December Deal: 60 Dagen Kajabi gratis uitproberen + toegang januari challenge
Aanmelden voor:

22

DAG

19

UUR

54

MIN

16

SEC

START MET KAJABI
5 stappen om je mailinglijst te laten groeien met social media

5 Stappen om je mailinglijst te laten groeien met social media

online business online marketing

Sociale media zijn niet meer weg te denken. Veel businesses zijn steeds meer afhankelijk van sociale media. Je ziet veel ondernemers die naast hun business op Instagram aan het ‘influencen’ zijn. Sociale media zijn een goede manier van volgers verzamelen. Maar vergeet ook je mailinglijst niet! 

De meest waardevolle connecties maak je met de mensen die naar jou toekomen met een hulpvraag of die aangeven dat ze op de hoogte willen blijven van jouw business. Hiervoor heb je toch echt een mailinglijst nodig.

Je kan sociale media heel goed gebruiken om je mailinglijst te laten groeien. Hoe? Dat leggen we je uit in deze 5 stappen.

 

Wat is een mailinglijst?

Je mailinglijst is een verzameling van namen en emailadressen van de mensen die geïnteresseerd zijn in jouw business. Misschien hebben ze een ebook of andere freebie van je gedownload, of een product van je gekocht. Misschien hebben ze wel een blog artikel van je gelezen en waren ze zo enthousiast dat ze zich hebben aangemeld om op de hoogte te blijven. 

Deze mensen worden ‘subscribers’ of abonnees genoemd. Ze hebben zich vrijwillig aangemeld, of toestemming gegeven dat jij hen updates, kortingen en aanbiedingen mag sturen. Sterker nog, dit verwachten ze van je.

 

Waarom heb je een mailinglijst nodig?

Email is toch dood? Ik word gek van alle emails in mijn mail box. Ik wil niet spammen!

Dit zijn excuses van mensen die de kracht van emailmarketing (nog) niet gezien hebben. Emailmarketing is een van de beste manieren om nieuwe klanten te verwelkomen en je business te laten groeien. Wist je dat email je twee keer zo snel inkomsten kan opleveren dan sociale media?

Vraag je: controleer jij je email 's-morgens ook voordat je ontbeten hebt? Geloof me, meer dan de helft van de mensen doet dat. Email is nog steeds springlevend. 

Maar je moet wel goede content maken. Een goede schrijver die weet hoe je goede email content schrijft, slaagt erin om de interesse van klanten te wekken, een vertrouwensband te realiseren en interactie te realiseren.

Je kan er mee spelen, variëren. Je zit niet vast aan standaard berichten die al je volgers zullen waarderen. Je kan berichten aanpassen aan je verschillende doelgroepen. Of automations aan je mail toevoegen die samen de juiste boodschap overbrengt aan de juiste mensen, op het juiste moment.

Je hebt het vast wel gemerkt. Veel mensen missen je berichten op sociale media, zeker de zakelijke berichten. Wanneer je niet adverteert of boost, zien de meeste mensen jouw zakelijke sociale media berichten helemaal niet. Maar een email komen ze hoe dan ook tegen in hun mailbox. Waar jij keihard moet werken om het algoritme van sociale media te kraken, werkt je mailinglijst automatisch voor jou. Met emailmarketing behoud jij de controle.

Dus hoe gaaf is het om je sociale media volgers ook op je mailinglijst te krijgen.

 

5 stappen om je mailinglijst te laten groeien

Ik heb vijf stappen om je mailinglijst te laten groeien met behulp van sociale media. Onthoud bij elke stap dat je boodschap altijd duidelijk moet zijn en makkelijk moet zijn om te volgen. Je berichten zou je kunnen zien als straatlantarens langs een donkere weg die uitkomt op een plek waar je volgers heel graag heen willen.

Ben je er klaar voor? Daar gaan we.

 

Stap 1. Maak een opt-in landingspagina

Dit wordt ook wel een lead-capture pagina genoemd. Goede Nederlandstalige woorden zijn er niet: aanmeldpagina of inschrijfpagina. Op deze pagina kunnen bezoekers van je website zich aanmelden voor jouw mailinglijst door bijvoorbeeld een freebie op te vragen. Op deze pagina staat een pakkende tekst en een aanmeldformulier. Je promoot hierop je freebie of lead magnet, dit kan zijn: een nieuwsbrief, een gratis cursus, een ebook of PDF download, of je biedt een webinar aan. 

