PROBEER KAJABI UIT >>
10 Voorbeelden van een goede contactpagina
kajabi kickstart online marketing

10 Voorbeelden van een goede contactpagina op je website

Hoe haal jij potentiële klanten binnen? Via een mooie aanbieding of tijdelijke kortingsactie? Een supersterke freebie funnel misschien? Grote kans dat je potentiële klant je gewoon even wilt spreken, of een vraag wilt stellen. Niet geeheel onbelangrijk is daarom een goede contactpagina. Wanneer je de mogelijkheid tot contact biedt, wekt dat vertrouwen. Je potentiële klant weet dan dat ze met echte mensen te maken hebben, en niet een frauduleuze website. Dus het kan helemaal geen kwaad om eens dieper in de contactpagina op je website te duiken. Wat moet daarop komen te staan en waar moet je nog meer rekening mee houden? 

In dit blogartikel bespreken we de belangrijkste elementen van een effectieve contactpagina en hoe je deze kunt optimaliseren voor een betere gebruikerservaring. En natuurlijk geven we je hierbij voorbeelden van deze elementen.

 

Wat is een contactpagina?

Een contactpagina is een essentieel onderdeel van elke website. Bezoekers van de website hebben zo de mogelijkheid om op welke manier dan ook - telefoon, mail, sociale media, contactformulier - contact met je op te nemen. Dit is belangrijk voor het opbouwen van een (vertrouwens)band en stimuleert interactiemomenten.

 

10 Belangrijke elementen van een effectieve contactpagina

 

1. Duidelijke en beknopte contactinformatie

De belangrijkste functie van een contactpagina is de bezoekers te laten weten hoe zij contact met jou kunnen opnemen. Zorg ervoor dat je contactinformatie duidelijk en beknopt is, inclusief e-mailadres, telefoonnummer, en eventueel een fysiek adres.

Bij InterneKracht hebben we een kaartje opgenomen waarop het bezoekadres te zien is. Dit geeft vertrouwen. Je weet dat er een plek is waar je naar toe kan gaan, ook al zal je dat nooit doen.


Mocht je gebruik maken van sociale media, voeg dan ook knoppen toe die door leiden naar jouw profielen, zodat gebruikers je ook via die kanalen kunnen bereiken, zoals Briant en Jaldhara dit doen:

 

2. Contactformulier

Via een contactformulier wordt het proces om vragen of opmerkingen te sturen makkelijker gemaakt. Zorg ervoor dat het formulier eenvoudig en gebruiksvriendelijk is, met duidelijke instructies en velden voor naam, e-mailadres, onderwerp en bericht. Als je het handig vindt kan je extra velden toevoegen, waarin je meer informatie opvraagt. Maar onthoud: keep it simple! Het moet geen survey worden! 😉

 

3. Zichtbaarheid op mobiel en laadtijd

Een snelle laadtijd en hoe de pagina op mobiel toont, zijn van cruciaal belang. Wanneer iemand lang moet wachten op het laden van een webpagina of wanneer het moeilijk is om deze op mobiele apparaten te bekijken, wekt dit frustratie op bij de bezoeker. Dit kan je voorkomen door je contactpagina te optimaliseren. Comprimeer afbeeldingen, verwijder overbodige elementen en zorg ervoor dat de pagina goed wordt weergegeven op zowel desktop- als mobiele apparaten.

Octavi van IBusinessMom werkt met veel afbeeldingen. Toch laadt haar pagina snel, omdat de afbeeldingen gecomprimeerd zijn.

 

4. Persoonlijke touch

Door een persoonlijk tintje toe te voegen aan je contactpagina kun je de bezoekers laten weten dat je openstaat voor communicatie en graag van hen hoort. Denk hierbij aan een korte introductie of welkomstbericht. Je kunt ook een foto van jezelf of je team toevoegen om een menselijk element aan de pagina te geven.

Dit is een voorbeeld van Yummygum, een grotere organisatie, waar ze iemand speciaal op de klantenservice hebben zitten. Toch wordt dit persoonlijk gemaakt door een foto en een quote van de klantenservicemedewerker te plaatsen.

 

5. Duidelijke navigatie en call-to-action

Zorg ervoor dat bezoekers gemakkelijk op je contactpagina kunnen komen door duidelijke links of menu-items op je website op te nemen. Maak gebruik van duidelijke call-to-actions, zoals "Neem contact op" of "Stuur ons een bericht", om bezoekers aan te moedigen om contact op te nemen.

