START KAJABI MET BONUSSEN
De psychologie achter een succesvolle verkooppagina - 7 psychologische tactieken
kajabi tips

De psychologie achter een succesvolle verkooppagina

Om een succesvolle online onderneming op te bouwen, moet je weten hoe je potentiële klanten kunt overtuigen. Je wilt dat ze actie ondernemen en jouw product of dienst kopen. Een van de meest effectieve manieren om dit te bereiken is met een aantrekkelijke en overtuigende verkooppagina.

In dit artikel duiken we dieper in de psychologie achter effectieve verkooppagina's en hoe Kajabi je hier bij kan helpen.

 

Wat is een verkooppagina of salespage?

Een verkooppagina, ook wel salespage genoemd, is een webpagina die als doel heeft om bezoekers te overtuigen je product of dienst te kopen. Op de verkooppagina worden de voordelen en unieke verkoopargumenten van het aanbod uitgelicht. Hierbij wordt er gebruik gemaakt van verschillende psychologische tactieken om de interesse van de bezoeker te wekken en vertrouwen op te bouwen, zodat zij uiteindelijk overgaan tot een aankoop.

 

7 Psychologische tactieken voor een overtuigende verkooppagina

 

1. Maak gebruik van de kracht van schaarste

Een hele functionele manier om mensen aan te zetten tot actie is het creëren van een gevoel van schaarste. Als je suggereert dat je product of dienst slechts beperkt beschikbaar is, zijn mensen eerder geneigd om snel een keuze te maken. Dit kun je doen door bijvoorbeeld een tijdelijke korting aan te bieden of door een beperkt aantal plekken beschikbaar te stellen voor een evenement of cursus. Je ziet dit heel veel bij websites als Booking dot com. Maar let er op dat het overtuigend blijft. op is echt op. Anders voelt een koper zich achteraf bekocht.

 

2. Sociaal bewijs - Social proof

Mensen zijn sociale wezens en hebben de neiging om het gedrag van anderen te volgen. Dit wordt ook wel ‘sociaal bewijs’ genoemd. Door getuigenissen en succesverhalen van eerdere klanten te delen, vergroot je de geloofwaardigheid van je aanbod. Met social proof overtuig je potentiële klanten dat jouw training of cursus echt werkt. Verhalen van anderen helpen je potentiële klant te overtuigen om jouw cursus te kopen, jouw webinar te volgen of een coach traject bij jou aan te vragen.

 

3. Autoriteit en expertise

Mensen zijn geneigd om iemand eerder te vertrouwen wanneer diegene als expert wordt gezien in een bepaald vakgebied. Maak daarom duidelijk op je verkooppagina wat jouw expertise is en wat jouw ervaringen zijn. Vermeld je opleiding, toon diploma’s en certificaten, deel publicaties - geschreven door jezelf of waar je in genoemd/geïnterviewd bent. Misschien heb je wel prijzen of onderscheidingen ontvangen die je op je verkooppagina kan delen. Al deze bewijzen van jouw autoritaire status zal je potentiële klanten een gerust gevoel geven. Zo weten ze dat bij jou ze in goede handen zijn.

 

4. Het belang van duidelijke en overtuigende titelteksten

Titelteksten grijpen de aandacht van je bezoekers. Ze moeten duidelijk, overtuigend en gericht zijn op de voordelen van jouw cursus of coachtraject. Je wilt de interesse van je lezers wekken, hun aandacht vasthouden. Je wilt dat ze verder lezen. Dit doe je door gebruik te maken van krachtige woorden en emotie. Steek dus voldoende tijd in het perfectioneren van je koppen, want dit is vaak het eerste wat je bezoekers zien. Je koppen bepalen of ze geïnteresseerd blijven.

 

5. Duidelijke call-to-actions

Een call-to-action (CTA) is een directe uitnodiging voor de bezoeker om een specifieke actie te ondernemen. Zoals het aanschaffen van een product, inschrijven voor een nieuwsbrief of aanvragen van meer informatie. Zorg ervoor dat je CTA’s opvallen (kleur en lettertype), duidelijk zijn (kort maar krachtig). Spoor de bezoeker aan tot actie (gebruik werkwoorden en actieve taal).

 

6. Visuele elementen

Mensen zijn heel visueel ingesteld. Het gebruik van visuele elementen, zoals foto’s, video's en grafieken, kan je verkooppagina dus een stuk aantrekkelijker en overtuigender maken. Maar let op, het moet geen plakboek worden. Gebruik deze visuele elementen puur om je boodschap te versterken, de aandacht van bezoekers vast te houden en de leesbaarheid van je pagina te vergroten.

 

7. Storytelling

Het vertellen van verhalen is een krachtige manier om een emotionele connectie met je bezoekers te maken. Deel je persoonlijke verhaal, de uitdagingen die je hebt overwonnen en hoe jouw product of dienst anderen heeft geholpen. Dit helpt je potentiële klanten zich met jou en je aanbod te identificeren, om vervolgens actie te ondernemen, namelijk het kopen van jouw cursus of coach traject.