Deze landingspagina heeft slechts één doel: het laten groeien van je mailinglijst. Het enige wat je wilt, is dat mensen zich aan te melden voor je gratis aanbod.

In stap 5 gaan we dieper in op hoe je mensen naar deze landingspagina kunt leiden, maar eerst heb je een zogeheten lead magnet nodig.

 

Stap 2. Creëer een lead magnet

Een lead magnet, freebie of weggever is een cadeautje in ruil voor ruil voor contactinformatie. Mensen melden zich aan met hun mailadres op jouw website om de freebie in hun mailbox te ontvangen. Deze mailadressen komen op je mailinglijst, zodat je contact kan blijven houden met deze abonnees, om hen op de hoogte te houden en zo nu en dan een ander aanbod te doen.

Op onze eigen pagina hebben we een ebook als lead magnet.


Marketing guru en Kajabi Hero Amy Porterfield biedt een gratis webinar aan.

 

Stap 3. Maak een opt-in formulier

Op je opt-in pagina heb je natuurlijk ook een aanmeldformulier nodig. Dit zogeheten opt-in formulier zorgt ervoor dat de mensen die hun mailadres achter laten op jouw mailinglijst terecht komen. Zoals ik in stap 2 al aangaf, mensen laten hun email achter om de freebie in hun mailbox te ontvangen. Het is belangrijk dat je formulier de volgende data verzamelt:

  • Voornaam
  • Emailadres 

Waarom ook de voornaam? Je wilt je abonnees namelijk in je nieuwsbrieven aan kunnen spreken met hun voornaam, om het persoonlijker te laten worden. Als je alleen om het mailadres vraagt komt dat zo raar over:

“Hi jandoedel @ voorbeeld. nl,
Ik heb een leuk nieuwtje voor je. De deuren voor mijn volgende cursus openen over 2 weken. ….”

Dat wil je natuurlijk voorkomen, dus vraag om de voornaam. Maar wees voorzichtig om meer informatie te vragen. Hoe meer info, zoals telefoonnummers, geboortedatum, adresgegevens, hoe minder mensen jouw freebie zullen opvragen. Veel informatie opvragen is een showstopper.

Dit formulier kun je heel makkelijk op je opt-in pagina zetten. Binnen Kajabi is dat met 1 klik geregeld. Wanneer je met een extern mailsysteem werkt zoals ActivaCampaign, dan heb je of een externe plug-in nodig, of je moet wat code kopiëren en plakken op je website.

 

Stap 4. Je lijst indelen

Je lijst is aan het groeien, super! De software van je emailmarketing kan je helpen om je mailinglijst juist in te delen en te ordenen, zodat je doelbewust je berichten kan sturen, die je abonnees zullen waarderen.

Binnen Kajabi kan je heel gemakkelijk je lijst beheren via People. Je lijst wordt hier opgedeeld in drie groepen:

  • Contacts: dit zijn alle mensen die zich hebben geabonneerd, toegang tot een aanbod (gekregen of aangeschaft) of zich afgemeld voor je mailinglijst.
  • Members: deze mensen hebben toegang tot het ledengedeelte van de website.
  • Subscribers: deze mensen hebben het opt-in formulier ingevuld om je marketing emails te ontvangen.

Binnen deze groepen kun je sorteren op allerlei opties. Via welk formulier ze binnen zijn gekomen. Welk ebook ze hebben gedownload of welk product ze hebben gekocht. Door je lijst te sorteren kun je weer veel gerichtere emails sturen aan de juiste mensen. 

Zoals je in ons plaatje hierboven kunt zien, vragen wij of mensen Kajabi gebruiken, kennen, of nog nooit van gehoord hebben. Op dit manier weten we direct waar onze volgers staan en daar passen we onze mailings op aan.

 

Stap 5. Je lead magnet promoten

Je hebt je lead magnet met een landingspagina gemaakt, hier een opt-in formulier op geplaatst om abonnees te verzamelen voor je mailinglijst. En dan gebeurt er niets. Want als niemand weet dat jij die geweldige weggever hebt, dan zullen ze hem ook niet downloaden. De volgende stap is dus het promoten van je lead magnet.