Marketingbureau Whello doet dit op een originele manier met icoontjes, een CTA met direct het telefoonnummer en een CTA die de actie bij het bedrijf legt.

 

6. FAQ-sectie

Door een FAQ-sectie Frequently Asked Question) toe te voegen aan je contactpagina bespaar je tijd, voor zowel jezelf als je bezoeker. Zij hoeven niet een heel formulier in te vullen en op een reactie van jou te wachten tot zij het antwoord op hun (misschien wel hele simpele) vraag weten. En jij hoeft die reactie niet te tikken! Bovendien toont het aan dat je proactief bent in het ondersteunen van je bezoekers en hier bovenop zit. Je begrijpt hun behoeften en speelt hier al direct op in. Bij Linktopay hebben we dat gedaan door te verwijzen naar de FAQ-pagina met een button.

 

7. Privacy statement en gegevensbescherming

Het kan zijn dat je bezoekers wat terughoudend zijn om hun persoonlijke informatie met je te delen. Zeker wanneer ze niet zeker weten hoe hun gegevens worden gebruikt en of deze wel goed worden beschermd. Verwijs daarom op je contactpagina naar je privacy statement. Hierin vermeld je duidelijk hoe je omgaat met persoonlijke gegevens die via het contactformulier worden verzameld. Je vergroot hiermee het vertrouwen en stelt je bezoekers gerust dat hun gegevens veilig zijn.

Raafwerk wekt vertrouwen op door op hun contactpagina niet alleen te verwijzen het privacy statement, maar ook naar de voorwaarden, ethische code en klachtenregeling. Daarbij tonen ze aan dat ze CRKBO geregistreerd zijn. Ook dit is een geruststelling voor de bezoekers.

 

8. Responstijd en communicatie

Wees duidelijk over de verwachte responstijd. Zo manage je de verwachtingen van bezoekers en voorkom je frustraties. Want niemand heeft er zin in om lang te wachten op een antwoord. Overweeg daarom ook een automatisch antwoord in te stellen waarmee je bevestigend dat het bericht is ontvangen. Informeer in dit bericht nogmaals wanneer ze een reactie kunnen verwachten.

Emilia van AllWaysHealthy geeft duidelijk aan wat haar werktijden zijn en vraagt wanneer ze je het beste kan bereiken. Dat wekt direct vertrouwen dat je ook een persoonlijke reactie krijgt.

 

9. Toegankelijkheid

Dit geldt natuurlijk voor je hele website, maar ik noem hem toch maar even. Maak je contactpagina toegankelijk voor iedereen door rekening te houden met gebruikers met een beperking. Gebruik bijvoorbeeld voldoende contrast tussen tekst en achtergrond, zorg voor duidelijke en leesbare lettertypen en voeg alternatieve tekst toe aan afbeeldingen. Zo maak je jouw contactpagina toegankelijk en gebruiksvriendelijk voor een breed publiek.

 

10. Testen en optimaliseren

Tot slot, vergeet niet om je contactpagina regelmatig te testen en te optimaliseren. Verzamel feedback van gebruikers, analyseer het gedrag van bezoekers en pas je pagina aan op basis van deze inzichten. Dit helpt om je contactpagina effectiever te maken en de gebruikerservaring te verbeteren.

 

Bouw je website met sterke contactpagina in Kajabi

Kajabi is een alles-in-één platform waarin je jouw online business kan bouwen. Met ingebouwde websitepagina’s (inclusief die contactpagina 😉), custom made landingspagina’s, een beveiligde leeromgeving, mogelijkheid om te bloggen, podcasts te uploaden, coachtrajecten te organiseren en nog veel meer!

Veel van de voorbeelden uit dit artikel zijn (door ons) gebouwd in Kajabi. Nieuwsgierig wat wij en Kajabi voor jou kunnen betekenen? Probeer Kajabi nu 30 dagen gratis uit en ontvang ons Bonuspakket! Hierin zitten o.a. gratis Nederlandstalige Kajabi trainingen en een 1:1 Business Strategie gesprek met Bastiaan de Koning.

Aanmelden 30 dagen gratis Kajabi

 

Lotte
Website design & social media

 

Bastiaan de Koning - Officially Preferred Kajabi Expert

Sinds 2014 gespecialiseerd in het bouwen en verkopen van online cursussen en leeromgevingen. 100% gespecialiseerd in Kajabi en de enige Nederlandstalige Preferred Kajabi Expert. Sinds 2022 officieel template leverancier voor Kajabi en in mei 2024 uitgeroepen tot top partner van Kajabi in Austin Texas.

CONTACT