START KAJABI MET BONUSSEN
Hoe vertaal je jouw branding in Kajabi?
online business

Hoe vertaal je jouw branding in Kajabi?

Heb jij een voorkeur voor Pepsi of Coca-Cola? Als je het blind zou proeven, weet je dan zeker dat je de een lekkerder vindt dan de ander? En als we er een huismerk tussen zouden voegen, zou je dan nog steeds ‘het merk’ verkiezen boven ‘de goedkope variant’? Grote kans van niet. Ik heb menig testjes gedaan hiermee met een vriend die van tevoren hard schreeuwde: Coca-Cola is de beste! Wat bleek? Coca-cola was zeker niet de beste. Sterker nog, hij kond niet eens het verschil proeven tussen cola en sprite. En toch koos hij altijd voor Coca-Cola. Waarom? Omdat deze vriend van mij gezwicht was voor de branding van Coca-Cola. 

Branding is heel belangrijk. Het zet je op de kaart en zorgt ervoor dat je de juiste doelgroep aantrekt. In deze blog geef ik je uitleg hoe jij jouw branding vertaalt binnen Kajabi.

 

Wat is branding?

Je branding is je merk. De uitstraling naar je consumenten. Dat waarmee je je onderscheidt binnen jouw branche of niche. Met branding speel je in op de emotionele band met je (potentiële) klanten. Je branding omvat verschillende onderdelen: je merknaam, bedrijfsnaam, een slogan, je logo. Je vertaalt je branding naar je huisstijl en website. Ook binnen je online marketing pas je jouw branding toe, zowel in de inhoud als de vormgeving. Ga je nog een stapje verder, kun je ook denken aan merchandise (promotieartikelen).

 

Zet jouw branding neer in 5 stappen

Met de volgende 5 basisstappen kun je jouw branding vertalen naar je online business in Kajabi.
 

1) Website instellingen

Ga naar je Kajabi dashboard en klik links in de side bar op Settings > Site Details.

Logo

Scroll naar beneden tot het kopje Branding. Hier kan je je logo en favicon instellen. Kijk bij het instellen van deze logo’s goed naar het formaat. Het formaat dat aangeraden wordt voor een logo is 640x640px. Houd het rond dit getal, in elk geval qua breedte. Zelf geven wij de voorkeur aan een liggend logo van bijvoorbeeld 600x200px; Waar je verder even op moet letten bij je logo, is dat het een transparant PNG-bestand is en dat je niet te veel witruimte overlaat aan de randen. Dat voorkomt een rare uitlijning van je logo met rest van de navigatie in je header.

Als je dit logo hebt ingesteld komt deze automatisch bovenaan in je header (menubalk) te staan wanneer je het element ‘Logo’ aanklikt. Vaak staat deze al standaard ingesteld wanneer je je pagina op gaat maken, handig toch?

Favicon

Dan de favicon. Wat is dat eigenlijk? Je favicon is een klein icoontje dat zichtbaar is op het tabblad binnen je browser. Als mensen meerdere tabbladen open hebben staan, dan kunnen ze jouw tabblad herkennen aan de favicon. Gebruik hiervoor dus een beeldmerk. Dit is vaak een grafisch element uit je logo. Mocht je dit niet hebben, kan je ook een beeldmerk maken van je initialen of je eerste letter van je bedrijfsnaam.

Het formaat dat geadviseerd wordt voor je favicon is 32x32 pixels. Let er ook hier weer op dat je favicon een transparant PNG-bestand is. groter mag ook, Kajabi verkleind je favicon automatisch naar het juiste formaat.
 

Kleuren

Je kan je huisstijlkleuren instellen bij het kopje Colors. Dat is echt heel handig om snel op elke pagina bij je huisstijlkleuren te komen, zonder telkens de juiste codes op te hoeven zoeken. Klik op een kleur uit het standaardpalet die je niet gaat gebruiken en vervang deze met de kleurcodes van je huisstijl. Deze kleuren komen dan standaard terug in je kleurpalet binnen de editor van je website- en landingspagina’s, wel zo makkelijk.


SEO and social sharing

Dit onderdeel is belangrijker voor je branding dan je in eerste instantie zou denken. Vul een pagina titel en beschrijving in en let hierbij op het maximum aantal tekens. De afbeelding die je hier invult wordt weergegeven in de zoekresultaten van Google. Houd hier ook weer rekening met het aangeraden afbeeldingsformaat in jpg: 1280x720 pixels.

Als je alles hebt ingesteld klik je uiteraard op Save.

