START KAJABI MET BONUSSEN
Hoe maak je een groepscoaching programma?
online coaching

Hoe maak je een groepscoaching programma?

Groepscoaching of team coaching kan van onschatbare waarde zijn voor jouw klanten. De deelnemers worden door elkaar gemotiveerd en ondersteund, ze voelen zich een onderdeel van een community. Daarbij kunnen de vragen die gesteld worden en de discussies die gehouden worden, voor een verrijking van jouw cursus zorgen. En daarbij een extra dimensie geven aan de ontwikkeling van jouw coachklanten.

Zit jij al te springen om een groepscoaching programma te lanceren, maar vraag je je nog af hoe je dit het beste doet? Lees dan snel verder.

 

Wat is groepscoaching?

Groepscoaching programma’s zijn coaching sessies die benaderd worden vanuit cohort coaching. Deelnemers beginnen tegelijkertijd aan een coachtraject, waarbij ze gezamenlijk begeleid worden. Ze vorderen op eigen tempo en maken ieder eigen assessments om te toetsen of ze de lesstof goed begrepen hebben. In de kern is groepscoaching een online training met het voordeel dat je support krijgt van je medestudenten.

Veel beginnende coaches bieden één-op-één coaching aan. Maar na verloop van tijd krijg je het gevoel vast te lopen. Je komt uren tekort en het is onmogelijk om iedereen in te kunnen plannen. Herkenbaar? Dan is dit het moment om groepscoaching te gaan doen. Door meerdere mensen tegelijkertijd te coachen, win je niet alleen tijd, je verbetert ook de kwaliteit van je trainingen.

Er zijn drie manieren om groepscoaching te geven, waarvan iedere vorm eigen voor- en nadelen heeft. Of je nou al eens eerder een groepscoaching programma hebt gemaakt, of dat dit je eerste keer is, het is verstandig om uit te plannen hoe je jouw programma structuur gaat geven. Gebruik dit stappenplan als basis.

 

Wat moet je weten voordat je een groepscoaching programma gaat ontwikkelen?

Voordat je aan de slag gaat met groepscoaching of team coaching, moet je jezelf een aantal vragen stellen:

  • Hoeveel klanten zitten er in mijn eerste groep?
  • Welke contentvorm(en) heb ik al gemaakt en hoe ga ik deze delen binnen de groep?
  • Wat heeft de klant nodig om actie te ondernemen? Is er iets wat ik kan doen om dit strakker en makkelijker te laten verlopen?

Zodra je een duidelijk idee hebt wie jouw coachklant is en welke handvaten je jouw klant gaat aanbieden, kun je beginnen je programma samen te stellen.

 

Hoe maak je een programma voor groepscoaching?

Het is van belang om al je opties te kennen, voordat je begint met het maken van een gestructureerd programma. De meeste groepscoachings volgen één van deze drie modellen:

  • Het cohort model
  • Het programma model
  • Het membership model

 Alle drie de modellen bieden een geavanceerde manier van coaching die voor een verschil in het leven van jouw coachklant zal zorgen. Maar bij elk model moet je een andere mate van tijd en aandacht geven aan jouw klanten. Ik neem elk model met je door.

 

Het cohort model

Deze vorm van coaching komt het meest overeen met het traditionele klaslokaal. Deelnemers schrijven zich in en iedereen begint op dezelfde datum. Dit betekent dat alle deelnemers elke stap van het programma op hetzelfde moment volgen, van begin tot eind.

Dit model is ideaal voor coaches die net beginnen aan groepscoaching of wanneer je een ingewikkeld onderwerp hebt, waarbij studenten veel begeleiding nodig hebben. Ook is dit een goed model om een pilot programma in te doen en te bepalen hoe jouw ideale publiek jouw programma-aanbod ontvangt.

Het cohort model vereist een technische opzet en beheer. Eerst moet je jouw product lanceren. Vervolgens moet het mogelijk zijn om live training sessies te geven, de cursisten toegang tot de training te bieden binnen een ledenomgeving en waarschijnlijk wil je ook een community maken, waarbinnen studenten met elkaar in gesprek kunnen gaan.

