DO NOT MISS OUT! AMAZING THINGS ARE COMING!

Nieuw bij Kajabi?

HOME


BLOG

AANBOD


VIDEO'S

SUPPORT


TOOLS

VACATURES


ENGLISH

LINKTOPAY


LEDEN

Onlien Marketing Funnels & Pipelines

Online marketing funnels & pipelines

kajabi pipelines online marketing

Beginnersfout nummer 1 van een nieuwe online ondernemer.

Ze hebben een geweldig idee voor een online cursus. Ze weten precies hoe je die moet maken. Ze zetten hun cursus online met goede elearning software (zoals Kajabi) en ze verwachten dat het geld komt binnen rollen. Want 1 ding is zeker, hun cursus beter is dan die van hun collega’s. En wellicht is dat ook zo. Ze wachtenen wachten... Helaas niemand koopt de cursus. Hoe kan dat nu, want de cursus is echt heel goed, veel beter dan die anderen…

Het aantal ondernemers dat in deze valkuil loopt is groot. Hun ambities reiken tot de hemel, maar de realiteit blijft ver achter. Er heerst in de online wereld een stille wens, dat verkopen automatisch gaat, dat je op een warm eiland achterover kunt leunen en kan genieten van de automatische geldstromen.

Maar als je net begint zal je niet zomaar ineens succes hebben en je cursus automatisch kunnen verkopen. Dat is om de simpele reden dat niemand weet dat jouw cursus bestaat of waar je cursus over gaat en hoe goed ie is.

Om je cursus te kunnen verkopen heb je een marketing nodig. Klinkt logisch, maar vaak zwaar onderschat. Marketing kost tijd, geld en frustratie (bij verkeerde verwachtingen). Dit traject moet je incalculeren in je ondernemersproces als je met online cursussen begint. Maar hoe gaaf is het als je dat proces (grotendeels) kan automatiseren met online marketing funnels? Als je het onder de knie hebt, komt dat warme eiland steeds dichterbij. 

Een online marketing funnel is een geautomatiseerd proces van webpagina’s, formulieren en emails waarin een potentiële klant geleidelijk en automatisch naar een productaanbod wordt geleid en tot de aankoop wordt verleid, zonder dat de verkoper daar actief bij is betrokken.

 

Voorbeelden van online marketing funnels

Online marketing funnels kunnen voor verschillende doeleinden worden ingezet. Denk aan het presenteren van je bedrijven om je potentiële klant overhalen om contact op te nemen. Of om je potentiële klant iets te laten kopen, of een webinar te volgen, of iets te laten kopen nadat ze een webinar hebben gevolgd.

Waar je een online marketing funnel ook voor inzet, je moet alle stappen waarvan je wilt dat je potentiële klant ze gaat doorlopen, zelf vooraf bedenken, structureren, opzetten en testen. En dat is een behoorlijk complexe klus, zeker als die je eerste online marketing funnel wordt. Laten we daarom een aantal verschillende online marketing funnels bespreken.

 

Het KlantGenerator model – de basis van de online marketing funnels

Dit is de meest elementaire online marketingfunnel die iedere online ondernemer moet kennen en begrijpen. Op basis van dit model is iedere complexere funnel te bedenken en uit te werken. Het onderstaande model stond aan de basis van ons bedrijf KlantGenerator B.V.

Stel je ontmoet iemand op een netwerkbijeenkomst, drinkt een kop koffie en deelt visitekaartjes uit. Dit is de echte wereld, offline, en je hoopt dat deze persoon jouw kaartje bewaard en ooit aan je zal denken en je website bezoekt. Hoop-marketing noem ik dit. Het is een arbeidsintensieve manier van marketing, die veel tijd kost met weinig effect, tenzij je zelf hard achter netwerkcontacten aanloopt. En voor mij is dat niet iets dat ik leuk vind.

Online werkt dat anders, je kan mensen vanaf sociale media, blogs, advertenties of zoekmachines naar jouw website leiden. Wanneer je op jouw website iets gratis kan aanbieden, waar zij naar op zoek zijn (een oplossing voor hun probleem) dan is de kans groot dat ze zich aanmelden voor jouw mailinglijst. Op dat moment kun je ze geautomatiseerd emails sturen zodat ze kennis maken met jouw bedrijf en product. Wanneer je ze dan een aanbod doet, dan zijn ze al op de hoogte van jouw bedrijf en eerder geneigd om te kopen. De inkomsten van je eerste aanbod kun je vervolgens gebruiken om je advertentiekosten te dekken. Je emails gebruik je om je sociale media weer te promoten. En zo is de cirkel rond. Een bijna oneindige bron van nieuwe klanten.

 

Webinar online marketing funnel

De online marketing funnel voor een webinar werkt anders dan het Klantgenerator mode. Bij het Klantgenerator model begint de emailserie te lopen na aanmelding van je potentiële klant. Bij een webinar funnel is de emailserie afhankelijk van een toekomstige datum en worden de emails in de tijd teruggerekend van die datum. Bijvoorbeeld 1 uur voorafgaand aan het webinar, 1 dag, 3 dagen of 10 dagen voorafgaand aan het webinar.

Een online marketing funnel voor webinars bestaat uit 2 gedeeltes. Het deel voorafgaand aan het webinar en een deel na afloop. Beide delen zijn op verschillende manieren op te bouwen.

De emailserie voorafgaand aan een webinar bestaat gewoonlijk uit een aantal reminders om mensen zeker in je webinar te krijgen. Daarnaast kun je deze emailserie ook gebruiken om mensen meer te informeren over je bedrijf, producten, trainingen, webinar en zelfs kun je al een pre-sell doen. Wanneer je net begint, is mijn advies om alleen reminders en informatie over je bedrijf te geven en vooral eerst te zorgen voor een steengoed webinar van waaruit je daadwerkelijk verkoopt.