2) Pagina instellingen

We gaan nu naar pagina niveau. Ga naar Website > Pages > Kies de pagina die je wilt customizen > Ga naar Page Settings > Style guide aan de bovenkant van de sidebar.

Hier kan je bij General Appearance een standaard achtergrondkleur instellen (maar dit hoeft niet, wij laten deze meestal leeg omdat we per sectie een kleur willen bepalen). Je kan een Primary Color kiezen en de standaard instelling voor je buttons bepalen.

Ook je lettertypes komen hier aan bod. Bepaal het font, de grootte en zwaarte en kleuren voor je body en heading fonts. Er zit een verschil in de Desktop versie en de Mobile versie. Meer over lettertypes lees je in stap 3. 


Let op: Binnen je 'Website Pages' hoef je deze Style guide maar 1x in te stellen. Binnen je losse landingspages moet je dit wel opnieuw doen. Daarom raden we aan altijd een kopie te maken van een landingspagina waar alles al ingesteld staat, om extra werk te voorkomen. Je kan ook een van de Website Pages dupliceren naar Landing via de 3 puntjes bij de betreffende pagina.
 

3) Branding op je website

Nu de standaardinstellingen en pagina-instellingen gedaan zijn, kan je gaan denken aan het vertalen van je branding in de grafische vormgeving van je site. Vooral kleurgebruik speelt hierin een grote rol. Ga je voor een rustige uitstraling of juist iets strakker en zakelijker?

Wil je een mooi geheel creëren op je website, is het aan te raden om een fotoshoot te houden. Dan zijn je foto’s volledig in één stijl. Dit geeft rust op je site en creëert een sterkere branding. Je kan kleding aantrekken in gelijke kleuren als je huisstijlkleuren, of deze kleuren laten terugkomen in een voorwerp op de foto.

Je lettertypes vormen een groter onderdeel in je branding, dan je in eerste instantie zou denken. Kajabi maakt gebruik van standaard lettertypes, maar wil je écht opvallen, kan je een eigen custom font gebruiken. Dit is in te stellen via de custom code en kunnen wij voor je regelen. Mocht je dit willen, neem dan even contact met ons op.


4) Emailmarketing

Ook in je marketing is je branding belangrijk. Je emails wil je dus ook netjes opgemaakt in jouw huisstijl. Dit begint bij het uploaden van je logo bij de Marketing Settings. Dit logo komt dan bovenaan je emails te staan.

Ga naar Settings > Marketing Settings en scroll naar Company Logo. Ook hier geldt: maak de afbeelding in het juiste formaat (rond de 600px breed), voorkom loze witte ruimte rondom je logo en upload een transparant PNG-bestand.

Lees ook: Aan de slag met Kajabi - Emailtemplates maken in jouw huisstijl
 

5) Producten

Binnen je producten (coaching, cursus, community) is het vertalen van je branding een stuk lastiger. De styling is hier namelijk nog wat beperkt. Je branding vertaal je hier met name dus via je kleurgebruik en afbeeldingen binnen je cursus.

Toch hebben wij het mogelijk gemaakt om extra styling toe te voegen aan je online producten in Kajabi. Bijvoorbeeld met ons template Gamify, een template waarmee je gamification toepast binnen jouw cursus.


Meer informatie over Gamification en ons Gamify template?
Lees onze blog: ‘Gamification toepassen in je online cursus’.

 

Jouw Kajabi website volledig in jouw huisstijl

Met deze basisstappen ben je goed op weg om jouw branding te vertalen binnen Kajabi. Maar misschien wil je specifieke lettertypes of bepaalde elementen op je site die niet standaard in Kajabi zitten. Denk aan: een andere bullet bij opsommingen, een ‘back to top’ button, een sidebar op elke pagina of… iets anders?

Wij kunnen je daarbij helpen. We hebben al vele klanten blij gemaakt met een website waar hun branding helemaal in terugkomt. Neem eens een kijkje in ons portfolio en neem contact op, dan spreken we jouw wensen door en gaan we met plezier voor je aan de slag! 

Bekijk ons portfolio

Neem contact op

 

Lotte
Website design & social media

 

Bastiaan de Koning - Officially Preferred Kajabi Expert

Sinds 2014 gespecialiseerd in het bouwen en verkopen van online cursussen en leeromgevingen. 100% gespecialiseerd in Kajabi en de enige Nederlandstalige Preferred Kajabi Expert. Sinds 2022 officieel template leverancier voor Kajabi en in mei 2024 uitgeroepen tot top partner van Kajabi in Austin Texas.

CONTACT