Maar, het hoeft niet ingewikkeld en supertechnisch te worden. Met Kajabi is dit proces heel gemakkelijk. Ik laat je straks zien hoe het werkt.

Omdat het cohort model afhankelijk is van live coaching sessies, is het vanzelfsprekend dat je dit model aanpast zodat het binnen jouw planning past. Dit kan je een leidraad geven bij het bepalen van de duur en lengte van je programma en lesrooster.

 

Het programmamodel

Dit is een evergreen model, een laagdrempelig coaching programma die voor een bepaalde tijd loopt. Klanten kunnen zich aanmelden op elk gegeven moment en ze krijgen dripped content aangeboden. De duur van het programma en het schema zijn hierbij van tevoren bepaald via de drip. Het programma begint wanneer de klant zich aanmeldt en eindigt wanneer de laatste les is afgerond.

Normaalgesproken duurt dit type programma zo’n 8 tot 12 weken. Het kan zijn dat je slechts in een bepaalde periode kan aanmelden. Je wekt hiermee de indruk dat je een limited-quantity-offer doet, een aanbod waarin slechts voor een beperkt aantal deelnemers ruimte is. Deze schaarste helpt je het aantal aanmeldingen omhoog te krijgen, wat maakt dat dit programmamodel een populair model is voor groepscoaching.

Net als cohort coaching, kan dit model een uitdaging zijn om op te zetten. Geen zorgen, wanneer je de kern van je content al klaar hebt staan, is het enige wat je nog moet doen het automatiseren van de drip-content.

De meeste groepscoaches starten met een membership of cohort model en werken daarna toe naar een programmamodel, nadat ze een hoog aantal coachklanten hebben bereikt. Door hier de overstap naar te maken, wordt je programma volledig geautomatiseerd en creëer je de ruimte voor jezelf om je volgende programma of cursus te ontwikkelen.

 

Het membership model

Het membership groepscoaching model is ook een evergreen programma, waar geen vaste begin- of einddata aan vastzitten. Klanten hebben de vrijheid om op elk moment te starten en iedereen heeft toegang tot coaching en training op hetzelfde moment.

Een voorbeeld: je kan wekelijkse of maandelijkse groepscoaching sessies aanbieden met een community en een ledenomgeving. Elke sessie biedt support waarvan je weet dat de deelnemers het nodig hebben, maar de informatie hoeft niet op een opeenvolgende volgorde worden aangeboden.

Als het op groepscoaching aankomt is dit een populair model, en niet zonder reden. De drempel voor klanten om zich aan te melden ligt laag. Ook is het programma flexibel en je kan binnen het programma op- of afschalen. Een derde selling point van het membership model is dat je jouw klanten vaak lang bij je houdt.

Je kan dit model gebruiken als upsell voor alumni van je voorgaande cursus(sen) of voor mensen die van tijd tot tijd even een check-in nodig hebben. Het is gemakkelijker om dit programma te verkopen aan een bestaande klant, je hebt er minder werk aan en je haalt er meer voordelen uit, voor jezelf én voor je klant. Ideaal toch?

 

Groepscoaching tips

Of je nou voor het eerst een groepscoaching programma maakt of dat je een stap naar the next level wilt zetten, het is goed om een aantal belangrijke punten in je achterhoofd te houden.

 

Keep it simple

Het opzetten en runnen van een groepscoaching programma moet eenvoudig zijn. Hou het zo makkelijk mogelijk voor mensen om te vinden waar ze naar op zoek zijn en jouw programma te doorlopen.

Door je opzet simpel te houden, verminder je het aantal uren werk dat je in het runnen van jouw coaching programma moet stoppen. Daarnaast maak je het ook makkelijker voor de deelnemers om je training te blijven volgen.

 

Stel de juiste vragen

Door aan het begin en einde van elke sessie aangrijpende vragen te stellen, ben je ervan verzekerd dat iedereen met dezelfde en de juiste insteek jouw programma volgt. Vraag de deelnemers bijvoorbeeld waar ze graag op willen focussen, wat ze zoal geleerd hebben, wat hun successen zijn en wat ze graag uit deze specifieke sessie willen halen. Nodig je deelnemers uit om eureka momenten te delen en de stappen naar succes te vieren, hoe klein deze ook mogen zijn.