Ons advies is om je weggever op verschillende plaatsen te zetten: op de homepagina van je website, als pop-up, een afbeelding, tekstvlak of simpelweg een opt-in formulier. Voeg je lead magnet pagina toe aan de menubalk met een opvallende en prikkelende naam, bijvoorbeeld ‘Gratis webinar’ of ‘Gratis ebook’.

Naast de menubalk kan je je lead magnet ook op de volgende plekken zetten:

  • Sidebar van je blog;
  • In je blogartikelen of gastblogartikelen;
  • Binnen een forum;
  • In een podcast interview.

Hier een aantal voorbeelden van hoe Leanne van Helio dit doet:

 
Ze heeft een opt-in formulier voor een gratis e-book bovenaan haar homepagina staan.

Even later, als je wat langer op de site bent, verschijnt er nog een pop-up in beeld:

 

Promotie op sociale media

Tot slot, want daar begonnen we mee, promoot je lead magnet ook op je sociale media kanalen. Hierop praat je tegen nieuwe warme connecties. Je vrienden, fans en volgers hebben al interesse getoond in wie je bent en wat je doet. Dus is het logisch dat je de lead magnet richting deze connecties promoot. Noem je lead magnet meerdere keren. Leid je volgers er keer op keer weer naar toe. En gebruik eventueel advertenties om veel sneller je mailinglijst te laten groeien.

Een voorbeeld van hoe Amy Porterfield dit doet op LinkedIn:

 

 

Het maakt eigenlijk niet uit welk sociale media kanaal je hiervoor gebruikt. Facebook, Instagram, Twitter. Het kan allemaal. Als je het maar consequent doet ;-).

 

Waarom zou ik een mailinglijst bouwen op basis van mijn volgers sociale media?

Het antwoord is simpel, je hebt al een groep mensen die geïnteresseerd is in wat jij doet en wat je te bieden hebt. Ze kennen je, vinden je leuk en vertrouwen je (Know, Like, Trust). 

Als het goed is, zijn je volgers bijna dagelijks online. En hoe waardevol dat ook is, je maakt gebruik van een platform waar jij geen zeggenschap over hebt. Algoritmes veranderen en je kan er nooit zeker van zijn dat je berichten getoond worden aan je volgers.

Met email bepaal jij helemaal zelf wanneer jouw bericht bij je volgers terecht komt. Wil je meer data? Geen probleem. Met een mailinglijst kan je achterhalen wat de openratio is, hoeveel mensen doorklikken en wat de conversieratio is. Dit geeft je waardevolle informatie over wat je publiek graag ziet.

Je hebt dus volledig de controle over je marketingcampagnes.

Maar bovenal, sociale media hebben niet het eeuwig leven. Facebook is niet meer zo populair als het 5 jaar geleden was. De vraag is waar het staat over nog eens 5 jaar? En remember Hyves, iedereen boven de 30 had dit 15 jaar geleden. Het was binnen een jaar verdrongen door Facebook. Iets wat TikTok en Instagram op dit moment ook doen. Wanneer je alleen op een sociaal media platform actief bent, bestaat de kans dat je business klappen oploopt omdat de populariteit van zo'n platform plotseling afneemt.

 

Je mailinglijst laten groeien binnen Kajabi

Keep it simple. Kajabi heeft een ingebouwd emailmarketing systeem. Ik vertelde het al in stap 4. Je kan heel gemakkelijk je lijst beheren via de People functie. Binnen een paar klikken heb je je hele opt-in formulier staan en gekoppeld. Je landingspagina en een opt-in formulier zijn binnen een handomdraai gebouwd in Kajabi. Dus probeer het eens uit. Dat kan 30 dagen helemaal gratis.

Meld je aan via deze site, krijg onze Nederlandstalige trainingen en ondersteuning gratis >>

 

Lotte
Website design & social media

 

Deze blog is geïnspireerd op het artikel van Kajabi.

 

 

Bastiaan de Koning - Online Cursus & Kajabi Specialist

Sinds 2014 gespecialiseerd in het bouwen en verkopen van online cursussen en leeromgevingen. Kajabi Users NL is onze website voor de ondersteuning van Kajabi gebruikers. Opgericht in overleg met Kajabi zelf. Heb je vragen over Kajabi of Linktopay? Stuur ons een berichtje.

CONTACT