START MET KAJABI
Boost je contentstrategie: hergebruik je content

Boost je contentstrategie: hergebruik je content

online marketing

Zal ik je een geheim verklappen? Je content zichtbaar krijgen onder je doelgroep heeft minder te maken met kwaliteit en kwantiteit. Het zit hem in het hergebruiken. Doe je dit op een goede manier dan kan dit je veel tijd besparen. Daarnaast zorgt je hergebruikte content voor meer zichtbaarheid en vindbaarheid. Wat weer resulteert in meer leads en meer verkopen. 

Kortgezegd, je kan betere resultaten behalen met minder content. Dat klinkt toch als muziek in de oren?

De vraag is, wat is die ‘goede manier’ van hergebruiken? En hoe kan je deze marketingstrategie inzetten om je business te laten groeien? Blijf lezen, want in deze blog vertel ik je precies wat het hergebruiken van content precies inhoudt en geef ik je tips en voorbeelden voor jouw recycle strategie.

 

Wat houdt content hergebruiken in?

Met het hergebruiken van je content geef je een nieuw doel aan de inhoud. Je zet bestaande content in door het opnieuw vorm te geven. Het biedt de mogelijkheid om het beste uit je content te halen, of het nou een stuk is wat je onlangs gemaakt hebt of dat het al aan het verstoffen is op de achterste plank van je online business. Je kan één idee omzetten tot tientallen vormen van content. Je kan oude content vernieuwen of updaten, zodat je content op de lange termijn resultaten blijft opleveren.

 

De voordelen van het hergebruiken van content

Ik heb al een aantal voordelen genoemd van het hergebruiken van je content. Maar ik zal het nog even op een rijtje zetten:

  • Allereerst zorgt het voor de groei van je online business.
  • Het vergroot het aantal momenten van interactie met jouw doelgroep.
  • Je wordt beter zichtbaar, ook bij een nieuw publiek.
  • Je genereert meer leads, wat weer tot meer verkopen kan leiden.

Echt waar, deze resultaten zijn te behalen zonder dat je elke dag nieuwe content moet knallen. Dit levert je meer tijd op om te focussen op je online cursus of coaching programma.

Content recyclen is ook prettiger voor je klanten en je fans. Je transformeert je content in andere vormen: tekst naar video, video naar audio, etc. Omdat iedereen aan een andere leerstijl de voorkeur geeft, maak je jouw content meer divers en breder toegankelijker voor je publiek.

En hoe leren wij mensen het beste? Juist: herhalen, herhalen, herhalen. Doordat je jouw content vaker herhaalt, op een iets andere manier, zal de inhoud beter blijven hangen bij jouw doelgroep. Zo zullen ze jouw merk beter blijven herinneren.

 

Contentstrategie voor recyclebare content

Het is goed om te weten dat niet alle content geschikt is om te hergebruiken. Het is ook zeker niet te bedoeling om elk stukje content dat je al hebt nieuw leven in te blazen. Dan ben je jezelf alleen maar méér werk aan het opleggen en dat is juist wat je níét wilt. 

Ga in plaats daarvan op zoek naar je beste stukken content die het écht waard zijn om nog een keer onder de aandacht te brengen bij je doelgroep. 

Er zijn drie opties om uit te kiezen:

  • Evergreen content: content die altijd accuraat blijft, of deze nou drie jaar oud is of drie maanden oud. Check wel altijd of er niet het een en ander geüpdatet moet worden voor je deze content opnieuw publiceert.
  • Populaire content: content die veel gedeeld wordt, en die veel verkeer oplevert (reacties, likes, etc.). Via statistieken en analytics kun je zien welke stukken content populair zijn en veel verkeer hebben opgeleverd in het verleden.
  • Gedateerde content: deze content is misschien oud, maar dat wil niet zeggen dat het ‘dood’ is. Als het onderwerp nog steeds relevant is, is het vaak een kwestie van updaten naar de huidige situatie en je hebt opnieuw een waardevol stuk content om te delen. Let wel, alleen als je slechts een aantal aanpassingen moet doen heeft het zin om deze content te recyclen. Moet er heel veel aangepast worden, vraag jezelf dan af of het überhaupt zin heeft of dat je het misschien beter kan verwijderen, omdat het jouw merk niet meer ten goede komt.

 

Creëer jouw workflow voor het hergebruiken van je content

Om boven op je contentproductie te blijven, raad ik je aan een workflow te creëren die past bij de doelen en vormen van je content.

Kies de juiste platformen. Dit hangt uiteraard af van waar je publiek zich online bevindt, maar jouw voorkeuren tellen ook mee! Vaak zie je dat content creators goed zijn in een specifieke contentvorm: tekst (bijv. blogs), video (bijv. reels), audio (bijv. podcasts) of grafisch (bijv. infographics). Dit is je beginpunt, vanuit daar probeer je een middenweg te vinden tussen het type content dat jij graag creëert en wat je publiek graag te zien krijgt.

 

Voorbeeld van een workflow

Stel, jouw voorkeursmedium is video, maar je wilt graag ook een podcast en blogartikel posten. Dan kan je jouw workflow als volgt vormgeven:

  1. Je filmt je video.
  2. Je trekt de audio los van de video om als podcast te publiceren.
  3. Het transcript van je video zet je om tot blogartikel.
  4. Je maakt korte video clips en quotes voor je sociale media kanalen.