Door dit elke keer te doen, zullen je klanten uitkijken naar meer ondersteuning en begeleiding van jou, terwijl ze jouw voorbeelden opvolgen. Op deze manier houd je je klanten langer bij je en versterk je jouw positie en merk als coach.

 

Ieder mens leert op een andere manier

Alle vormen van lesgeven zullen naar voren komen wanneer je begint met het coachen van een groep of team. Sommige mensen gedijen goed binnen een grote groep, terwijl anderen alleen uit hun schulp kruipen wanneer ze in een koppel, één-op-één, werken. Dan zijn er nog mensen die zich geïnspireerd voelen in break-out groepen, waarbinnen veel gediscussieerd wordt. En nog weer anderen kunnen zich het beste uiten door te schrijven.

Door hier rekening mee te houden en te focussen op waar de groep de meeste waarde aan hecht met jou als hun coach, kun je de sleutel vinden naar het succes van jouw groepscoaching programma.

 

Less is more

Tot slot, maar zeker niet onbelangrijk, onthoud dat less is more, ook als het aan komt op groepscoaching. Je kan beter heel precies focussen op wat je cursisten nodig hebben, dan dat je ze overspoelt met heel veel informatie, technieken, video’s en denkwerk.

Hoe minder informatie je geeft, hoe makkelijker ze de informatie tot zich zullen nemen en in hun eigen tempo kunnen verwerken. Je creëert zo nog veel meer eureka momenten, en welke coach wil dat nou niet!

 

Groepscoaching in Kajabi

Met Kajabi kan je heel gemakkelijk een aantrekkelijk groepscoaching programma opzetten die ondersteuning biedt aan je klanten. Je houdt hiermee je klanten bij je op de lange termijn. 

Om je groepscoaching programma te structureren binnen Kajabi heb je twee producten nodig: een Membership en een Community.

Ik laat je zien hoe je dit doet: 

Klik op Products > Create a Product. Afhankelijk van de versie die je hebt zie je templates staan voor verschillende producten. Deze templates komen in feite op hetzelfde neer. Je kan elke cursus ombouwen naar een van deze templates, het gaat erom wat je erin zet. Probeer het maar eens uit door verschillende templates aan te klikken.

Zoals je ziet, het zijn in principe dezelfde soort producten, alleen de inhoud is anders. Dus als je een membership gaat maken, denk dan na over de onderdelen die jouw memberhsip toegevoegde waarde geven.

Ook de community is zeer aan te raden. Je creëert dan een plek waar je klanten in een veilige omgeving naar elkaar kunnen uitreiken en met elkaar het gesprek aan kunnen gaan. Binnen de Community kan je specifieke topics voor discussie aanmaken en posten op je community feed.

 

 

Wanneer je een live training sessie organiseert, kan je gebruik maken van de community om je deelnemers eraan te herinneren dat de sessie eraan komt en hen eventueel aan te sporen om bepaalde opdrachten te maken of iets voor te bereiden. Ook kan je een alert sturen om te laten weten dat je nieuwe content geüpload hebt binnen je membership.

 

Aan de slag

Nu je weet welke vormen van groepscoaching er zijn en hoe je dit in Kajabi kan realiseren, kan je zelf aan de slag gaan.

Heb je nog geen Kajabi, maar ben je wel benieuwd naar het opzetten van een groepscoaching binnen Kajabi? Je kan het nu 30 dagen gratis uitproberen!

 

Meld je aan via deze site, krijg onze Nederlandstalige trainingen en ondersteuning gratis >>

 

 

Deze blog is geïnspireerd op de blog van Kajabi.

 

Lotte
Website design & social media

 

 

 

Bastiaan de Koning - Officially Preferred Kajabi Expert

Sinds 2014 gespecialiseerd in het bouwen en verkopen van online cursussen en leeromgevingen. 100% gespecialiseerd in Kajabi en de enige Nederlandstalige Preferred Kajabi Expert. Sinds 2022 officieel template leverancier voor Kajabi en in mei 2024 uitgeroepen tot top partner van Kajabi in Austin Texas.

CONTACT