START KAJABI MET BONUSSEN
Hoe motiveer je mensen actief te zijn in je community?
community kajabi tips

Hoe motiveer je mensen om actief te zijn in je community?

Wist je dat Kajabi Users NL oorspronkelijk is opgezet als community? Bastiaan wilde support bieden aan Nederlandstalige Kajabi gebruikers en zo ontstond Kajabi Users Community NL. Er bleek veel vraag naar te zijn en inmiddels hebben we meer dan 300 leden in de community. En is Kajabi Users NL een echt bedrijf geworden. Met als core business: het ondersteunen van enthousiaste online ondernemers die een online business in Kajabi hebben.

Met de vernieuwing van de community functie in Kajabi begin 2023, zijn er heel veel mogelijkheden bijgekomen om een community te bouwen bij jouw online business. Maar zoveel vernieuwingen roepen ook weer vragen op. Hoe zet je zo'n community op, hoe geef je hier vorm aan en misschien nog wel het belangrijkste: hoe krijg ik actieve leden in mijn community?

Het antwoord op deze vraag lees je in deze blog.


Waarom is een actieve community belangrijk?

Een actieve community is belangrijk om je bestaande klanten dichtbij je te houden en je potentiële klanten voor je te winnen. Een community is onderdeel van je merkidentiteit. Een community waarin veel actieve leden zitten, schetst een positief beeld van jou en je online bedrijf. Het biedt waardevolle informatie. Je leden praten er over, binnen en buiten de community. Waardoor meer mensen enthousiast worden om ook lid te worden... en de cirkel is weer rond. 

Wij werken zelf uiteraard met de community van Kajabi. Deze is volledig inbegrepen in het Kajabi pakket en hier betaal je niets extra voor. Wil je andere software gebruiken? We hebben de beste community software vergeleken.

Lees ook de blog hoe je de community kan gebruiken als onderdeel van je marketing funnel: Een lead magnet funnel met de Kajabi community.

 

Actievere community leden op zes manieren

Een community is geen community als de mensen niet mee doen. Je wilt ze activeren. Er zijn een aantal manieren om dit voor elkaar te krijgen.

 

1) Challenges in de Kajabi community

Het fijne aan de Kajabi community, is dat er al heel veel standaard workarounds zijn om actieve community leden te krijgen. Een daarvan is het tabblad Challenges.

Het woord zegt het al, mensen worden uitgedaagd een opdracht te voltooien of een vraag te beantwoorden. Je kan je Challenges zo creatief en uniek maken als je wilt.

In deze blog geven we je 17 ideeën voor challenges in de Kajabi community.

Een andere tip die ik je mee wil geven is mensen stimuleren contact te leggen met elkaar en met elkaar in gesprek te gaan. Laat mensen elkaar taggen:

  • Welke ondernemer uit deze community inspireert jou?
  • Met wie wil je onder het genot van een kopje koffie over online ondernemen praten?
  • Voor welke ondernemer in deze community heb je bewondering?

 

2) Het Leaderboard

Door Challenges te doen krijgen mensen punten. De mensen met de meeste punten komen op het Leaderboard te staan. Hier hoef je zelf dus vrij weinig voor te doen, de Kajabi community biedt dit stukje extra motivatie al. Je kan wel slim gebruik maken van het Leaderboard, hierover later meer.

 

3) Circles in de Kajabi community

De Circles in de Kajabi community werken als een soort forum. Je kan Circles indelen zoals je zelf wilt. Bijvoorbeeld, een Q&A over een specifieke cursus of training; tips en informatie over een onderwerp uit jouw online cursus of jouw vakgebied, of...?

In de Circles wil je het gesprek gaan de houden. Dit kan je aansporen door hierin zelf ook vragen te stellen. Vraag mensen hun verhalen en ervaringen te delen (en doe dit zelf ook!).

Of je maakt bijvoorbeeld een Circle aan waarin je een expert aan het woord laat. Mensen krijgen 1x per week of per maand (wat jij fijn vindt) de mogelijkheid hun vragen te stellen aan een expert, overigens kan jij dit ook zelf zijn. De expert geeft gedurende de dag of een dagdeel antwoord op al deze vragen.

Om het nog leuker te maken, kan je ditzelfde trucje doen in de Meet-ups!

 

4) Meet-ups in de Kajabi community

De Meet-ups in de Kajabi community zijn een live stream. Je kan het vergelijken met een Zoom of Teams sessie.

Je kan hier wekelijks of maandelijks (of dagelijks, whatever floats your boat!) gebruik van maken en het inzetten als een Live Q&A sessie met een expert, zoals ik hierboven beschreef.

Of je doet een nieuwe product aankondiging, geeft een live training of masterclass, of… you name it!

 

5) Maak gebruik van winacties

Onder het mom ‘meedoen is belangrijker dan winnen’, voor jou althans. 😉 Winacties zorgen voor veel engagement, of je dit nou op je social media kanalen doet of binnen je community.

Het leuke aan de Challenges in de Kajabi community is dat je hier ook een Prize in kan vullen. Hierbij kan je denken aan:

  • Een fysiek product (merchandise);
  • Een Spotlight of Shoutout in je nieuwsbrief/op je socials voor de leukste reactie op een Challenge;
  • Een spotlight of shoutout in je nieuwsbrief/op je socials voor de maandwinnaar van het leaderboard;
  • Een gratis coach call van 30 minuten;
  • Gratis toegang of een flinke korting op een van je cursussen of coach producten.

 

6) Zet je emailmarketing in

Mijn laatste tip is: maak gebruik van je emailmarketing. Heb je een wekelijkse of maandelijkse nieuwsbrief? Wijd dan een stukje aan jouw community: 

  • Vertel er iets leuks over: wat was een highlight uit de community van deze week?
  • Geef informatie: hoe werkt jouw community, wat kunnen mensen hieruit halen?
  • Geef een overzicht van veel gestelde vragen uit de Circles.
  • Toon het Leaderboard maandoverzicht.
  • Zoals eerder genoemd, geef een spotlight in je nieuwsbrief voor bijvoorbeeld de maandwinnaar van het leaderboard of de winnaar van een winactie.

 

Word lid van de Kajabi Users NL community

Ben je al lid van onze Nederlandstalige Kajabi community? Wij zijn zelf onlangs aan de slag gegaan met de vernieuwde community van Kajabi en we zijn fan! We zien heel veel mogelijkheden en kunnen niet wachten om hier een gezellige community met veel actieve leden van te maken.

Meld je GRATIS aan voor de Kajabi Users NL community

 

Lotte
Website design & social media

 

Bastiaan de Koning - Officially Preferred Kajabi Expert

Sinds 2014 gespecialiseerd in het bouwen en verkopen van online cursussen en leeromgevingen. 100% gespecialiseerd in Kajabi en de enige Nederlandstalige Preferred Kajabi Expert. Sinds 2022 officieel template leverancier voor Kajabi en in mei 2024 uitgeroepen tot top partner van Kajabi in Austin Texas.

CONTACT