Of, je publiceert de content eerst op je sociale media. Dan is deze workflow een optie:

  1. Creëer een bericht voor je sociale media
  2. Maak een uitgebreidere versie van deze post als blogartikel.
  3. Dit blogartikel houd je als leidraad voor je video.
  4. Je trekt de audio los van de video om als podcast te publiceren.

 Het idee van een workflow is om een manier te vinden van contentcreatie die voor jou het makkelijkst te realiseren is. Vervolgens zet je dit om tot andere contentvormen.

 

Tip

Om te weten welke contentvormen en onderwerpen het beste presteren, is het goed om te kijken naar je statistieken. Maak gebruik van deze informatie om je strategie en workflow te fine tunen en te verbeteren. Na verloop van tijd is je workflow zo gestroomlijnd dat je resultaten verbeteren zonder dat je er veel (extra) tijd in hoeft te steken!

 

Inspiratie en voorbeelden van content hergebruiken

Tijd om aan de slag te gaan! Ik geef je een aantal ideeën en tips voor het hergebruiken van verschillende contentvormen: sociale media, tekstuele content, video en audio content en visuele content.

 

Sociale media content hergebruiken

Je publiek zit zeer waarschijnlijk al op een van de vele sociale media kanalen. Je kan het hergebruiken van content toepassen in je marketingstrategie. Dit kan je als volgt doen: 

  • Maak quotes van je content (blog, podcast of video) en maak hier iets grafisch of een tweet van.
  • Maak van een van je onderwerpen een LinkedIn of Facebook post.
  • Creëer een infographic om overzichten (lijstjes) of statistieken te delen.
  • Knip YouTube video’s of opgenomen webinars in korte stukjes video van 1 minuut, deze kan je vervolgens delen op Instagram Reels, TikTok, YouTube Shorts of je maakt er een Pinterest pin van.

 

Tekstuele content hergebruiken

Tekstuele content hergebruiken kan met teksten van én voor je website, marketing/communicatie-uitingen, verkoopteksten en andere platformen. Een aantal manieren om dit toe te passen:

  • Maak een PDF of ebook van je blogartikelen.
  • Of andersom: maak losse blogartikelen van je gids of ebook.
  • Verwerk je blogartikel in een nieuwsbrief.
  • Gebruik je blogartikel als leidraad voor een video.
  • Gebruik je blogartikel als leidraad voor een webinar.
  • Verwerk de vragen uit je FAQ (veel gestelde vragen) in een blogartikel.

 

Video en audio content hergebruiken

Je video en audio content doen het hoe dan ook goed in het huidige medialandschap. Podcasts zijn onwijs populair. En video content is een van de meest effectieve manieren om klanten aan te trekken. Om je voordeel te pakken uit deze trends, is het verstandig om beide vormen te gebruiken in je strategie. Ik geef je weer een aantal ideeën:

  • Maak video tutorials van je webinar.
  • Verwerk je video tutorial in een Instagram Reel of een TikTok.
  • Maak een case study van een interview.
  • Neem je podcast ook op als video en plaats deze op YouTube, je website of social media.
  • Je podcast kan je ook verwerken tot blogartikel.

 

Grafische content hergebruiken

Als je veel visuele elementen gebruikt in je cursus of op je website, kun je deze heel goed inzetten voor je contentstrategie. Een aantal ideeën:

  • Maak een infographic van een slideshow uit je cursus of webinar.
  • Maak van een grote infographic een kleinere en post deze op sociale media, of maak er bijvoorbeeld een thread van op Twitter.
  • Gebruik je infographics als beeldmateriaal in je video, in plaats van alleen maar een ‘talking head’.

 

Met welke software kan ik gemakkelijk mijn content hergebruiken?

Dat het hergebruiken van je content een goede zet is voor meer verkeer naar je site, meer interactie met je doelgroep en meer verkopen, hebben we inmiddels vastgesteld. De manieren om dit te doen hebben we nu ook in beeld. Maar is er ook handige software om gemakkelijk je hergebruikte content op te publiceren?

Het antwoord is: Kajabi.

Kajabi is het alles-in-één softwareprogramma voor je online coaching business. Het is een programma waarop je jouw website hebt, een beveiligde leeromgeving, de mogelijkheid om blogs, video’s en podcasts te publiceren en nog veel meer. Wij gebruiken Kajabi al 14 jaar, met grote tevredenheid.

Probeer Kajabi 30 dagen gratis uit en ontdek zelf hoe dit pakket jouw business kan helpen groeien.


Je krijgt niet alleen 30 dagen de tijd om Kajabi uit te proberen, ook ontvang je ons ondersteuningspakket helemaal gratis!

Ik ben benieuwd welke strategie jij toe gaat passen. Heb je vragen over deze blog of over Kajabi? Stel ze gerust. 

Veel succes!

 

Lotte
Website design & social media

 

Deze blog is geïnspireerd op het artikel van Kajabi.

 

 

Bastiaan de Koning - Online Cursus & Kajabi Specialist

Sinds 2014 gespecialiseerd in het bouwen en verkopen van online cursussen en leeromgevingen. Kajabi Users NL is onze website voor de ondersteuning van Kajabi gebruikers. Opgericht in overleg met Kajabi zelf. Heb je vragen over Kajabi of Linktopay? Stuur ons een berichtje.

CONTACT