De emailserie na afloop van een webinar bestaat uit vele varianten. Denk aan een replay voor de mensen die erbij zijn geweest, of juist niet bij zijn geweest. Denk aan reminder emails voor het aanbod dat je tijdens het webinar hebt gedaan, en dat alleen voor de aanwezigen, of alleen voor de mensen die het einde hebben gehaald. Er zijn echt heel veel mogelijkheden met het gevaar is dat je het te complex maakt. Bedenk dat een steengoed webinar mensen vasthoudt tot het eind en dat de meeste verkopen plaatsvinden aan mensen die het webinar hebben gezien. Dus maak je niet al te druk om de replays voor mensen die het gemist hebben.

 

Evergreen online marketing funnels

Een derde variant is de evergreen online marketing funnel. Een evergreen funnel kan zowel gebaseerd zijn op het Klantgenerator model als op een webinar model of een combinatie daarvan. Het verschil is dat deze funnel altijd doorloopt op basis van een onophoudelijke stroom nieuwe aanmeldingen, inclusief geautomatiseerde verkopen. Werken met evergreen funnels is echt ondernemen op de automatische piloot. Veel startende ondernemers hoor ik juist over deze variant beginnen, want wie wil er nu niet geld verdienen, zonder daar actief mee bezig te zijn. En ja, dat was ook wat mij riep jaren geleden. Het probleem is echter dat een evergreen funnel alleen kan werken wanneer je live webinar of gewone marketing funnel echt goed werkt. Je verkoopt altijd minder in een geautomatiseerde webinar dan in een live webinar. Dus als je live al niet kan verkopen, zal dan geautomatiseerd zeker niet werken. Mijn advies is eerst te oefenen met echte webinars, die te optimaliseren en daarna, voor dat product, een evergreen online marketing funnel op te zetten.

 

Software voor online marketing funnels

Er is veel software beschikbaar voor het opzetten van online marketing funnels. Bekende partijen zijn Clickfunnels, of Leadpages. Beide pakketten hebben heel veel mogelijkheden en zijn ongetwijfeld een lust voor de marketing nerd. Voor mij zijn ze te rommelig en specialistisch. Het A/B testen van de kleur van je button is niet iets dat de kassa laat riekelen. Goede content en marketing wel.

Je kan ook je eigen funnels opzetten met een Wordpress website. Het nadeel daarvan is dat je wel heel goed moet weten hoe jouw online marketing funnel er uit gaat zien. Wordpress is wat dat betreft niet het makkelijkste danwel overzichtelijkste pakket.

Kajabi heeft meerdere online marketing funnels klaar staan die je met 1 klik kan installeren. Kajabi noemt deze funnels pipelines. Een pipeline is precies hetzelfde, maar Kajabi zegt dat bij een pipeline er evenveel mensen ingaan als uitkomen. In tegenstelling tot een funnel waar je steeds mensen kwijt raakt (het Nederlandse woord voor funnel is fuik).

In Kajabi kun je kiezen voor verschillende online marketing funnel modellen. Van simpele weggever opt-in formulieren, dus volledige product launch formula modellen (zie Jeff Walker) of het OVO model (Brendon Burchard). Je kan deze funnels daarna helemaal naar je eigen hand zetten vervolgens.

Wanner je bij het Kajabi aanbod kijkt, lijkt het alsof je maar een beperkt aantal pipelines mag maken in Kajabi. Zo biedt het kleinste pakket ogenschijnlijk maar 3 pipelines. Dit is schijn, want je kan in ieder pakket zoveel online marketing funnels maken als je zelf maar wilt. Een pipeline is niet meer dan de blauwdruk voor een funnel, en als je die snapt, kun je zelf oneindig veel funnels maken met de landingspagina’s en de formulieren van Kajabi. Voor de echte Kajabi gebruiker is dat geen belemmering.

Probeer Kajabi 30 dagen gratis uit, meld je aan via deze site.
Krijg onze Nederlandstalige trainingen en ondersteuning gratis >>

 

Wat is de beste online marketing funnel?

Interessante vraag! Want dit hangt echt af van het doel van je funnel en jouw ervaring als marketeer. Wanneer je Frank Kern heet (zoek hem maar op) dan bouw je de meest geavanceerde funnels met allerlei lussen en linkjes om mensen zo ver te krijgen om te kopen. Hij kan het ook voor je doen, maar reken dan op een bedrag van ruim 5 cijfers.

De grap is dat vanuit de 80/20 regel geredeneerd, juist de meest simpele online marketing funnel het beste rendement behaald. Weggever > Opt-in > Emailserie > Aanbod. Herken je hem? Juist dit is het KlantGenerator model. Daarom moet je dit model eerst optimaliseren, voor je nieuwe onderdelen toevoegt en aanpast.

Voor de webinar funnel geldt: Aanmelding > reminders + teaser webinar > webinar live > reminder serie voor aankoop. Keep it simple.

Wanneer je deze twee online marketing funnels geoptimaliseerd hebt, zal je dat zeker terug zien op je bankrekening. Dat kan niet anders!

 

Wat is jouw ervaring met online marketing funnels? Welke software gebruik jij? Laat het weten in de commentaar sectie hier onder de blog.

Succes en groet,

Bastiaan

Bastiaan de Koning - Online Cursus & Kajabi Specialist

Sinds 2014 gespecialiseerd in het bouwen en verkopen van online cursussen en leeromgevingen. Kajabi Users NL is mijn site voor de ondersteuning van Kajabi gebruikers. Opgericht in overleg met Kajabi zelf. Heb je vragen over Kajabi of Linktopay? Stuur ons een berichtje.

Contact