 

Tip: verplaats je in je doelgroep

Investeer tijd en moeite in het begrijpen van de behoeften en verlangens van je doelgroep en gebruik deze inzichten om een verkooppagina te maken die aansluit bij hun verwachtingen en wensen. Houd altijd in gedachten dat het uiteindelijke doel van je verkooppagina is om een relatie met je potentiële klanten op te bouwen en hen te overtuigen van de waarde die jouw cursus of coaching biedt.

 

Bouw een verkooppagina in Kajabi

Hoe bouw je een goede verkooppagina in Kajabi? Kajabi heeft vele webpagina templates waar je uit kan kiezen, deze zijn al opgemaakt en kun je gebruiken als de basis voor jouw verkooppagina. Dit zijn wel Engelstalig geschreven pagina's. Wil je een Kajabi verkoppagina gebruiken die helemaal geoptimaliseerd is in het Nederlands en ook voor de Europese markt? Dan kun je ons Simple Elegant thema gebruiken. Deze verkooppagina is zo goed als af. je hoeft alleen je eigen afbeeldingen en teksten toe te voegen, waarbij je de standaard teksten als basis kan gebruiken.

Dankzij Kajabi's uitgebreide set tools en functies wordt het opzetten en optimaliseren van je verkooppagina appeltje eitje!

 

Schaarste

Schaarste is makkelijk te creëren met een count down timer. Met de count down timer in Kajabi kun je een aanbod ook daadwerkelijk laten verdwijnen wanneer de tijd voorbij is. Creëer het effect van schaarste met de handige ingebouwde timer, gepersonaliseerde aanbiedingen en de mogelijkheid om de beschikbaarheid van je aanbod te beperken.

 

Sociaal bewijs

Maak gebruik van testimonials en reviews op je pagina. Je kan hier de standaard tekstblokken voor gebruiken, maar ook de carrousel mogelijkheid in Kajabi. Deze testimonials kunnen geschreven teksten met een foto zijn of video’s waarin klanten hun positieve ervaringen met jouw product of dienst delen. Let er op dat je toestemming van je klant hebt om de testimonial te plaatsen. Niet iedereen wil dat hun naam op andere website s wordt vermeld.

 

Koppen en titelteksten

Maak je koppen opvallend in stijl, kleur en formaat. Je kan binnen Kajabi verschillende lettertypes gebruiken voor je kopteksten. Je kan ook een lettertype vanuit Google importeren of je eigen custom fonts uploaden. Mocht je dit willen, neem dan even contact met ons op, wij kunnen dit in een handomdraai voor je installeren!

 

Call to actions - CTA's

Kajabi biedt verschillende opties voor het toevoegen van call-to-actions op je verkooppagina, zoals buttons, banners en inschrijfformulieren. Je kunt de CTA’s stylen naar jouw hand met kleuren, uitlijning, formaat, etc., zodat ze perfect aansluiten bij de stijl van jouw bedrijf en je verkooppagina.

 

Visuele elementen

De interface van Kajabi maakt het eenvoudig om visuele elementen toe te voegen en aan te passen op je verkooppagina. Natuurlijk zijn er tekstblokken, afbeeldingen en video’s om als elementen toe te voegen. Kajabi biedt ook prijsoverzichten, cards, countdown timers, carrousels… en voor de echt tech savvy’s onder ons is er de mogelijkheid je eigen styling toe te voegen door middel van CSS code. Zo creëer je een aantrekkelijke en professionele pagina die je bezoekers aanspreekt.

Hulp nodig bij het mooi opmaken van je verkooppagina met visuele elementen? Lees hier wat we voor jou kunnen betekenen.

 

Tip: gebruik een template

Wat we je vooral willen aanraden is verschillende designs te proberen. Kajabi heeft verschillende templates waar je direct mee aan de slag kan. Of gebruik een van onze custom made templates. Door te experimenteren met ontwerpen, koppen, CTA's en andere elementen ontdek je wat het beste werkt voor jouw onderneming en doelgroep.

 

Conclusie

Of je nu een ervaren ondernemer bent of net begint met je online bedrijf, het toepassen van deze psychologische principes op je verkooppagina gaat je altijd helpen. Zeker in combinatie met Kajabi's gebruiksvriendelijke software kun je makkelijk en snel sterke en overtuigende verkooppagina maken. Hierdoor kun je meer klanten aantrekken, meer verkopen genereren en om zo je bedrijf laten groeien.

 

Probeer Kajabi gratis uit

Zet de psychologie achter overtuigende verkooppagina's in jouw voordeel en laat Kajabi je helpen bij het bouwen van een succesvolle online onderneming. Je zult merken dat je niet alleen meer verkopen genereert, maar ook duurzame relaties opbouwt met je klanten, waardoor je bedrijf op de lange termijn zal blijven groeien.

Ben jij klaar voor The Next Level? 

Probeer Kajabi nu 30 dagen gratis uit en ga aan de slag met jouw verkooppagina.

 

Lotte
Website design & social media

 

 

Bastiaan de Koning - Officially Preferred Kajabi Expert

Sinds 2014 gespecialiseerd in het bouwen en verkopen van online cursussen en leeromgevingen. 100% gespecialiseerd in Kajabi en de enige Nederlandstalige Preferred Kajabi Expert. Sinds 2022 officieel template leverancier voor Kajabi en in mei 2024 uitgeroepen tot top partner van Kajabi in Austin Texas.

CONTACT