Bij een serieuze advertentiecampagne bereik je dat aantal in enkele maanden.

Daarnaast kun je altijd de mogelijkheden van de landingspagina’s gebruiken. Je opt-in pagina’s en bedanktpagina’s zijn in een handomdraai in jouw eigen look&feel gemaakt en je mailinglijst integreert direct met deze pagina’s zonder dat je externe tools hoeft te gebruiken, of moeilijke codes moet embedden om de zaak draaiende te krijgen.

 

Ik ga minder betalen!

Hoewel Kajabi duur lijkt, is het op termijn vaak goedkoper dan andere oplossingen. Dat komt door de totale integratie van alle mogelijkheden. Denk bijvoorbeeld bij een Wordpress website aan hosting, videohosting, templates, leeromgeving plug-ins, email marketing software. Wanneer je dat bij elkaar optelt lopen de kosten snel boven de 200 euro per maand. In deze blog lees je daar meer over: Bespaar tijd en geld met Kajabi 

En dat is dan ook wat ik vaak hoor, de verbaasde uitroep: ‘Dus je zegt dat ik feitelijk geld ga bespraken met Kajabi’. En mijn antwoord is bijna altijd: Ja!

Ik daag je uit om jouw website en marketing kosten eens onder elkaar te zetten. Wat ben jij uiteindelijk per maand kwijt, of op jaarbasis, wanneer je alles bij elkaar op telt? Als je schrikt van al die kosten, dan is het de moeite waard om Kajabi te gaan overwegen.

 

Probeer Kajabi 30 dagen gratis uit en krijg onze extra ondersteuning cadeau

Speciaal voor nieuwe Kajabi gebruikers hebben we unieke Nederlandstalige trainingen gemaakt zodat je snel wegwijs wordt in Kajabi. We hebben Linktopay ontwikkeld, zodat je makkelijk iDeal en BanContact betalingen kan realiseren in Kajabi en je krijgt gratis één-op-één coaching van ons.

Om in aanmerking te komen voor de 30 dagen gratis try-out en onze Kajabi bonussen, meld je je aan via onze link op de website van Kajabi.Aanmelden Kajabi + Bonussen

Veel succes en ik wens je veel mooi email marketing succes toe.

Bastiaan

 

Bastiaan de Koning - Online Cursus & Kajabi Specialist

Sinds 2014 gespecialiseerd in het bouwen en verkopen van online cursussen en leeromgevingen. Kajabi Users NL is mijn site voor de ondersteuning van Kajabi gebruikers. Opgericht in overleg met Kajabi zelf. Heb je vragen over Kajabi of Linktopay? Stuur ons een berichtje.

Contact